رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان مطرح کرد؛

تولید محتوای چندزبانه، گام نخست در برندسازی جهانی گردشگری ایران

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: تولید محتوای بین‌المللی در حوزه گردشگری، نه‌تنها ابزاری برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی ایران است، بلکه می‌تواند به‌عنوان ابزاری راهبردی در دیپلماسی عمومی، توسعه اقتصادی و تقویت هویت ملی عمل کند. اصفهان نیز با تکیه بر ظرفیت‌های خلاق خود در صنایع دستی، هنر و میراث فرهنگی، می‌تواند الگوی موفقی در این مسیر باشد.

غلامرضا کرباسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رویداد ملی «تولید محتوای بین‌المللی گردشگری ایران» که از ۱۵ مهر در یزد آغاز شده، با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی یزد در حال برگزاری است. استانداری، شهرداری و اتاق بازرگانی یزد نیز در این رویداد مشارکت دارند. 

وی افزود : در چارچوب این رویداد، کارگاه‌های آموزشی چندساعته درباره استانداردهای تولید محتوا و نشست‌های تخصصی پیرامون اهمیت سرمایه‌گذاری بر بلاگرها و نقش تولید محتوا در برندسازی شهری برگزار شده است. طبق برنامه، تا ۱۵ بهمن تولیدات محتوایی از سراسر کشور در قالب ویدئوهای یک تا پنج دقیقه‌ای به دبیرخانه ارسال خواهد شد. 

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: با توجه به ارتباط اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق جهاد دانشگاهی اصفهان با یزد، مسئولان این رویداد از اندیشکده اصفهان دعوت کردند تا نشستی در اصفهان برگزار کند. این نشست با حضور معاون پژوهشی دانشگاه آزاد یزد و دبیرکل جشنواره، دبیر جشنواره یزد، مدیران آموزشی رویداد و  هادی شهپر(رئیس اتاق ایران در کوالالامپور) برگزار شد. 

کرباسی بیان کرد: در این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان بر نقش بلاگرها در توسعه گردشگری استان تأکید کرده است، همچنین پنل‌هایی با حضور کارشناسان برگزار شد که به بررسی عملکرد اصفهان در سالی که پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی بود و نیز تجربه یزد در برگزاری رویداد ملی پرداخت. 

وی افزود: پس از پنل، دو کارگاه تخصصی برگزار شد یکی کارگاه «استانداردهای تولید محتوا» با تدریس احمد ریحان، اینفلوئنسر و عکاس شناخته‌شده و دیگری کارگاه «نقشه‌های گردشگری چندزبانه» با تدریس آقای تمیزی، هنرمند و مدیر پیشین موزه هنرهای معاصر اصفهان. 

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تصریح کرد: این نشست با همکاری اداره گردشگری شهرداری اصفهان و مرکز پژوهش‌های شورای شهر، به مناسبت انتخاب اصفهان به‌عنوان پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی ۲۰۲۵ و در پیوند با رویداد ملی یزد برگزار شد. هدف اصلی آن، تأکید بر اهمیت تولید محتوای چندزبانه در برندسازی شهری، جذب گردشگر، ارتقای دیپلماسی فرهنگی و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی بود. 

کرباسی توضیح داد: دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های مختلف اصفهان نیز در این رویداد مشارکت داشتند؛ از جمله انجمن‌های علمی گردشگری، عکاسی، شهرسازی، کانون اصفهان‌شناسی و دانشگاه هنر اصفهان. این همکاری‌ها به گفته برگزارکنندگان، فتح بابی برای انگیزه‌آفرینی و آگاهی‌بخشی در حوزه تولید محتوای گردشگری محسوب می‌شود.

تولید محتوای فاخر؛ موتور محرک دیپلماسی گردشگری ایران

مصطفی نباتی‌نژاد، دبیر میز گردشگری استان اصفهان با اشاره به برگزاری پیش‌رویداد «رویداد بین‌المللی تولید محتوای گردشگری» که به‌عنوان مقدمه‌ای بر رویداد ملی و با محوریت دانشگاه آزاد یزد، جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای از نهادهای همکار در استان یزد برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد گامی ضروری در توسعه برند گردشگری ایران است.

وی با بیان اینکه «کمبود محتوای فاخر» یکی از خلاهای اصلی حوزه گردشگری در کشور است، افزود: در جهان امروز، بسیاری از کشورها ممکن است بخشی از زیرساخت‌های گردشگری را نداشته باشند، اما با تحریک تقاضا از طریق تولید محتوای حرفه‌ای، جریان گردشگری خود را فعال نگه می‌دارند. ما نیز نباید اجازه دهیم کمبود زیرساخت‌ها به مسئله اصلی گردشگری تبدیل شود؛ چراکه بخش بزرگی از توسعه، وابسته به ایجاد انگیزه و ادراک مثبت در ذهن مخاطب جهانی است و این مهم در دل تولید محتوا نهفته است.

