یک مسئول در وزارت‌علوم: دانشگاه بایدبه نهادی مسئله‌محور، مهارت‌محور و جامعه‌محور تبدیل شود

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر ضرورت بازنگری در نقش دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه دیگر نمی‌تواند تنها محل آموزش نظری باشد، بلکه باید به نهادی مسئله‌محور، مهارت‌محور و جامعه‌محور تبدیل شود.  

معصومه خان احمدی، چهارشنبه ۱۹ آذر در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: تحلیل‌های جهانی و ملی نشان می‌دهد که نظام آموزش عالی نیازمند تغییر عمیق است. در سال‌های اخیر، بیش از ۵۰ درصد سازمان‌های دنیا ساختار مشاغل خود را تغییر داده‌اند، در حالی‌که نظام آموزشی ما هنوز با سه شکاف اصلی مهارتی، طراحی آموزشی و ارتباط با جامعه روبه‌رو است.

وی افزود: در شرایطی که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و کوانتوم با سرعتی نمایی رشد کرده‌اند، نظام آموزشی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که دانشجو در کنار آموزش‌های نظری، در فضای واقعی جامعه و صنعت مهارت کسب کند و بتواند در حل چالش‌های کشور نقش فعال داشته باشد.  

وی با اشاره به تجربه دانشگاه‌های موفق دنیا افزود: در برخی کشورها، از جمله فرانسه، دانشگاه‌ها توانسته‌اند با مشارکت همه بازیگران- دولت، صنعت و جامعه مدنی- در شکل‌دهی آینده پایدار نقش‌آفرینی کنند. ما نیز باید مدل بومی همکاری میان دانشگاه، صنعت و جامعه را متناسب با شرایط هر استان از جمله کردستان طراحی کنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: اگر دانشگاه از میدان اجرا جدا شود، کشور در مدیریت بحران‌ها دچار ضعف خواهد شد. بخش‌هایی مانند کشاورزی، نیرو و محیط زیست زمانی می‌توانند اثربخش باشند که ارتباط منسجمی با دانشگاه و بدنه علمی کشور داشته باشند.

او با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در پیوند آموزش با صنعت گفت: در قالب طرح دستیار فناوری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ابتدای ورود به دانشگاه با یک استاد منتور همکاری می‌کنند، پایان‌نامه آنان بر اساس نیاز واقعی صنعت تعریف می‌شود و در طول دوره تحصیل در محل کار صنعتی مستقر هستند. با اجرای این طرح، دانشجو هم مدرک دانشگاهی می‌گیرد و هم گواهی مهارتی مورد تأیید صنعت.

خان‌احمدی با تأکید بر لزوم شکل‌گیری دانشگاه‌های نسل چهارم خاطرنشان کرد: دانشگاه باید به آزمایشگاه زنده حل مسئله تبدیل شود. یادگیری مبتنی بر چالش، مهارت‌آموزی و حضور نهادهای مدنی در کنار دولت از الزامات تحقق این هدف است.

وی در پایان یادآور شد: وزارت علوم از طریق برنامه‌های مرتبط با نوآوری و فناوری، از جمله ایران فناوری و برنامه آموزش و پژوهش فناورانه، به‌دنبال آن است که آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها به‌صورت همزمان و در پیوند با بخش صنعت پیش برود. انتظار می‌رود در استان‌ها نیز با حمایت استانداران و رئیس دانشگاه‌ها، ساختار منسجم مدیریت فناوری ایجاد شود تا دغدغه اصلی آن، اجرای واقعی سیاست‌های توسعه فناوری باشد، نه صرفاً انتشار مقاله.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۱۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1404091912660
  • خبرنگار : 50130