حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تأکید اخیر رئیسجمهور در نشست با خودروسازان مبنی بر لزوم ارتقای کیفیت موتور خودروها و تولید محصولات باکیفیتتر، بیان کرد: از چند منظر میشود به این موضوع نگاه کرد. یکی اینکه قطعاً خودروسازی ما باید ارتقا پیدا کند؛ شکی در این موضوع کسی ندارد. دولت نیز بر این مسئله تأکید دارند.
سیاست تعرفهای میتواند خودروسازان را وادار به ارتقای کیفیت کند
وی با بیان اینکه ما در مجلس قبلی قانونی را تصویب کردیم که پلکانی تعرفه واردات را صفر کنیم؛ اظهار کرد: سالانه ۲۰ درصد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا می کرد. این قانون میتوانست خودروسازان را وارد بازار رقابتی کرده و به سمت ارتقای کیفیت سوق دهد و وقتی کیفیت پیدا کند، قطعاً هم صادراتی خواهد بود، هم رقابتی و هم در نهایت ارزانتر خواهد شد. متأسفانه این موضوع با مخالفت مجمع تشخیص مواجه شد.
خودروسازان برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان در شرایط سختی هستند
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه تعرفه واردات یک ابزار سیاست گذاری در دست دولت است، تصریح کرد: این یکی از ظرفیتهای بزرگی است که میتوانست با سیاستگذاری دولت در حوزه تعرفه واردات، خودروسازان را به ارتقای کیفیت وادار کند. امروز خودروسازان در شرایط سختی هستند و بر اساس پیگیریهای کمیسیون صنایع و وزارت صمت، بناست تسهیلاتی بالغ بر ۲۰ همت به هر کدام داده شود تا بدهی خودروسازان به قطعهسازان پرداخت شود. اما اگر ما نتوانیم موضوع را به صورت اساسی حل کنیم، هر سال با همین چالشها مواجه خواهیم شد.
در تخصیص ارز برای واردات خودرو مشکل داریم
وی با بیان اینکه راهکار اصلی برای ارتقای کیفیت خودروها سیاست گذاری از سوی دولت است، افزود: بهتر است دولت سیاستگذاری کلان انجام دهد و با اعلام برنامه کاهش پلکانی تعرفه واردات خودروسازان را وارد عرصه رقابت کند. به عنوان مثال طی سه سال، سالانه ۳۰ درصد تعرفه واردات خودروها را کاهش دهد. در کشور حدود یک میلیون خودرو تولید میکنیم، اما یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تقاضا وجود دارد. بنابراین باید از یک سو واردات تسهیل شود. تسهیل واردات خودرو نیز بخشی از آن به تخصیص ارز مربوط است که متأسفانه اکنون مشکل داریم.
باید اجازه دهیم تا اشخاص با ارز خود ماشین وارد کنند
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه باید بستر واردات خودرو توسط اشخاص فراهم شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که ارز دارد، ارزی که در گاوصندوقها، خانهها یا حتی به شوخی میگویند زیر متکا نگه داشته شده، میتواند واردات خودرو انجام دهد. این موضوع میتواند مسیر آینده را تعیین کند.
کیفیت خودروها و میزان مصرف بنزین برای کشور هزینهزا شده است
نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره تأثیر ارتقای کیفیت خودروها بر محیط زیست گفت: امروز شرایط کیفیت خودروها و مصرف بنزین یارانهای، برای کشور هزینهزا شده است و ما هم هزینه درمان میدهیم و هم سالانه تعدادی از عزیزانمان را از دست میدهیم. دلیل اصلی این است که نتوانستیم یکبار برای همیشه موضوع خودرو را تعیین تکلیف جدی کنیم. میشود با سیاستگذاری تعرفهای تکلیف خودرو را روشن کرد.
باید برای کارکرد خودروها سقف تعیین کنیم
وی افزود: باید تعرفه واردات ماشینها با خصوصیات مشخص تعریف شود. از طرف دیگر باید برای کارکرد خودروها نیز سقف تعیین کنیم؛ مثلاً ۱۰ یا ۱۵ سال. بیش از این اگر کسی با خودرو خود ادامه دهد، باید هزینههای بیمهای و سایر هزینهها آنقدر افزایش پیدا کند که ادامه استفاده از خودرو صرفه نداشته باشد. باید کاری کنیم که خودرو از کالای سرمایهای به کالای هزینهای تبدیل شود. این مسیر در آینده ضروری است.
انتهای پیام