دبیر میز گردشگری استان اصفهان با اشاره به تصویرسازی‌های مخدوش رسانه‌های خارجی از ایران بیان کرد: در سال‌های اخیر، دشمنان ایران با بهره‌گیری از ابزار رسانه، تصویری تحریف‌شده از کشور ارائه کرده‌اند. در مقابل، تولیدکنندگان محتوای امیدبخش و الهام‌دهنده درباره ایران، در حقیقت سربازان بی‌ادعای وطن هستند؛ کسانی که در دفاع از هویت تاریخی، فرهنگی و ملی ما نقش‌آفرینی می‌کنند و شایسته حمایت‌اند.

نباتی‌نژاد برگزاری کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی این پیش‌رویداد را اقدامی مؤثر برای هم‌افزایی میان دانشجویان گردشگری، فعالان رسانه، راهنمایان تور و تولیدکنندگان محتوا دانست و افزود: مسابقه‌ ملی تولید محتوای بین‌المللی می‌تواند انگیزه‌ای جدی برای ارتقای کیفیت آثار و شکل‌گیری یک مسیر بازاریابی هوشمند باشد. اگر این شبکه حرفه‌ای شکل بگیرد و ستاره قطبی فعالیت ما تولید محتوای فاخر باشد، جامعه گردشگری ایران از ثمرات آن بهره‌مند خواهد شد.

ویژگی‌های محتوای بین‌المللی

وی با تأکید بر اینکه این موضوع ابعاد تخصصی گسترده‌ای دارد، گفت: مهم‌ترین اصل، شناخت مخاطب است. تولیدکننده محتوا باید خود را جای مخاطب بگذارد و براساس اصول رفتارشناسی، روان‌شناسی و جمعیت‌شناسی، محتوایی بسازد که بتواند حس و تجربه واقعی را منتقل کند. ما بعضی مواقع به زبان‌های مختلف محتوا تولید می‌کنیم، اما پیام و حس مورد نظر به درستی به مخاطب نمی‌رسد؛ چون جامعه مقصد را نمی‌شناسیم.

ضرورت شکل‌گیری شرکت‌های مدیریت مقصد

دبیر میز گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: رفع این چالش نیازمند کار حرفه‌ای، مستمر و نظام‌مند است. سال‌هاست تأکید کرده‌ایم که باید شرکت‌های مدیریت مقصد در کشور ایجاد شود؛ کنسرسیومی مشترک میان بخش‌های دولتی و خصوصی که ذی‌نفعان گردشگری در آن نقش داشته باشند، هزینه کنند و از منافع آن بهره ببرند.

نباتی‌نژاد با اشاره به رونمایی «درگاه بین‌المللی اطلاع‌رسانی شهر اصفهان» گفت: وجود یک روایت مرجع و رسمی برای معرفی هر شهر اهمیت زیادی دارد. امروز مخاطب جهانی هنگام جست‌وجو، به دنبال یک منبع معتبر است و این اعتبار را باید درگاه رسمی شهر تأمین کند. هنوز در بسیاری از بخش‌ها نسبت به استانداردهای جهانی عقب هستیم، اما در اصفهان این حرکت آغاز شده و تکمیل محتوا و تقویت حضور در رسانه‌های اجتماعی باید جدیت بیشتری پیدا کند.

نیاز به برند گردشگری و پرچم شهری

وی یکی از الزامات توسعه گردشگری را «اجماع بر روی برند مقصد» دانست و افزود: ایران کشور است، اما برند ملی گردشگری ما چیست؟، همچنین بسیاری از شهرهای ما هنوز سیتی‌فلگ یا پرچم گردشگری شهری ندارند؛ موضوعی که در رقابت منطقه‌ای و جهانی بسیار تاثیرگذار است.

دبیر میز گردشگری استان اصفهان در پایان با اشاره به ضرورت همکاری شهرهای نزدیک در قالب «سبدهای مشترک تور» یادآور شد: مثلث طلایی گردشگری، نمونه‌ای از یک ظرفیت ارزشمند است که هنوز با جدیت دنبال نمی‌شود. اگر این الزامات رفع شود، امید داریم در توسعه گردشگری کشور شاهد جهشی قابل توجه باشیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ آذر ۱۴۰۴ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404091812041
  • خبرنگار : 51012