فرمانده كل سپاه: تكليف دانشجويان بسيجي براي آينده انقلاب جهاد علمي است حمايت از جريان اصول‌گرايي براي تداوم راه انقلاب اسلامي، تكليفي الهي است

سردار سرلشكر جعفري گفت: براي تداوم راه انقلاب اسلامي، حمايت از جريان اصول‌گرايي ضرورتي قطعي ، اجتناب‌ناپذير و تكليف الهي نيروهاي انقلابي و ارزشي كشور به شمار مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرمانده كل سپاه كه در همايش « دانشجو ، انتخابات ، مشاركت حداكثري و اتحاد ملي» با حضور مسوولان بسيج دانشجويي يك صد دانشگاه كشور و مسوولان فرهنگي و سياسي اين تشكل در دانشگاه تربيت معلم تهران سخن مي‌گفت، افزود: بسيج به عنوان بخشي از جامعه بايد بداند كه در رابطه با انتخابات چه‌طور كار و حركت كند.

وي ادامه داد: امروز مرزبندي‌هاي سياسي گذشته به هم ريخته است؛ به گونه‌اي كه در هر مقطع از انتخابات شاهد تغيير و تحولات عمده‌اي در كشور هستيم. زماني صحبت از چپ و راست، زماني ديگر صحبت از جبهه ارزشي و غيرارزشي بوده و امروز مي‌بينيم اين تقسيم‌بندي، تقسيم‌بندي كامل‌تري {است} و به جرياني به نام جريان اصول‌گرايي رسيده است كه به نوعي مي‌توان گفت انقلابي در انقلاب، توسط مردم و بسيجي‌ها بود.

جعفري خاطرنشان كرد: بايد از اين جريان مراقبت و آن را كامل و ضعف‌ها را برطرف كنيم. جريان اصول‌گرايي بعد از گذشت 25 سال از انقلاب دوباره زنده شده است و اكنون در حاكميت دو قوه از سه قوه كشور قرار گرفته؛ البته قوه قضاييه حسابش جداست و ان‌شاءالله همين اصول‌گرايي را دنبال كند.

وي تاكيد كرد: امروز در قوه مجريه و مقننه جريان اصول‌گرايي حاكم است؛ از اين رو اگر بسيج مي‌خواهد در اين رابطه كاري كند، ابتدا بايد از اين جريان مراقبت و در حفظ ، توسعه و پيشرفت آن و برطرف كردن نقاط ضعفش تلاش كند.

فرمانده كل سپاه در ادامه از آفت‌هاي جريان اصول‌گرايي را بي‌توجهي به بحث‌هاي مديريتي و هماهنگي و اختلاف نظرها خواند و تاكيد كرد: البته اين اختلاف‌نظرها طبيعي است و همانطور كه امام (ره) مي‌فرمودند اختلاف نظرها رحمت و نعمت است و مطمئنا اين اختلاف عقيده‌ها نيز چنين است؛ بنابراين همه بايد در جهت پويايي اين جريان حركت كنيم.

جعفري با بيان اين كه امروز شاهد وحدت تشكيلاتي در بين جريان اصول‌گرا هستيم گفت: با وجود اين كه نتايج كارهاي اين جريان مشخص است اما اين جريان آسيب‌پذيري نيز دارد كه بايد از آن مراقبت و حمايت كنيم؛ از اين رو با توجه به مشكلات موجود وظيفه قشر جوان و دانشجو اين است كه به اين جريان توجه كنند؛ البته در بين اقشار مختلف بسيج قشر دانشجو تكليف خاصي بر دوش دارد و مي‌تواند جنبه‌هاي راهبردي اين جريان را تبيين كند.

وي با تاكيد بر در نظر گرفتن اتحاد جريان اصول‌گرايي افزود: تا كنون وحدت بين جريان اصول‌گرايي كه مساله استراتژيك و مهم اين جريان نيز به شمار مي‌آيد، حفظ شده است و بايد تلاش كنيم كه اين وحدت هم چنان حفظ شود و هر جرياني از بسيج بايد در اين راه تلاش كند.

فرمانده كل سپاه اضافه كرد: جرياني كه مقابل جريان اصول‌گرايي قرار دارد اكنون براي شما خيلي شفاف‌تر از گذشته است؛ اما اين موضوع براي اقشار ديگر به اين روشني نيست؛ از اين رو اميدواريم خداوند متعال كمك كند كه به وظيفه انقلابي و بسيجي خود عمل كنيم.

