علی نیکزاد شنبه ۲۲ آذر در جریان افتتاح مرکز کنترل و فرماندهی خطوط یک و دو قطار شهری شیراز و بازدید از پروژههای مترو که با حضور استاندار فارس، مدیران استانی و شهری، مهندسان و عوامل اجرایی برگزار شد، گفت: لازم است منابع حاصل از جرایم رانندگی به پروژههای شهری اختصاص یابد و توسعه حملونقل زمینی و نوسازی ناوگان عمومی بهمنظور کاهش بار ترافیکی در دستور کار قرار گیرد.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی پیشنهادهای مطرحشده برای تأمین منابع مالی پروژههای عمرانی، از جمله استفاده از عوارض تردد بزرگراهی، تصریح کرد: چنین راهکارهایی میتواند به اجرای طرحهای جدید کمک کند. در کنار آن، جایگاه ممتاز شیراز در حوزه پزشکی، درمان و پیوند اعضا از مزیتهای مهم و راهبردی استان فارس به شمار میرود.
نیکزاد با تأکید بر اینکه عمران شهری منفعتی عمومی دارد، تصریح کرد: تصمیمهای نادرست در مدیریت شهری گاهی میتواند تبعاتی فراتر از یک شهر و حتی در سطح ملی ایجاد کند، از این رو عقلانیت و دوری از سیاسیکاری در این حوزه ضروری است.
وی با قدردانی از رویکرد مدیریت شهری شیراز گفت: خوشبختانه در این شهر، خدمترسانی تحتتأثیر اختلافات سیاسی قرار نگرفته و اتحاد مسئولان برای خدمت به همه شهروندان، فارغ از گرایشها، مشهود است؛ مسیری که به برکت خون شهدا و وجود حرم مطهر شاهچراغ(ع) باید تداوم یابد.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی مردم آثار ملموس عملکرد مدیران را مشاهده میکنند، انگیزه مشارکت و سرمایهگذاری در پروژههای شهری افزایش مییابد که نمونه آن، اجرای برخی طرحهای بزرگراهی با همراهی مردم در شیراز است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز تشکیل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا اظهار کرد: یکی از برکات اقدامات این قرارگاه، بیاثر کردن تحریمها از مسیر اتکا به توان داخلی و حرکت در مسیر خودکفایی در اجرای پروژههای بزرگ زیرساختی است.
نیکزاد با بیان اینکه استان فارس از ظرفیت قابل توجهی در سطح قانونگذاری برخوردار است، افزود: حضور چهار رئیس کمیسیون مجلس از این استان در حوزههای امنیت، جهش تولید، کشاورزی و عمران، نشاندهنده پیگیری جدی مسائل و مطالبات فارس در سطح ملی است.
قطار شهری؛ حلقه تکمیلکننده توسعه گردشگری فارس
استاندار فارس نیز در این مراسم، توسعه قطار شهری را یکی از ارکان مهم تحقق اهداف کلان استان دانست و گفت: پروژههای حملونقل ریلی شهری، بخش مهمی از پازل توسعه گردشگری فارس و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را تشکیل میدهد.
حسینعلی امیری با اشاره به رویکردهای کلان توسعه استان، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر سال ۱۳۸۷ به فارس، بر فعالسازی ظرفیتهای گردشگری استان و بهویژه شهر شیراز تأکید داشتند و این مطالبه، امروز نیز بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی توسعه فارس دنبال میشود.
وی افزود: گردشگری، نخستین و مهمترین محور توسعه استان است و در همین راستا، سند جامع گردشگری فارس با رویکردی کارشناسی تدوین، در شورای برنامهریزی استان تصویب و رونمایی شده است.
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به جایگاه شیراز بهعنوان سومین حرم اهلبیت (ع) تصریح کرد: این عنوان، الزامات ویژهای دارد که باید در همه برنامهریزیها و اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد. بخشی از سند گردشگری استان بهصورت مشخص به شیراز اختصاص یافته و تحقق آن، مستلزم فراهمسازی زیرساختهای متناسب با شأن این شهر است.
امیری توسعه مترو و حملونقل ریلی شهری را از ارکان اصلی تحقق این اهداف دانست و گفت: شیراز بهعنوان مقصد مهم گردشگری، نیازمند زیرساختهایی نظیر حملونقل ریلی کارآمد، مدیریت ترافیک، مبلمان شهری مناسب و سایر ملزومات شهری است که توسعه خطوط مترو نقش اساسی در این زمینه ایفا میکند.
وی اقدامات شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر، بهویژه در تکمیل خط دو مترو را ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: این پروژهها در واقع تکمیلکننده پازل سند گردشگری استان و نشاندهنده قرار گرفتن طرحها در مسیر صحیح توسعه است.
استاندار فارس با اشاره به تجربه کشورهای موفق در حوزه گردشگری بیان کرد: امروز در بسیاری از کشورها، گردشگری یکی از مهمترین پیشرانهای توسعه است و توجه به حملونقل شهری، کاهش ترافیک و ارتقای کیفیت فضاهای شهری، از الزامات شهرهای موفق گردشگری به شمار میرود.
وی همچنین گفت: اجرای کامل سند گردشگری استان در برخی بخشها نیازمند تدوین مقررات و حتی تقنین است که این موضوع، در زمان مقتضی با همکاری مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان پیگیری خواهد شد.
امیری در پایان ابراز امیدواری کرد: با تداوم همافزایی میان دولت، مجلس و مدیریت شهری، اهداف توسعهای فارس محقق شده و شهری در تراز نام و جایگاه شیراز شکل گیرد.
انتهای پیام