اسفندیار صادقی، روز شنبه، ۲۹ آذر در گردهمایی مجمع خیرین مدرسهساز استان با حضور رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور، اظهار کرد: اقدامات متعددی در استان ما انجام گرفته و در رابطه با پویش «به ساز مدرسه، بساز مدرسه» تکالیف مختلفی را به مدیران و روسای نواحی و مناطق ارائه خواهیم داد.
وی ادامه داد: مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان، سنگرداران اصلی جبهه استقبال از خیران هستند و به همین سبب؛ رقابت سالم و بسیار مثبتی بین روسای آموزش و پرورش در حال انجام بوده و هر یک تلاش میکنند تا خیران زیادی را جذب کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی همچنین لزوم نگهداشت خیران را هم مورد اشاره قرار داد و افزود: نگهداشت خیران هم بسیار سخت بوده و همکاران ما در نواحی و مناطق، ضمن جذب در راستای نگهداشت خیران هم تلاش مضاعف دارند.
صادقی ادامه داد: هم قسم شدهایم در راستای لبیک گویی به ندای ریاست جمهوری، نهایت توان خود را در پویش «به ساز مدرسه، بساز مدرسه» برداریم. چرا که دکتر پزشکیان، اولین رئیس جمهوری است که آموزش و پرورش را اولویت اصلی خود قرار داده است و ما نیز به عنوان سرباز نظام، وظیفه خود میدانیم تا در راستای تحقق این شعار بیش از پیش تلاش کنیم و با توجه به اینکه استانمان، خاستگاه رئیس جمهوری است، به عنوان پیشرو در این زمینه مطرح شویم.
فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه، نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و مشارکت مردم و کمکهای خرد را از مهمترین ویژگیهای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی دانست و با اشاره به سفر غیررسمی ریاست جمهوری به تبریز در هفتم آذرماه جاری و مصوبات آن در خصوص مدرسهسازی، اظهار کرد: در این جلسه تاکید شد که مدرسهسازی زمانی ارزش دارد که کمکهای خرد را هدفگذاری کنیم و تمامی مشارکتها از پلت فرم مدرسهسازی و نهاد ریاست جمهوری، قابل رصد است.
وی با اشاره به الزام فرمانداران به مشارکت و پیوستن به پویش بساز مدرسه ادامه داد: این مهم، مصوب شورای آموزش و پرورش استان بوده و آقای استاندار جهت شرکت فرماندارن در پویش و تسریع پروژهها، دستور موکد به فرمانداران داده است و برای هر شهرستان، به عنوان الگو یک پروژه تعریف شد و در صورت تامین نقدینگی این پروژه به سراغ سایر بخشهای آن شهرستان خواهیم رفت.
وی با اشاره به میزان مبلغ تعهد شده در جشنواره اخیر خیرین مدرسهسازی استان، خاطرنشان کرد: خیران در این جشنواره ۱۹۰۰ میلیارد تومان را جهت کمک به مدرسهسازی تعهد کردند. در همین راستا؛ توجه ویژهای به تحققها داریم و تعهدهای خیری یک گام و تحقق آن، گامی سختتر است. در جشنواره بیست و ششم، ۳۲ درصد، تحقق داشتیم که امیدواریم میزان آن تا خرداد ۱۴۰۵ به بیش از ۵۰ درصد برسد و در خصوص جشنواره بیست و هفتم نیز برنامهریزی و الگوسازی کردهایم تا بتوانیم میزان تحقق را به بالای ۵۰ درصد برسانیم. خوشبختانه استان آذربایجان شرقی همواره جزو استانهای برتر کشور از نظر تحقق قرار دارد.
وی از پیوستن تعدادی از مدارس غیردولتی و مسئولان استان از جمله استاندار که شخصا بابت هر پروژه سه میلیون واریزی داشته و شهردار تبریز که تا کنون نزدیک به ۲۰ میلیون تومان واریزی به پروژهها داشتهاند، به پویش «به ساز مدرسه، بساز مدرسه» خبر داد و افزود: تا کنون ۷۱۹ نفر با مبلغ ۳۸۶/۹۶۵/۱۱۱ تومان به پویش بساز مدرسه پیوستهاند.
وی در خاتمه، خداآفرین را رتبه اول پویش مدرسهسازی با بیشترین رقم مشارکت با وجود کم برخوردار بودن عنوان نمود و گفت: تبریز و آذرشهر نیز در رتبههای بعدی قرار دارند.
حمیدرضا شاه حسینی، رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور نیز در گردهمایی مجامع خیرین مدرسه ساز استان، با اشاره به اعتبار و هزینه صرف شده برای ساخت و تجهیز مدارس، بر لزوم نگهداری مدارس خیرساز به عنوان بیت المال تاکید کرد و گفت: مجمع باید در این راستا تلاش کند؛ چرا که خیران با ساخت این مدارس به کمک دولت آمدهاند.
وی در ادامه نگهداری مدارس، کیفیت آموزش و اتمام طرحهای نیمه تمام را جزوی از مدرسهیاری دانست و اظهار کرد: مجامع استانی باید در این راستا اهتمام داشته باشند.
شاه حسینی اضافه کرد: تقویت مجامع استانی مهم است و آذربایجان شرقی در داشتن مجامع شهرستانی پویا است.
وی در ادامه توسعه و تجهیز هنرستان را اولویتی مهم عنوان و بیان کرد: صنعت آینده کشور نیازمند نیروی انسانی ماهر و هنرستان جوار صنعت در این راستا مهم است.
وی همچنین راهاندازی نیروگاههای خورشیدی را نیز در مدارس برای کمک به پایداری انرژی و محیط زیست را از دیگر اولویت ها خواند.
شاه حسینی با اشاره به مولدسازی، اظهار کرد: مولدسازی باید مهم تلقی شود. بر همین اساس؛ آموزش و پرورش میتواند اموالی را که کارایی ندارند، به نحو احسن به کار بسته و هزینه آن برای آموزش اختصاص دهد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد کلاسهای تربیت بدنی و سالنهای ورزشی در مدارس گفت: آموزش در کنار پرورش، معنی مییابد و تربیت بدنی دانشآموزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین با تاکید بر شرکت در مدرسهسازی از محل مسئولیتهای اجتماعی، بیان کرد: شرکتهای بزرگ باید درصدی را برای مدرسهسازی اختصاص دهند و آذربایجان شرقی استانی صنعتی است و میتواند در این راستا نقش آفرین باشد.
انتهای پیام