فرمانده كل نيروي مقاومت بسيج در ادامه با تبريك ايام‌الله دهه فجر گفت: از خداوند متعال خواستارم كه ما و شما بسيجيان را بيش از گذشته در راه اين انقلاب پايدارتر و مقاوم‌تر نگه دارد. ان‌شاءالله با درك عميق‌تر نسبت به اهداف انقلاب و آرمان‌هاي امام(ره) و شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي پويندگان راه شهدا و تحقق بخش آرمان‌هاي امام و شهدا باشيد.

جعفري در ادامه با گراميداشت ياد شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، هم‌چنين ياد امام (ره) كه انقلاب اسلامي را بنياد نهاد و بشريت امروز را به راه الهي هدايت كرد و باعث احياي مجدد اسلام شد، خاطرنشان كرد: با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي شاهديم با لطف و عنايت خداوند و مجاهدت انقلابيون و مردم عزيز ميهن اسلامي، اين انقلاب هم‌چنان در مسير اوليه خود، پرقدرت، باعظمت و اقتدار همان راه را ادامه مي‌دهد و اين يكي از پديده‌هاي انقلابي بي‌نظير در طول تاريخ بشريت به شمار مي‌آيد.

وي با بيان اين كه اسلام در دو مقطع، با حكومت اسلامي مواجه بود گفت: يكي از اين مقاطع صدر اسلام بود كه بلافاصله بعد از رحلت پيامبر به انحراف كشيده شد و به مرور زمان به پادشاهي تبديل شد و اسم و رسمي از حكومت اسلامي باقي نماند.

جعفري ادامه داد: يكي ديگر از اين دوران كه با مجاهدت امام(ره) و مردم شكل گرفت، انقلاب اسلامي ايران است كه دوباره حكومت اسلامي كه آرزوي پيامبر و ائمه بود و به قول امام(ره) همه ائمه به دنبال تشكيل حكومت اسلامي بودند، شكل گرفت و امروز اين حكومت به دست شما عزيزان رسيده است.

وي تاكيد كرد: انقلاب اسلامي بعد از سال‌ها سختي ، مرارت ، شهادت، اسارت و مجاهدت‌هاي علماي بزرگ شيعه و مبارزان و انقلابيون در بهمن 57 به پيروزي رسيد، امروز كه حدود 30 سال از انقلاب اسلامي مي گذرد اين انقلاب به دست شما عزيزان سپرده مي‌شود و شما سرنوشت و آينده آن را به دست خواهيد گرفت.

جعفري تصريح كرد: امروز در مقطع زماني خاصي قرار گرفته‌ايم؛ چرا كه بعد از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي بايد نگاهها و ديدگاه‌ها نسبت به انقلاب به گونه‌اي عوض شود كه تلاش بيشتري براي برنامه‌ريزي براي آينده آن صورت گيرد و اين همان چيزي است كه مقام معظم رهبري از ما انتظار دارد.

وي ادامه داد: بعد از پشت سر گذاشتن حوادث سخت و ناگوار، امروز انقلاب اسلامي به اينجا رسيده است؛ به گونه‌اي كه امروز در جهان انقلاب محور گفت‌وگوها در سطوح دولت‌ها و ملت‌ها به شمار مي‌آيد و آنها مباحث انقلاب و ايران اسلامي و راهي را كه انقلاب مي‌رود، در صدر اخبار و مسائل بين‌المللي مطرح مي‌كنند؛ از اين رو ما بايد خود را براي آينده‌اي سخت‌تر آماده كنيم و همواره آماده باشيم و بدانيم نياز آينده انقلاب چيست.

فرمانده كل نيروي مقاومت بسيج خاطرنشان كرد: تلاش‌هاي مختلفي براي بقاي انقلاب و در مقابل تلاشهاي زيادي براي توقف آن و به انحراف كشاندنش صورت گرفته است كه از سوي دشمنان خارجي، مخالفان انقلاب و دشمنان داخلي است؛ البته بسياري از افراد در داخل كشور با انقلاب دشمني ندارند اما مخالف «انقلاب اسلامي» هستند و اين درگيري‌ها و تخاصم‌ها بين اين دو جريان در طول تاريخ 30 ساله انقلاب تمام توان خود را به كار گفت كه نتيجه‌اش آن شد كه انقلاب اسلامي با اقتدار و عظمت بيشتر نسبت به گذشته جهاني شده است.

