به گزارش ایسنا، پردیس سینمایی ملت امروز جمعه (۲۱ آذرماه) در سومین روز برگزاری خود میزبان مراسم نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی و معرفی هیات داوران بخش شهید آوینی بود.
مراسم نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی از مدیران باسابقه و از پایهگذاران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با حضور خانواده آن مرحوم، مدیران سینمایی و پیشکسوتان همراه بود،
در این مراسم از مسعودشاهی به عنوان مدیری یاد شد که در دهه ۶۰ و فضایی که سینما «مورد هجمه بود»، با ایجاد «جزیره فرهنگی» در وزارت ارشاد، به زنده نگهداشتن سینمای تجربی و نیمهحرفهای کمک کرد.
محمد حمیدیمقدم، دبیر جشنواره، در آغاز این مراسم با اشاره به همزمانی آن با جشنواره سینماحقیقت گفت: امروز با افتخار میتوانیم جشنواره بینالمللی سینماحقیقت را برگزار کنیم. به نظر من، ما وامدار آن نگاه ژرف و رو به جلوی آقای مسعودشاهی هستیم.
همچنین در این برنامه ، همکاران و دوستان قدیمی او در سخنرانیهای خود بر ویژگیهای مدیریتی مسعودشاهی تاکید کردند،
هوشنگ صدفی از «مدیریت مشارکتی» او یاد کرد و گفت در دفتر سینمای تجربی، میزی بیضیشکل وجود داشت و مراجعان اغلب نمیدانستند مدیر کجاست، زیرا او در جمع مینشست.
رسول بابارضا نیز بر جنبه عملگرایانه و نوآورانه مسعودشاهی تاکید و او را فردی «ولایتمدار» و معتقد به مقام معظم رهبری توصیف کرد.
ارد عطارپور کارگردان و مستندساز نیز با اشاره به فروتنی بینظیر و حمایت از استعدادهای غیرمتعارف مسعودشاهی گفت: آقای مسعود مدیرِی بود که از منیت خودش گذشته بود. دفترش فقط یک سالن و یک میز گرد بود و حتی گاهی فیلمسازان تازهوارد، او را نمیشناختند و از ایشان به عنوان منشی کمک میخواستند.
وی با روایت خاطرهای تأثیرگذار افزود: حتی در بستر بیماری و پس از سکته مغزی، وقتی به سختی میتوانست صحبت کند، از من خواست تا به برندگان اولین اسکار انیمیشن ایران تبریک بگویم. او تا آخرین لحظه به فکر بچههایی بود که با آنها کار کرده بود.
محمدعلی حسیننژاد مدیر فرهنگی در بخشی از این مراسم با یادآوری فضای دشوار دهه ۶۰ برای سینما تأکید کرد: هیچگاه گفته نشد ایشان در چه شرایطی کارهای ارزشمندی را برای سینما انجام میداد. در زمانی که عدهای سینما را حرام میدانستند و میخواستند آن را جمع کنند، ایشان در آن شرایط اقدامات خیلی اساسی کرد.
او همچنین از دغدغههای مشترک مسعودشاهی گفت: در آخرین گفتوگویمان به این نتیجه رسیدیم که یکی از راهکارها، «جهانی کردن سینمای ایران» با پشتوانه فرهنگ و ارزشهای ایرانی است، نه صرفاً ساخت فیلم با خارجیها.
در بخش پایانی این مراسم عطیه مسعودشاهی، دختر زندهیاد مسعودشاهی نیز پدر را «قهرمانی واقعی در سینمای حقیقت» خواند و گفت: خط پررنگ شخصیت او «باور به اعتقادات و ایمان» بود.
در پایان این بخش، همسر زندهیاد مسعودشاهی برای نخستین بار بخشی از وصیتنامه شخصی او را که در سال ۱۳۹۰ و در آستانه سفر به عتبات نوشته شده بود، قرائت کرد.
متن این وصیت بدین شرح است:
«به نام تعالی
پس از حمد و ستایش خداوند رحمان و رحیم، و اقرار به وحدانیت حق تعالی و اقرار به رسالت پیامبر و ولایت علی علیهالسلام و ائمه طاهرین و مهدی صاحبالزمان و از سلاله پاک ائمه، و خامنهای عزیز نایب برحقش که خداوند او را حفظ کند.
