همزمان با برگزاری هفته پژوهش و فناوری؛

دانشجویان تاریخ دانشگاه علامه مهارت‌های پژوهشگری و تفکر نقادانه خود را تقویت می‌کنند

دبیر انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی گفت: همزمان با برگزاری هفته پژوهش و فناوری، دانشجویان تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی با بازدید تخصصی از آثار تاریخی، تمرین نوشتن و تهیه گزارش‌های پژوهشی، مهارت‌های پژوهشگری، تحلیل علمی و تفکر نقادانه خود را تقویت می‌کنند و نخستین گام‌ها برای تبدیل شدن به پژوهشگرانی مستقل و توانمند را برداشتند.

به گزارش ایسنا، هفته پژوهش فرصتی است برای بازخوانی جایگاه علم، تحقیق و نوآوری در دانشگاه‌ها؛ زمانی که نقش دانشجویان و پژوهشگران در حل مسائل واقعی جامعه بیش از هر زمان دیگری برجسته می‌شود. در این هفته، انجمن‌های علمی دانشجویی به‌عنوان بازوی فعال پژوهش در دانشگاه‌ها، نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان دانشجو، استاد و نیازهای جامعه ایفا می‌کنند.

در همین راستا، به گفت‌وگو با اعضای انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها نشسته‌ایم تا از نگاه آن‌ها، وضعیت پژوهش دانشجویی، چالش‌ها، دستاوردها و انتظارات از دانشگاه و نهادهای تصمیم‌گیر را بررسی کنیم.

نازنین زهرا زاهدی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آثار و اشیای تاریخی از مهم‌ترین منابع پژوهش‌های تاریخی به شمار می‌روند. این آثار که در موزه‌ها و گنجینه‌ها نگهداری می‌شوند، برای عموم قابل بازدید هستند، اما تفاوت پژوهشگر با دیگران در توجه دقیق به ابعاد مختلف یک اثر شامل شاخصه‌های فیزیکی، کاربرد اثر در دوره خود، دوره تاریخی و محل کشف آن است.

زاهدی گفت: انجمن علمی تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی به منظور تحقق این هدف، نشست و بازدیدی تخصصی برگزار کرده است. در این برنامه، دانشجویان ابتدا با اشیای تاریخی آشنا شدند و سپس به بازدید رفتند؛ در طول بازدید، نگاه و تفکر نقادانه پژوهشگر فراتر از ظاهر اثر رفته و به ابعادی می‌نگرد که دیگران کمتر به آن توجه کرده‌اند. این مرحله، آغاز یک پژوهش و طرح پرسش‌های نوین است.

وی گفت: در کنار بازدید، از دانشجویان خواسته شد گزارش متنی با عنوان (آنچه دیدم) و گزارش تصویری از بازدید خود ارائه دهند که این اقدام به انسجام ذهنی و تمرکز بازدیدکنندگان کمک کرده و مهارت پژوهشگری آنان را تقویت می‌کند.

زاهدی درباره پژوهش در مقطع کارشناسی گفت: دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی دانشجویان این دوره چهار ساله را بیشتر برای یادگیری و مهارت‌آموزی می‌دانند و برخی دیگر آن را فرصت مناسبی برای تمرین پژوهشگری تلقی می‌کنند. این فرایند بستگی به توانایی و آمادگی فرد دارد و اکثر دانشجویان در ابتدای دوره نیازمند دانش‌افزایی هستند تا بتوانند به پژوهش بپردازند و این روند، مرحله‌ای طبیعی در مسیر رشد علمی دانشجویان است که برای برخی پیش از ورود به دانشگاه و برای برخی دیگر در طول تحصیل باید طی شود.

وی درباره سنجش میزان قدرت حل مسئله و کاربردی بودن پژوهش‌های علوم انسانی گفت: باید توجه داشت که علوم انسانی مانند علوم پایه زودبازده نیست و نتایج پژوهش‌ها باید در فرایندی بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد. گاه خروجی عینی پژوهش ممکن است در طول عمر پژوهشگر قابل مشاهده نباشد. این موضوع نه تنها از اهمیت پژوهش در علوم انسانی نمی‌کاهد، بلکه استمرار پژوهش مداوم که همزمان با تغییرات ساحت انسانی تغییر می‌کند، روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد.

دبیر انجمن علمی دانشجویی تاریخ گفت: نوشتن، گامی آغازین و بنیادی برای پرورش پژوهشگر است که بسیاری از دانشجویان از آن دور شده‌اند و بازگشت به این تمرین مستلزم طی کردن روندی آرام و مستمر است. بازگشت به تمرین نوشتن به دانشجویان امکان می‌دهد تفکر نقادانه و مهارت تحلیل خود را پرورش دهند و برای پژوهش‌های عمیق‌تر آمادگی پیدا کنند.

وی گفت: برای سنجش علاقه دانشجویان به پژوهش و فعالیت‌های علمی، نهادی مشابه معاونت فرهنگی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد و انجمن‌های علمی نیز در بخش علمی فعالیت می‌کنند. با این حال، نهادی که دانشجو را در عرصه پژوهش همانند یک کنشگر علمی در نظر گیرد، وجود ندارد و سنجش آن تنها از طریق کیفیت تکالیف پژوهش‌گونه کلاسی امکان‌پذیر است که دشواری‌های خاص خود را دارد.

زاهدی خاطرنشان کرد: علاوه بر آموزش، مسیر مشخصی برای پژوهش دانشجویان تعریف شده و نهادی برای هدایت آنان در مسیر پژوهش فعالیت می‌کند که این اقدام به شکل‌گیری پژوهشگرانی مستقل و توانمند کمک می‌کند.

وی گفت: این دوره فعالیت انجمن حدود سه ماه است که آغاز شده و انجمن تاکنون بیشتر به امور ابتدایی معطوف بوده است تا مسائل کلان پژوهشی؛ با این حال، در صورت فراهم شدن شرایط، پژوهشگرپروری اولویت اصلی خواهد بود و برنامه‌هایی برای تحقق این هدف تعریف شده است که امیدواریم اجرایی شود.

زاهدی درباره رابطه دانشگاه با بازار و صنعت گفت: این بازار، صنعت و مردم عامه هستند که باید به سراغ دانشگاه بیایند و در صورت رفع این خلاء، پژوهشگرانی شکل خواهند گرفت که به نیازهای بازار، صنعت و جامعه توجه کنند، همان‌طور که اکنون نیز چنین افرادی فعال هستند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1404092314871
  • خبرنگار : 71928