امیر طوماری امروز (جمعه ۵ دی) در خطبههای پیش از نماز جمعه شهر زنجان، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهای احصا شده، پیشرفتهای قابل توجهی در حوزه سوادآموزی استان زنجان حاصل شده است.
وی تصریح کرد: از جمله آنها میتوان به افزایش میزان باسوادی استان اشاره کرد که به بالاتر از میانگین کشوری رسیدهایم.
طوماری یکی از مهمترین طرحهای جاری، این معاونت را طرح مدرسهمحوری اعلام کرد و افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین به آن تأکید شده که این رویکرد بر افزایش مشارکت خانوادهها، پیوند مدرسه با نهادهای عمومی و تربیتی، و اعطای اختیارات مالی و مدیریتی به مدارس دارد.
او ادامه داد: در قالب طرح مدرسهمحوری، آموزشها بر اساس نیازهای خاص هر مدرسه و با مشارکت فعال معلمان و جامعه محلی انجام میشود که این امر باعث شناخت بهتر نیازهای بیسوادان، پایداری آموزش، و بهبود کیفیت آن میشود.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: همچنین، این رویکرد انعطافپذیری بیشتری در داخل مدارس ایجاد میکند و به تحقق عدالت آموزشی کمک میکند، زیرا از همه محلات و مناطق مختلف بهرهمند میشود.
وی اضافه کرد: حرکت به سمت مهارتآموزی، تقویت فنون همزیستی و مشارکت اجتماعی از رویکردهای نوین در سوادآموزی است.
طوماری تحول در تعریف سواد و حرکت به سمت مهارتآموزی را رویکرد جدید این معاونت ذکر کرد و گفت: امروزه سواد صرفا محدود به خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست بلکه تعریف نوین سواد بر محوریت تأثیرگذاری مثبت در زندگی با استفاده از آموختههای قبلی استوار است.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشو پرورش استان زنجان با اشاره به برگزاری دورههای تکمیلی در مراکز یادگیری، گفت: در کنار آموزش سواد پایه، دورههای فرزندپروری، پیشگیری از سرطان و مهارتهای زندگی نیز ارائه میشود تا افراد علاوه بر سواد، توانمندیهای اجتماعی و خانوادگی خود را ارتقا دهند.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۰، ساختار سوادآموزی در داخل وزارت آموزش و پرورش ادغام شد و فعالیتها در قالب ساختاری منسجم ادامه یافت که منجر به بالاتر بودن نرخ سواد استان نسبت به میانگین کشوری شده است.
انتهای پیام