ايماني‌خوشخو در مراسم معرفي برترين‌هاي تئاتر ايران: ازدحام جمعيت در سالنها نشان داد جشنواره‌ي فيلم به تئاتر لطمه نزد

مراسم اختتاميه برترين‌هاي تئاتر ايران درجشنواره تئاتر فجر با تجليل از ابراهيم حقيقي هنرمند گرافيست و فتانه دادخواه عكاس باسابقه‌ي تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،دراين مراسم كه شامگاه گذشته 8 بهمن ماه در سالن شماره يك تماشاخانه ايرانشهر برگزار شد، حميد سمندريان از ابراهيم حقيقي تقدير كرد.

سمندريان هنگام تجليل از ابراهيم حقيقي گفت: وظيفه‌ي خود مي‌دانم درباره‌ي تلاشهاي مردي سخن بگويم كه بي‌شك يكي از بهترين و بزرگترين هنرمندان ماست.

اين كارگردان و استاد تئاتر با يادآوري خاطره‌اي از ابراهيم حقيقي ادامه داد: نخستين برخوردم با او در زماني بودكه به دلايلي نمي‌توانستم تئاتر اجرا كنم و رستوران‌دار شده بودم. او از من خواست دوباره به تئاتر بازگردم وشيشه‌هاي روشن رستورانم را رنگ كرد تا از بيرون ديده نشوم. چرا كه ناراحت بود يك تئاتري ناچار شده در حرفه‌اي غير هنري كار كند، از اين زمان بود كه نوعي رابطه صميمانه بين ما شكل گرفت.

سمندريان يادآورشد: پس از بازگشت دوباره‌ام به تئاتر مي‌خواستم نمايش «كرگدن» را اجرا كنم و از ابراهيم حقيقي خواستم تا پوستر آن را طراحي كند. او براي اين نمايش 3 پوستر طراحي كرد كه هر يك از ديگري بهتر بود و به من نشان داد پوستر يك تئاتر بايد تمام معاني نهفته در متن را در خود داشته باشد و آن زمان من به اهميت پوستر تئاتر پي‌بردم و امروز افتخار مي‌كنم جايزه او را با دستان خودم به او تقديم مي‌كنم.

همچنين ابراهيم حقيقي هم در سخناني كوتاه عنوان كرد: طراح گرافيك آخرين كسي است كه به گروه اضافه مي‌شود در حاليكه گروه از مدتها قبل تلاش‌هاي طاقت‌فرساي خود را آغاز كرده‌اند.

حقيقي از هنرمنداني چون مرتضي مميز، قباد شيوا،بهزاد حاتم و... به عنوان نخستين هنرمنداني ياد كرد كه‌طراحي پوستر تئاتر را در ايران معرفي كردند.

او در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر ضرورت راه‌اندازي انجمن طراحان پوستر تئاتر اضافه كرد: اگر قرار است پوستر تئاتر به سفير تئاتر تبديل شود،طراحان پوستر هم نيازمند انجمن مستقل هستند كه با تغيير مديريتها دچار بحران نشود.

اين گرافيست با سابقه با تاكيد بر ضرورت افزايش سالن تئاتر متذكر شد: اگر قرار است تئاتر از متن اوليه به اجرا تبديل شود؛ مهمترين مسئله‌اش سالن است و خوشحالم امروز سالنهاي ايرانشهر افتتاح شده‌اند كه در اين راستا بايد از تلاشهاي آقايان قاليباف و جوزاني تقدير شود.

در اين مراسم كه با حضور مديراني همچون محمدحسين ايماني‌خوشخو معاون هنري وزارت ارشاد،حسين پارسايي مدير اداره‌ي كل هنرهاي نمايشي،محمود شالويي مدير مركز هنرهاي تجسمي،محمود زنده‌نام مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو،صوفي معاون صداي جمهوري اسلامي ايران و .... برگزار شد، معاون هنري در سخناني با ابراز خرسندي از رشد و گسترش هنر تئاتر گفت: امروز ديگر تئاتر جزء ضروريات زندگي مردم است و ديگر به عنوان كالايي لوكس از آن ياد نمي‌شود. هنرمندان ما با تيزهوشي و زمان‌شناسي كمك كردند اين جريان راه بيفتد و ديگر در هيچ روزي از سال، تئاتر تعطيل نبوده وحتي روز عاشورا هم اجرا داشته‌ايم، زيرا هنرمندان كارهايي مناسب ايام اجرا كرده‌اند.

