ساده‌نويسي در شعر امروز مهرنوش قربانعلي: ساده‌نويسي مفهومي انتزاعي و غيرقابل استناد شده است

مهرنوش قربانعلي گفت: امروز از اصطلاح «ساده‌نويسي» در شعر آن‌قدر با توسع استفاده مي‌شود كه بيش‌تر به مفهومي انتزاعي و غيرقابل استناد تبديل شده است. اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزدري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اساسا مشخص نيست اين ساده‌نويسي از چه روي ممتاز است و براي شعر ارزش محسوب مي‌شود؟ او همچنين عنوان كرد: اين سادگي قرار است در چه وجهي از شعر اتفاق بيافتد؛ زبان، ساختار، فرم، فلسفه‌ي نگرشي و يا بافت شعر؟ اگر فرض را بر هر يك از موارد يادشده بگذاريم، چه دستاوردي خواهد داشت؟ قربانعلي گفت: چه در ميراث شعري و چه در شعر معاصر ايران و چه در نمونه‌هاي چشمگير شعر امروز، سادگي‌اي را كه فاصله‌ي شعر و غير شعر را مخدوش كند، نمي‌پسندم. شاعر «به وقت البرز» در پايان اظهار كرد: اصرار بر ساده‌نويسي سوء تفاهم ديگري را هم فراهم آورده و آن عدم تمايز شخصي‌نويسي از بروز اثر انگشت فردي و ارائه‌ي هويت فردي منحصر شاعر در شعرش است. هويت فردي مي‌تواند ناظر بر آرمان‌ها، رويكرد اجتماعي و نگرش فلسفي شاعر نيز باشد؛ نه تنها برانگيختگي حسي او در آن‌چه در چارچوب زندگي فردي‌اش مي‌گذرد. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8803-03921
  • خبرنگار :