محمدرضا فرحبخش ۱۹ آذر در نشست با جمعی از فرهنگیان با اشاره به روندهای اجتماعی و تأثیر شرایط اقتصادی بر آموزش اظهار کرد: روندها نشان میدهد که از سال ۱۳۹۲ تاکنون نسبت دسترسی به آموزش از ۷۶ درصد به ۹۳ درصد رسیده است. این اعداد بیانگر تغییرات اجتماعی هستند که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل آنها نیست و بازگشت این روندها نیز زمانبر خواهد بود.
وی عدالت آموزشی را مهمترین هدف آموزش و پرورش دانست و افزود: ما با تفاهمنامهای که با شرکتهای تولید محتوا منعقد کردهایم، تلاش داریم محتوای استاندارد کنکور را به صورت رایگان در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. این اقدام ارزش ریالی هزاران میلیارد تومانی دارد و گامی در جهت کاهش شکاف آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان همچنین به تغییر نگرش خانوادهها نسبت به رشتههای تحصیلی اشاره کرد و گفت: سالها خانوادهها فرزندان خود را به اجبار به سمت رشتههای پزشکی و مهندسی سوق میدادند، اما امروز علاقهمندی به رشتههای فنی و حرفهای افزایش یافته است. ما نیز زیرساختهای لازم را برای توسعه هنرستانها فراهم کردهایم و میزان ورود دانشآموزان به این رشتهها از ۵۰ درصد به ۵۵ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه شاخصهای آموزش و پرورش باید بر اساس عدد و رقم سنجیده شوند، اظهار کرد: میانگین نمرات امتحانات، سرانه فضای آموزشی و ورزشی و توسعه متوازن رشتههای فنی و حرفهای از جمله شاخصهای ماست. در همین راستا، قراردادهایی به ارزش ۲۴۰۰ میلیارد تومان با شرکتهای صنعتی و معدنی منعقد کردهایم تا سرانه فضای آموزشی استان ارتقا یابد.
فرحبخش در بخش دیگری از سخنانش به حوزه پرورشی پرداخت و گفت: پرورش دانشآموزان تنها به درس اخلاق محدود نمیشود؛ بلکه باید به آسیبهای اجتماعی، مسائل روانی و تقویت هویت ملی و مذهبی توجه شود. برنامه نماد نیز با هدف کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی در مدارس اجرا میشود.
انتهای پیام