انیمیشن؛ از اقتباس ادبی تا کارکردهای فرهنگی

یک کارگردان انیمیشن گفت: ساخت انیمیشن چه به‌صورت آزاد و چه اقتباس از متون ادبی، نیازمند توجه هم‌زمان به تکنیک، مخاطب سنی، محدودیت‌های مادی، معنوی و روایت‌پردازی دقیق است؛ این مسیر در نهایت می‌تواند به رشد هنرمند و ارتباط عمیق‌ مخاطب با اثر منجر شود.

حمیدرضا کاتبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ابتدای ساخت هر اثر در قالب انیمیشن باید به چند نکته از جمله بودجه تولید، مخاطب سنی و محدودیت زمانی توجه داشت. اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر نسبت به نحوه ساخت یک اثر بیندازیم، به طورکلی با ۱۲ نوع تکنیک انیمیش‌سازی مواجه هستیم. هرکدام از این تکنیک‌ها با توجه به خلق حال و هوای متفاوت، فضای مجزایی را با توجه با داستان فیلم ارائه می‌دهند که مخاطب از این طریق می‌تواند با شخصیت‌ها همراه شده و با آنها همذات پنداری کند.

وی افزود: نوع ابتدایی این تکنیک‌ها که دارای فضایی سنتی و کلاسیک است، امروزه با پیشرفت ابزارهای دیجیتالی با محدودیت‌زمانی کم‌تر و کاهش تعداد نیروی کار نیز همراه شده است. در حقیقت یکی از نکات بسیار مهم که باید به آن توجه داشت، مسئله یافتن نیروی ماهر و متخصص با توجه به سبک موردنظر برای ساخت اثر است که این اتفاق یا به صورت فردی یا گروهی اتفاق می‌افتد.

ظرفیت انیمیشن در استفاده از داستان‌پردازی‌های اقتباسی

کاتبی با تاکید به تفاوت‌های داستان‌پردازی به صورت آزاد و اقتباسی، ادامه داد: در نگارش فیلمنامه یک انیمیشن به صورت آزاد، نویسنده این توانایی را دارد که با توجه به اتفاقات محیط پیرامون، از ایده‌های شخصی خود برای داستان‌نویسی استفاده کند. در اقتباس از یک اثر ادبی نیز قبل از هر چیز باید به‌دقت به جنبه‌های مادی توجه کرد. همچنین بهتر است که با تغییر زاویه دید و روایت داستان از نگاه یک شخصیت دیگر، نگارش فیلمنامه اثر، توسط نویسنده یا گروه نویسندگانی که کاملا به فضای داستان تسلط دارند، رخ دهد. در این راه شناخت ساختار درام و نحوه ارائه آن به مخاطب هم دارای اهمیت بسیار است.

این کارگردان انیمیشن با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط اقتباس ادبی در ساخت یک اثر، خاطرنشان کرد: درست است که در نوع پرداخت آزاد، محدودیت خالق برای ایده پردازی کمتر است اما در شیوه اقتباس باتوجه به اینکه اثر اصلی در گذشته شکل گرفته است، می‌توان گفت تا حدی تیم سازنده، چند قدم جلوتر ایستاده‌ و بنا به ظرفیت‌های موجود برای ساخت انیمیشن، بخش‌هایی از آن را به تصویر می‌کشند.

وی افزود: در ساخت انیمیشن به شکل اقتباس از متون ادبی، اتفاق مهمی که برای خالقان اثر رخ می‌دهد، ارتقاء سطح کاری آنهاست؛ چراکه خروجی فیلم در کنار همخوانی با اثری که از روی آن اقتباس شده است، باعث رشد شخصی و حتی گروهی هنرمندان می‌شود. این مسئله در کنار شناخت لایه‌های سطحی و عمیق نسخه اصلی، باعث ارتباط گرفتن هرچه بیشتر مخاطبان با انیمیشن می‌شود.

لزوم توجه به ارزش‌های یک جامعه در تولید انیمیشن

این فعال حوزه انیمیشن ادامه داد: در هر نقطه‌ای از دنیا که انیمیشن تولید می‌شود، تفکرات خاصی در فرهنگ آن محدوده جغرافیایی حاکم است، در نتیجه مؤلف باید به این مسائل فرهنگی و معنوی هم توجه داشته باشد. عموما در آثاری که موضوع آن بیشتر به سمت انسانیت و طی کردن مسیر کمال کشیده می‌شود، بازخورد بیشتر و انتقاد کمتری از سوی مردم وجود دارد اما اگر سراغ موضوعات خاص برویم باید دقت بیشتری داشت. به عبارت دیگر هنرمند باید با ظرافت و ژرف‌نگری، پیام‌های اخلاقی را به مخاطب خود منتقل کند.

او همچنین با اشاره به وظایف هنرمندان در مسیر خلق آثار هنری، افزود: برخی از هنرمندان در یک انزوای کاملا خودخواسته به ارایه اثر هنری می‌پردازند و حتی گاهی دیگران را نیز تشویق به خلق اثر در چنین فضایی می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشت که وظیفه ما امروزه به عنوان یک هنرمند، پاسخ به یک پرسش اساسی و دغدغه‌های شخصی و یا حتی اجتماعی است و به عبارتی باید گفت که هدف هنر، ارتقاء کیفیت زندگی است.

حمیدرضا کاتبی افزود: در مرحله نخست، هدف هنر ایجاد سرگرمی و تاحدودی دوری از فضای زندگی واقعی و مشکلات آن است اما در درجات بعدی، هنر پلی برای رسیدن به کمال و ارتقای انسانیت است. به این موضوع که ساخت اثر چه به صورت آزاد و چه اقتباس برای چه گروه سنی رخ می‌دهد هم باید توجه داشت، چراکه کارگردان در گام اول باید روایتگر خوبی باشد تا قصه را به شکلی درست و اصولی، به واسطه تکنیک‌های گوناگون و حتی زاویه دید منحصربه‌فرد، برای مخاطب خود که گاهی حتی بزرگسالان آن را تشکیل می‌دهد، تعریف کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404092919402
  • خبرنگار : 51047