احمد کرمی امروز پنجشنبه ٢٠ آذر در نشست بانوان فرهنگی و مدیران مدارس استان گفت: بانوان ما نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل میدهند و نقش آنان در نیمه دیگر جامعه نیز کاملاً مشهود و تعیینکننده است. زن مسلمان ایرانی، به برکت الگوگیری از حضرت زهرا (س)، مظهر ایمان، عفاف، ایثار، تربیت و هدایت است و همین ویژگیهاست که زنان را به سرچشمه تحول و تعالی جامعه تبدیل میکند.
وی با اشاره به جایگاه بانوان فرهنگی گفت: مدیران و معلمان ما در خط مقدم تربیت نسل آینده هستند و نقش زنان فرهنگی در مدیریت، آموزش، پرورش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی کاملاً کلیدی است. هر جا به بانوان اعتماد شده، نتیجه مثبت و قابلتوجه بوده است.
استاندار ایلام با تشریح تفاوت نگاه ایران و غرب به «روز زن» افزود: در حالی که در غرب این روز بیشتر جنبه تبلیغی و مصرفی دارد، در جمهوری اسلامی این مناسبت با محوریت شخصیت حضرت زهرا(س) شکل گرفته و شأن زن و مادر را در بالاترین جایگاه قرار داده است.
کرمی با اشاره به چالشها و مشکلات موجود گفت: مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را انکار نمیکنیم؛ اما در کنار این مسائل باید به ظرفیت بانوان نیز توجه کرد. زنان ما ثابت کردهاند که میتوانند موتور تحول جامعه باشند و در مدیریتها، برنامهریزیها و تربیت نسل جدید نقشآفرینی جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: در نظام حکمرانی، دولت چهاردهم و شخص رئیسجمهور توجه ویژهای به حوزه آموزش و پرورش دارند. رئیسجمهور در تمام سفرهای استانی بر اهمیت آموزش و پرورش و نقش معلمان تأکید میکند و دو محور اصلی را در اولویت قرار داده است؛ نهضت توسعه عدالت آموزشی و ارتقای محتوا، شیوهها و الگوهای آموزشی.
استاندار ایلام در تشریح برنامههای این حوزه گفت: یکی از مهمترین اقدامات، ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد است. در استان ایلام ۱۲۴ فضای آموزشی در قالب طرح عدالت آموزشی تعریف شده که ۳۳ فضای آن به بهرهبرداری رسیده، تعدادی امسال تکمیل و بخشی نیز سال آینده آماده خواهد شد.اما مهمتر از فضای فیزیکی، محتوا، روشها و تربیت مهارتی است؛ زیرا امروز، شرایط فضای مجازی و سرعت تبادل اطلاعات، لزوم برنامهمحوری و برنامهریزی دقیق در آموزش و پرورش را دوچندان کرده است.
کرمی اظهار کرد: تکریم مقام زن محدود به یک روز در سال نیست؛ بلکه هر روز باید یادآور جایگاه مادر و زن باشد. اگر زن و مادر را از جامعه بگیریم، جامعه بیهویت میشود. نقش بانوان در خانواده و مدرسه، پایه اصلی هدایت و تربیت است.
وی با اشاره به دغدغههای بانوان فرهنگی گفت: بسیاری از درخواستها بهحق است و پیگیری خواهد شد. در موضوع حقوق، مزایا، شرایط شغلی و برخی کمبودها، مذاکراتی با رئیسجمهور، وزرا و معاونین ایشان انجام شده و این مطالبهگری ادامه دارد. در نظام ما، زن و مرد در حقوق اجتماعی تفاوتی ندارند و زنان در بسیاری از عرصهها توان خود را نشان دادهاند.
استاندار ایلام افزود: موفقیتهای مدیریتهایی که بانوان در آن نقش داشتهاند، کاملاً قابلمشاهده است و ما بهطور جدی موافق سپردن بخشی از مدیریتها به بانوان هستیم؛ زیرا معتقدیم حضور آنان به ارتقای کیفیت کار کمک میکند.
کرمی نقش مدرسه را فراتر از آموزش دانست و بیان کرد: امروز آسیبهای اجتماعی همه ما را نگران کرده است. یکی از راهکارهای کاهش این آسیبها، اعتماد بیشتر به مدارس و بانوان فرهنگی است. هرجا روی نسل دانشآموز سرمایهگذاری شده، نتیجه آن در مدیریت آینده جامعه دیده شده است.
وی با تأکید بر نقش آموزش و پرورش در مهارتآموزی، تربیت، اخلاق و پیشگیری از آسیبها گفت: هیچ مقطع دیگری مانند دوران دانشآموزی و دانشجویی در شکلگیری آینده جامعه اثرگذار نیست. توسعه استان بدون آموزش و پرورش قوی ممکن نیست.