جعفري با تاكيد بر اين كه امروز به نظر مي‌رسد مرحله تثبيت انقلاب اسلامي را در داخل كشور پشت سر گذاشته‌ايم، گفت: در مقطعي هفت هشت ساله شاهد تلاش‌هاي بسياري براي توقف انقلاب و انحراف آن در داخل، در عمل و سخن بوديم؛ ولي با اتفاق رخ داده در سه چهار سال اخير و تغيير رويكرد مردم نسبت به جريان انقلاب، اهداف و انديشه‌هاي آن، باعث شد كه تثبيت انقلاب در داخل، نااميدي دشمنان انقلاب را در داخل رقم زند؛ البته نمي‌توان از نااميدي كامل آن‌ها با اطمينان سخن گفت.

وي تاكيد كرد: مسلما اين دشمني‌ها و مخالفت‌ها تمام شدني نيست؛ همانطور كه در صدر اسلام و انقلاب ما بوده، مطمئنا در آينده نيز وجود خواهد داشت و هر چه پيش برويم اين مبارزه بين انقلابيون و ضد انقلابيون، مخالفان انقلاب و موافقان آن، حساس‌تر و پيچيده‌تر خواهد شد؛ از اين رو احتياج است كه طرفداران انقلاب و موافقان آن به گونه‌اي ديگر خود را براي دفاع از انقلاب آماده كنند.

فرمانده كل سپاه تصريح كرد: بي‌دليل نيست كه مقام معظم رهبري سال‌هاست بر روي بحث مجاهدت و تلاش علمي در داخل تاكيد بسيار مي‌كنند؛ چرا كه اين نياز آينده انقلاب و در رابطه با توسعه پايدار آن به شمار مي‌آيد. از سوي ديگر نشان مي‌دهد ما از تهديدات امنيتي ، نظامي و ... عليه انقلاب عبور كرده‌ايم.

جعفري در بخش ديگر سخنانش با اشاره به تاثير انقلاب اسلامي در بحث جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان گفت: شكست اسرائيل از حزب‌الله پيام مهم و استراتژيكي براي دشمنان انقلاب اسلامي داشت و نشان داد كه اين انقلاب جهاني شده است و همان راهي را كه ملت ايران پيموده‌اند، ملت‌هاي ديگر با همان يژگي‌ها ادامه مي دهند و مبارزات انقلابيون غيرايراني در جهان و منطقه براي دفاع از انقلاب اسلامي تعيين‌كننده به شمار مي‌آيد.

فرمانده كل نيروي مقاومت بسيج با تاكيد براين كه تهديد از مرزهاي ايران عبور كرده است با طرح اين پرسش كه در اين شرايط آيا وظيفه ما تمام شده؟ يادآور شد: اگر وظيفه خود را تنها دفاع در مقابل تهديدات نظامي و امنيتي عليه انقلاب اسلامي تعريف كنيم، وظيفه ما تمام شده است؛ اما انقلاب اسلامي تنها به مبارزه با تهديدات نظامي و امنيتي محدود نمي‌شود؛ چرا كه با نگاه راهبردي به انقلاب و تفكر آن درخواهيم يافت كه براي امروز و آينده انقلاب نيازمندي‌هاي متفاوتي وجود دارد.

جعفري ادامه داد: الزامات و ضروريات تثبيت و ادامه راه انقلاب نسبت به گذشته فرق كرده و در اينجاست كه مقام معظم رهبري در نشست‌ها و جلسات مختلف براي اقشار مختلف به ويژه قشر دانشجو و جوان بر تحصيل علم ، شكافتن مرزهاي دانش و نهضت توليد علم و نرم‌افزاري تاكيد كرده‌اند و بدون ترديد اين نياز ، نياز آينده انقلاب به شمار مي‌آيد و قشري كه مي‌تواند آن را برآورده كند از بسيجيان كه طرفداران واقعي انقلاب به شمار مي‌آيند، هستند.

وي اولين تكليف دانشجويان بسيجي را براي آينده انقلاب جهاد علمي برشمرد و تصريح كرد: شما دانشجويان بسيجي در اين مقطع بايد راهبرد اصلي خود را جهاد علمي قرار دهيد؛ چرا كه نگاه يك دانشجوي بسيجي به تحصيل علم بايد براي رضاي خدا و انقلاب و آينده كشور باشد.

