حاشیه‌نگاری بر روزهای پایانی حقیقت

جشنواره سینما حقیقت در روز پایانی میزبان چند نمایش ویژه است.

به گزارش ایسنا،مستندهای «زائر شرقی»، «زیر درخت لور»، «روباه و ماه صورتی»، «رویای ناتمام»، «سهیل»، «جای خالی فرهاد»، «برافتو»، «راش»، «نامش زن»، «آگیرا»، «مک» و «بازی برنده‌ها» در آخرین روز از جشنواره نوزدهمین «سینماحقیقت» روی پرده می‌روند.

 نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» امروز در پردیس ملت به کار خود پایان می دهد و مراسم اختتامیه این رویداد سه شنبه ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

در روز پایانی مستند «روباه و ماه صورتی» ساخته مهرداد اسکویی، ساعت ۱۳ در سالن یک نمایش دارد، «زائر شرقی» ساعت ۱۶سالن ۷ روی پرده می رود و ساعت ۲۰:۴۵ در سالن ۲ مستند «زیر درخت لور» نمایش داده می شود.

 در سالن ۵ ساعت ۱۵ «رویای ناتمام»، ساعت ۱۷:۳۰ «سهیل» و ساعت ۱۹ «جای خالی فرهاد» نمایش دارد. ساعت ۲۰:۳۰ «برافتو» و «راش» در این سالن روی پرده می روند. «آگیرا» در سالن ۲، ساعت ۲۱:۳۰ نمایش داده می‌شود.

در سالن ۱۱ ساعت ۱۶ «نامش زن»، ساعت ۱۸  «مک» و «بازی برنده‌ها» روی پرده می‌رود.

همچنین یکشنبه ۲۳ آذر ماه پنجمین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نمایش ده‌ها فیلم مستند، پیام‌های مسئولان فرهنگی و حضور برخی چهره ها همراه بود.

پیام های سید عباس صالحی وزیر ارشاد،رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم رییس مرکز گسترش هم در پنجمین روز مخابره شد.

در این روز، کارگاه «مستند مونتاژ و چگونگی استفاده از آرشیو» برگزار شد، این‌ کارگاه با حضور سامی فن ایخن، مستندساز فنلاندی و نوه رابرت فلاهرتی در سالن شماره ۱۲ پردیس ملت برگزار شد.

وی در این کارگاه گفت: فیلم تجربی را می‌توان به عنوان نوعی تحقیق در هنر سینما در نظر گرفت. گاهی حس گم‌گشتگی مخاطب می‌تواند به تعامل و اندیشه‌ای جدید تبدیل شود.

همچنین کارگاه «تولید مشترک فیلم مستند» با حضور سیاوش جمالی برگزار شد، وی در این کارگاه تأکید کرد: تولید مشترک یک اجبار نیست، بلکه انتخاب آگاهانه‌ای برای تقویت ایده، توسعه پروژه و افزایش شانس دیده‌شدن فیلم است. این مشارکت نوعی حمایت ملی و نمایندگی فرهنگی محسوب می‌شود.

دیگر کارگاه این روز «عکاسی زیر آب» بود، رامین اردستانی در این کارگاه به تاریخچه و چالش‌های عکاسی زیر آب در ایران اشاره کرد و گفت: شوری آب خلیج فارس باعث فرسایش سریع تجهیزات می‌شود و عکاسان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

مخاطبان در روز پنجم جشنواره توانستند ۶۲ فیلم مستند را در بخش‌های مختلف در پردیس سینمایی ملت تماشا کنند که ۴ فیلم مستند با موضوع غزه، محصول مشترک رشید مشهراوی و مرکز گسترش، در قالب بخش نمایش ویژه «غزه» روی پرده رفت. این بخش با ارتباط زنده با غزه و حضور مشهراوی همراه بود.

در این روز فیلم مستند «مثل یک بهمن» ساخته محمود رحمانی که حاصل ۲۰ سال پژوهش درباره بهمن علاءالدین است، با استقبال مخاطبان مواجه شد و به سانس فوق‌العاده رسید. این اثر پرتره‌ای بدون استفاده از تصویر مستقیم از این خواننده ارائه می‌دهد.

همچنین مستند «برای دخترم» که ساخته مهدی عوض‌زاده با موضوع جا ماندگی از تحصیل است مورد توجه عبدالکریم حسین‌زاده، معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی قرار گرفت. 

وی پس از تماشای این مستند گفت: هرچه دوربین وارد مسائل واقعی کشور شود، راحت‌تر می‌توان مشکلات را رسیدگی کرد. ما تمام جاماندگان از تحصیل را شناسایی کرده‌ایم.

در روز پنجم همچنین رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، از خانه جشنواره بازدید و مستند «شاخه‌ای روی آب» را تماشا کرد.

همچنین زهرا بهروزآذر معاون امور زنان رئیس جمهور، سعید اوحدی رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و عزت‌الله ضرغامی وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از جمله میهمانان ویژه  جشنواره بودند.

اما پایان بخش روز پنجم برگزاری نشست تخصصی «مستندنگاری پروژه‌ها در ایران» بود که در این نشست مقامات عالی دولت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان سینمایی با حضور اصناف مستندساز، بر اجرای فوری مصوبه الزام‌آور دولت تأکید و راهکارهای عملیاتی آن از جمله تخصیص اعتبار در موافقت‌نامه‌های پروژه‌ها و ایجاد سامانه شفاف را اعلام کردند.

همچنین در ساعات پایانی روز پنجم بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و حامد جعفری مدیرعامل بنیاد فارابی با حضور در پردیس ملت به تماشای فیلم مستند «رویای ناتمام» نشستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1404092415653
  • خبرنگار : 30189

برچسب‌ها