در این حساسیت زمانی، که شوق سفر به دیار ارباب را با دلهره، روز را شب میکند، در انتظار وفای به عهد آنهایی هستم که مرا در کنار خود بپذیرند. و من در این سفر به آرزویم یعنی شهادت برسم.
میترسم از ادامه راه، که چه سخت شده زندگی؛ که همه چیز آن در حال وارونگی است و دیگر قولها و عملها با هم یکی نیست. چقدر میترسم از اینکه زندگی در راستای حیات و ممات محمد و آل او نباشد.
اقرار میکنم که هیچ چیز را برای خودم نخواستهام و با کسی مقابله نکردم، مگر معاندین. خیرخواه مردم بودم و به نظام اسلامی و اهداف و تعالی آن دل بستم و در حد توان برای آن کوشیدم. نگاهم به دنیا به عنوان مزرعه آخرت بود و کارم را عاشقانه برای خدا انجام دادم که انشاالله مورد رضای حق و مردم کشورم بوده باشد.
از هیچکس توقعی نداشته و ندارم و پروازم را مدیون دعاهای عزیزانم و مردم میدانم. بین زندگی و مرگم تفاوت نیست؛ همیشه آماده رفتن بودم. دل به مال دنیا نبستم، اما خداوند همیشه همه چیز را فراهم کرد. دل به پست و مقام نداشتم و هر کجا که بهتر و بیشتر میتوانستم کار کنم، آنجا بودم.
راضیام به رضای خدا و او را شاکرم. خداوند عاقبت همه، از جمله این حقیر، را ختم به خیر کند.
والسلام
مهدی مسعودشاهی
۱۲/۱۰/۱۳۹۰»
در پایان این مراسم با حضور فخرالدین انوار، جعفری جلوه، ارد عطارپور، رسول بابارضا، برادر مرحوم مسعودشاهی نشان فیروزه جشنواره سینماحقیقت به همسر این مدیر فرهنگی فقید اهدا شد.
همچنین در روز سوم جشنواره سه مستند ایرانی «زیر درخت لور»، «کابوک» و «لاماسو» که در روز دوم جشنواره (۲۰ آذرماه) اکران شده بودند، به دلیل استقبال قابل توجه مخاطبان، در روز سوم سانس فوقالعاده داشتند.
ضمنا در این روز، کارگاه آموزشی «هوش مصنوعی: خدمت یا خیانت به مستند» با حضور امیر سحرخیز (نویسنده و کارگردان) و محمد واعظی (فیلمساز مستند) نیز برگزار شد. این کارگاه به بررسی فرصتها و چالشهای فناوریهای نوین در عرصه مستندسازی پرداخت.
همچنین سه سینماگر به عنوان اعضای هیات داوران بخش جایزه شهید آوینی معرفی شدند. این داوران عبارتند از بهروز افخمی (فیلمنامهنویس، کارگردان و مجری تلویزیون)، محمدعلی باشه آهنگر (فیلمنامهنویس و کارگردان) و احسان محمدحسنی (فعال فرهنگی و مستندساز).
در بخش بینالملل نیز دو مستند خارجی «سایههای پشت قاب» ساخته ایوان باتورین و «روزی روزگاری سینما» اثر مارتین جورج در پردیس ملت به نمایش درآمد.
همچنین، در موزه سینما، مستند «انیو» ساخته جوزپه تورناتوره و مستند «کابوک» اکران شد.
مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال برای تماشای فیلم مستند «رویای ناتمام» و همچنین پیمان فلسفی و حسنپور بیگلری نمایندگان نماینده مجلس به ترتیب برای تماشای فیلم «آگیرا» و «عمق میدان» به پردیس ملت آمدند.
در ساعات پایانی روز سوم جشنواره هادی حجازیفر بازیگر سینما با حضور در پردیس ملت به تماشای فیلم مستند «آبراه کوچکی در میان هور» که در مورد یک گروه شناسایی در دوران هشت سال دفاع مقدس است، نشست.
انتهای پیام