ابوالفضل قربانی، امروز چهارشنبه ۲۶ آذر در هشتادوچهارمین ویژه برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت آیین رونمایی از نخستین ناوگان اتوبوس برقی در کلانشهر اصفهان اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که یکی از آرزوهایی که مدیریت شهری برای بهبود وضعیت ناوگان انبوه حملونقل عمومی در نظر داشت، امروز بخشی از آن محقق شده است.
وی افزود: در ابتدای این دوره مدیریت شهری و همزمان با ارائه برنامهها، یکی از محورهایی که بهصورت ویژه به آن پرداخته شد، موضوع حملونقل پاک بود.
رئیس کمیسیون حملونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حملونقل پاک تنها به موضوع برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی محدود نمیشود، بیان کرد: دوستانی که در مجموعه قطار شهری فعالیت دارند، بهخوبی به خاطر دارند که راهاندازی خط یک متروی اصفهان با چه مشکلاتی همراه بود و چه مدت زمان طولانی برای به سرانجام رسیدن آن صرف شد. با این حال، واقعیت این است که همان زمان نیز مدیریت شهری بهتنهایی از عهده تمام هزینههای احداث، آزادسازی مسیر و تأمین تجهیزات برنمیآمد.
قربانی تصریح کرد: با وجود تمام این چالشها، امروز بیشترین بودجه و ظرفیت برای احداث خط دوی قطار شهری و توسعه خط یک در حال تخصیص و اجراست و حتی بحث حل مسائل مربوط به خط سه مترو نیز بهزودی در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ این در حالی است که هر کیلومتر احداث مترو نیازمند حدود پنج همت اعتبار است که همگی در راستای توسعه حملونقل پاک انجام میشود.
وی با تأکید بر نقش اتوبوس در سیستم حملونقل شهری گفت: در حوزه حملونقل همواره تأکید میشود که اتوبوس ستون فقرات حملونقل عمومی است و هماکنون نیز میزان جابهجایی مسافر با اتوبوس بهمراتب بیشتر از مترو است. البته این به معنای کمتوجهی به مترو نیست، بلکه باید یک ترکیب و تلفیق مناسب از انواع مدهای حملونقل وجود داشته باشد.
رئیس کمیسیون حملونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در همین راستا، تمرکز مجموعه مدیریت شهری بر تأمین اتوبوس بوده است، اما اتوبوسهای دیزلی حتی مدلهای نو دارای مشکلات زیستمحیطی هستند. به همین دلیل، رویکرد مدیریت شهری از ابتدای این دوره بر خروج تدریجی اتوبوسهای دیزلی از چرخه خدمت و جایگزینی آنها با وسایل نقلیهای با کمترین میزان تولید کربن بوده است.
قربانی افزود: هرچند شرایط اقتصادی کشور و محدودیتهای مالی، اجرای این برنامه را با تأخیر مواجه کرد، اما خوشبختانه امروز شاهد هستیم که نخستین سری از اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی اصفهان اضافه میشود.
وی اظهار کرد: این اقدام دارای دو ویژگی مهم است؛ نخست افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی و دوم حرکت در مسیر حملونقل پاک که قطعاً این روند در ادامه نیز متناسب با ظرفیتهای موجود ادامه خواهد یافت.
رئیس کمیسیون حملونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به هزینه بالای تأمین اتوبوسهای برقی گفت: قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی در حال حاضر حدود ۲۵ میلیارد تومان است؛ در حالی که در گذشته امکان تأمین اتوبوس با مبالغ بسیار کمتری وجود داشت. تأمین چنین منابع مالی امروز کار سادهای نیست، چرا که شهرداری مجموعهای با مأموریتها و نیازهای متعدد است، اما خوشبختانه شورای اسلامی شهر و شهرداری در این زمینه همراهی کامل داشتهاند و در موضوع قطار شهری و تأمین اتوبوس، همکاری مؤثری شکل گرفته است.
قربانی تصریح کرد: با این حال، هنوز تعداد اتوبوسهای موجود برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان کافی نیست و باید این کمبود جبران شود که برنامهریزی لازم برای آن انجام خواهد شد.
رئیس کمیسیون حملونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نگاه ما به حملونقل باید متحول شود. در حالی که خطوط بیآرتی نقش مهمی در جابهجایی شهروندان دارند و حتی در برخی موارد با خطوط مترو برابری میکنند، اما در نگاه جدید جهانی، توسعه دوچرخه، اسکوتر و کاهش سهم خودروهای شخصی نیز در دستور کار قرار دارد تا حملونقل بهصورت واقعی به سمت پاکسازی حرکت کند.
قربانی در پایان با اشاره به شعار «بیدود و بیصدا» تأکید کرد: آلودگی صوتی بهمراتب مخربتر از آلودگی هواست، اما کمتر به آن توجه میشود. آنچه امروز در اصفهان آغاز شده، شروع یک مسیر است و وظیفه مدیریت شهری در حوزه حملونقل پاک به این نقطه ختم نمیشود و باید با افق دیدی گستردهتر ادامه پیدا کند.
انتهای پیام