وي تصريح كرد: بايد با آگاهي از انتظار انقلاب در راه برآورده‌كردن اين نياز تلاش و مجاهدت كنيم؛ چرا كه بسيج معنايي جز مجاهدت در راه خدا نيست؛ از اين رو اگر با اين نگاه به خود و نام مقدس بسيج بنگريم چاره‌اي جز اين كه انتظارات آينده انقلاب را پاسخ دهيم و به انتظار مقام معظم رهبري لبيك گوييم، نداريم؛ البته اين كار سختي است و بايد با نگاهي جهادي با اين موارد برخورد و عزم خود را جزم كنيم تا نيازهاي آينده انقلاب را برطرف كنيم.

فرمانده كل نيروي مقاومت بسيج تاكيد كرد: بنده با توجه به تجربه حضور در فضاي قبل و بعد از انقلاب مي گويم اكثر مشكلات كشور در بحث ضعف‌هاي علمي‌اش است. اين ضعف علمي در بحث علوم انساني به شمار مي‌آيد، اگر امروز در اقتصاد ، نوع مديريت هماهنگي و مديريت‌هاي ديگر ضعف‌هايي وجود دارد و اگر در سياست خارجي و داخلي ضعف‌ها ، ابهامات ، ترديدات و نظرات دوگانه‌اي هست همه مشكلات به بحث علوم انساني برمي‌گردد.

وي تاكيد كرد: در زمينه علوم انساني در حال حاضر در دانشگاه‌ها از علوم غربي‌ و آن هم از نوع قديمي‌اش استفاده مي‌شود و مديران آينده كشور با استفاده از اين علوم به مديريت مي‌پردازند كه ضعف بزرگ و اساسي آينده و امروز انقلاب به شمار مي‌آيد.

جعفري يادآور شد: در علوم انساني بايد مباني اسلامي و متناسب با فرهنگ بومي ايران تدريس شود. اين محتوايي است كه امروز در علوم انساني در دانشگا‌ه‌هاي كشور وجود ندارد؛ از اين رو وظيفه شماست كه در اين راستا گام‌هاي موثري برداريد و اين نياز انقلاب را برطرف كنيد.

وي گفت: در سال 58 هنگامي كه دانشگاه تهران بسته شد، هدف ما از بستن دانشگاه بحث همين بحث علوم انساني بود، اما متاسفانه از آن موقع تا كنون كار اندكي در اين رابطه انجام شده است؛ البته در چند سال اخير وزارت علوم نيز به دنبال اين بحث هست و وزير نيز تاكيدات بسياري در اين رابطه انجام داده است؛ اما تغيير محتواي دروس زمان‌بر است؛ ولي هيچ گاه نبايد فراموش شود كه يكي از مشكلات اصلي است.

فرمانده كل نيروي مقاومت بسيج خاطرنشان كرد: اگر مجموعه بسيج و سازمان‌هاي مختلف آن با اين نگاه به انقلاب و تكليفي كه بر دوش آنهاست بنگرند و زمينه‌ها را براي اين كار فراهم كنند، مشكلات برطرف مي شود، بنابراين از آنجا كه با اين نگاه ضرورياتي همچون حضور در جبهه پيروزي حاصل و كارهاي بزرگي انجام شد، مطمئنا مشكلات بحث علوم انساني نيز با عزمي راسخ برطرف مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين برنامه «سراج» رييس سازمان بسيج دانشجويي با خير مقدم به فرمانده كل سپاه گفت: سازمان بسيج دانشجويي در راستاي منويات مقام معظم رهبري مبني بر مشاركت حداكثري و برگزاري انتخابات اصلح اين نشست را برگزار كرد كه افراد شركت‌كننده در آن از مسوولان بسيجي 100 دانشگاه مهم و تاثيرگذار كشور هستند.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: احساس كرديم بايد معناي انتخابات و مشاركت حداكثري در دانشگاه‌ها شكل گيرد؛ بنابراين با برگزاري اين جلسه اميدواريم بسيج دانشجويي تحولي را كه مد نظر مقام معظم رهبري و سردار جعفري است، به خوبي انجام دهد.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8611-10564
  • خبرنگار : 71234