به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی ابطحی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علم و صنعت ایران، بر ضرورت بازتعریف نقش دانشگاهها در پیشبرد منافع ملی تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه عملکرد ضعیف آموزشوپرورش مستقیماً بر آموزش عالی تأثیر میگذارد، گفت: پیوستگی میان آموزشوپرورش، دانشگاه و صنعت باید در سیاستگذاریهای وزارت علوم حفظ شود و این از الزامات اصلی نظام آموزشی کشور است.
ابطحی یکی از دغدغههای جدی حوزه پژوهش را درک صحیح از قانون جهش تولید دانشبنیان (ماده ۱۱) عنوان کرد و افزود: دانشگاهها میتوانند با استفاده از ظرفیت قانونی این ماده، از مالیات شرکتها برای توسعه زیرساختهای آموزشی و پژوهشی خود بهره ببرند. بر اساس این قانون، صنایع باید از توان دانشگاهها و استارتآپهای دانشگاهی برای توسعه نوآوری استفاده کنند.
وی با بیان اینکه دوران «آراَنددیهای بزرگ و متمرکز» به سبک قرن گذشته به پایان رسیده، اظهار کرد: امروز عصر نوآوری باز است. صنعت باید به جای ایجاد آزمایشگاههای مستقل، از ظرفیتهای مستقر در دانشگاهها و تیمهای نوآور بهره گیرد.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم با اشاره به نقش راهبردی دانشگاه علم و صنعت در شکلگیری آزمایشگاههای مرجع و شبکههای پژوهشی افزود: اگر قانون جهش تولید به درستی تفسیر شود، میتوان از طریق همکاری صنعت و دانشگاه، جهش بزرگی در پژوهش کاربردی ایجاد کرد.
وی همچنین توسعه بیرویه دانشگاهها در جغرافیای کشور را یکی از چالشهای نظام آموزش عالی دانست و گفت: گاهی گسترش کمی باعث ضعف کیفیت میشود. در برخی کشورها مانند چین، مدل “یک به علاوه n” باعث شده دانشگاههای ممتاز، مجموعهای از دانشگاههای کمتر توسعهیافته را هدایت و پشتیبانی کنند.
ابطحی بر ضرورت تمرکز دانشگاههای بزرگ بر تبدیل دانش به منافع ملی و پرهیز از رقابتهای منطقهای تأکید کرد و افزود: یکی از گمشدههای امروز نظام علمی ما، بیتوجهی به منافع ملی است. هر دانشگاه باید فعالیت خود را در چارچوب منافع کل کشور طراحی کند، نه صرفاً توسعهی منطقهای.
وی در پایان با اشاره به اعتماد جامعه به دانشگاهها گفت: هنوز مردم به دانشگاهها امید دارند و این یک سرمایه اجتماعی است. باید با تقویت خودمختاری دانشگاهها و گسترش شبکههای علمی بینالمللی، از ظرفیت نیروی انسانی خلاق برای توسعه ملی بهره ببریم.
انتهای پیام