استاندار ایلام ادامه داد: برای موفقیت در برنامهها، نشستهای مستمر با فرهنگیان ضروری است. تجربیات ۳۰ تا ۳۵ ساله معلمان و مدیران باتجربه سرمایهای ارزشمند است و باید اجرایی شود، نه اینکه در گزارشها و کتابها بماند.
او همچنین به اهمیت نشاط اجتماعی بانوان اشاره کرد و گفت: باید برای سلامت، ورزش، حملونقل و امکانات بانوان برنامهریزی جدی شود؛ زیرا سلامت خانواده و آینده جامعه وابسته به سلامت زنان است.
کرمی تأکید کرد: استان ایلام سرشار از ظرفیت، توانمندی و مزیت است و بخش زیادی از مشکلات با همراهی فرهنگیان قابل حل شدن است. اگر کنار هم باشیم، میتوانیم توسعه، پیشرفت و آرامش مورد انتظار مردم را رقم بزنیم. بانوان فرهنگی نقش مهمی در این مسیر دارند و ما با تمام توان از آنها حمایت میکنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام :
ظرفیت ۵۲ درصدی بانوان در آموزش و پرورش/ اجرای ۱۳۳ پروژه عدالت آموزشی در استان
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در نشست مدیران آموزشی با حضور استاندار، با تبریک روز زن و قدردانی از تلاش بانوان فرهنگی، گزارشی از وضعیت نیروی انسانی، برنامهها و چالشهای آموزشی استان ارائه داد.
ایرج زینیوند گفت: در آموزش و پرورش استان، پنجهزار و ۴۱۸ بانوی فرهنگی در سمتهای مختلف از جمله آموزشی، اداری، مدیریتی و دبیری فعالیت میکنند. از این تعداد، ۶۴۷ نفر مدیر مدرسه هستند؛ به این ترتیب ۵۲ درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش استان را زنان تشکیل میدهند که یک ظرفیت ارزشمند برای استان است.
وی اضافه کرد: مدیران مدارس در خط مقدم تربیت نسل جدید قرار دارند و با مسائل و پدیدههای اجتماعی مختلف روبهرو هستند. بخش زیادی از بار تربیتی و فرهنگی جامعه بر دوش آنان است و این نقش، اهمیت توانمندسازی مدیران و معلمان را دوچندان کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به حمایتها و پیگیریهای استاندار ایلام گفت: هر آنچه امروز در حوزه آموزش و پرورش استان دنبال میشود، حاصل همراهی و نگاه ویژه دکتر کرمی است. بسیاری از مسائل و مطالبههای استان در ساختار برنامهریزی کشور با پیگیریهای ایشان مورد توجه قرار گرفته است.
زینیوند اجرای برنامههای توسعه عدالت آموزشی را از سیاستهای مهم دستگاه عنوان کرد و افزود:در قالب طرح توسعه عدالت آموزشی، ۱۳۳ پروژه شامل ۱۲۴ مدرسه و ۹ واحد آموزشی جدید برای سالهای آینده برنامهریزی شده است که بخشی از آنها به بهرهبرداری رسیده و تعدادی نیز در ابتدای سال تحصیلی آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این طرحها در کنار محرومیتزدایی از فضا و تجهیزات، نقش مهمی در کیفیتبخشی آموزش دارد.
وی «کیفیتبخشی» را اولویت جدی اداره کل دانست و توضیح داد: کیفیت در آموزش فقط به مدیریت کلاس و تدریس محدود نیست، بلکه آشنایی مدیران با اسناد بالادستی، سند تحول، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه درسمحور و همچنین شناخت آسیبها و تفاوتهای منطقهای از ضرورتهای جدی است.
زینیوند گفت: برای نخستینبار، اطلس آسیبهای اجتماعی و روانی دانشآموزان استان تدوین شده که در جلسه قبلی شورای آموزش و پرورش رونمایی شد و قرار است در سفر وزیر آموزش و پرورش نیز معرفی شود.
وی با اشاره به موضوع بازماندگان از تحصیل گفت: بیش از ۶۰۰ دانشآموز بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شدهاند که نیازمند تلاش مضاعف، همکاری فرمانداریها، بخشداران، دهیاران و تشکلهای مردمنهاد هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: افزایش مهارتهای زندگی برای بانوان شاغل، توانمندسازی کادر آموزشی و مدیریتی، افزایش نقش بانوان در کاهش آسیبهای اجتماعی و تقویت ارتباط اولیا و مدرسه بهویژه در حوزه آسیبها و مواد مخدر از برنامههای اصلی اداره کل است.
وی با تأکید بر لزوم تأمین تجهیزات مورد نیاز مراکز آموزشی گفت: بخش عمدهای از تجهیزات مورد نیاز مدارس در دستور کار است و با حمایت استانداری، این روند با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.
انتهای پیام