او ادامه داد: در جشنواره امسال هم شاهد بوديم همزماني تئاتر و فيلم به تئاتر لطمه نزد كه ازدحام جمعيت در سالنها به خوبي نشانگر اين نكته است.

ايماني خوشخو توسعه و رونق تئاتر را در گرو همت جمعي دانست و تاكيد كرد: در اين 5 سال شاهد اتفاقات خوبي در زمينه رشد و گسترش هنر تئاتر بوده‌ايم. سال گذشته در همه‌ي زمينه‌ها آمار 6 ميليون تماشاگر داشته‌ايم. رسانه‌ي ملي مهمترين ساعت برنامه‌هاي خود را به تئاتر اختصاص داده و به شكل مستقيم به مسائل تئاتر مي‌پردازد.از سوي ديگر فروش بليتهاي تقلبي هم ضمن غم انگيز بودن،از نگاهي ديگر نشانگر انبوه تقاضاهاست كه همه‌ي اينها مديون تلاش هنرمندان ماست.

معاون هنري وزارت ارشاد در ادامه با تقدير از شهرداري تهران درراه‌اندازي تماشاخانه ايرانشهر بر ضرورت افزايش سالنهاي تئاتر تاكيد كرد و افزود: خوشبختانه در بسياري از شهرستانها اين مشكل حل شده اما مشكل عمده سالن در تهران است كه اميدواريم راه حل مناسبي براي آن انديشيده شود. راه حل كوتاه مدت، گسترش توليد تله تئاتر است كه از اين راه مي‌توانيم تئاتر را به شبكه‌هاي تلويزيوني ببريم.

ايماني خوشخو در پايان سخنان خود خواستار توجه هر چه بيشتر به موسيقي تئاتر شد.

به گزارش ايسنا در اين مراسم از فتانه دادخواه عكاس با سابقه تئاتر تجليل شد. دادخواه درسخنان كوتاهي گفت: خوشحالم پس از 30 سال مي‌بينم عكاسي تئاتر براي خود جايگاه مستقلي پيدا كرده و روياي من به حقيقت پيوسته است.

همچنين در اين مراسم از استوديو پاكدل هم تقدير شد كه مسعود پاكدل به نمايندگي تقدير نامه را دريافت كرد.

همچنين برگزيدگان بدين شرح معرفي شدند:

آراء مسابقه عكس بيست‌وهشتمين جشنواره‌ي بين‌المللي تئاتر فجر

هيات داوران ضمن تقدير از حسين گلپا و محمد رضا سلطاني جايزه رتبه سوم را به ساغر بركات براي عكس از

«نمايش بيچاره مكبث» ، جايزه رتبه‌ي دوم را به ماني لطفي‌زاده براي عكس از نمايش « آسمان روزهاي برفي» و جايزه رتبه اول حسن طاهري را به براي عكس از نمايش «شكار روباره» اهدا كرد.

هيات داوران بخش عكس: حميد جبلي ، فتانه دادخواه و رضا معطريان

آراء مسابقه پوستر بيست‌وهشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر

هيات داوران اين بخش متشكل از علي رفيعي ،مسعود سپهر و بهرام كلهرنيا ضمن تقدير از همايون غني‌زاده براي طراحي پوستر نمايش « آگاه ممنون» و سپهر دانش اشراقي براي تصوير سازي و يحيي پاكدل براي طراحي پوستر نمايش « كرگدن»، جايزه رتبه‌ي سوم را به اشكان قازانچايي براي طراحي پوستر «سومين جشنواره‌نمايشنامه‌خواني فرهنگسراي نياوران»، جايزه رتبه‌ دوم را به رضا باباجاني براي طراحي پوستر نمايش « مرد گل به دهان» و جايزه رتبه‌ي اول را به مرتضي اتابكي براي طراحي پوستر نمايشهاي « بوق» ، «مجلس برادر كشي» و « ديوار چين» اهدا كرد.

نمايش‌هاي راديويي:

هيات داوران اين بخش شامل نادر برهاني‌مرند ، محمد خزاعي و رحمان سيفي آزاد

افكتور برگزيده : محمدرضا قبادي‌فر افكتور نمايشهاي « پلكان» و «روز واقعه» و فرشاد آذرنيا افكتور نمايش «سرگذشت عجيب بنجامين باتن»

صدابردار برگزيده : مشتركا رضا طاهري صدابردار نمايشهاي «پلكان» و«خواب خفتگان» وعلي حاج نوروزي صدابردار نمايش « روز واقعه»

تنظيم‌كننده: ايوب آقاخاني براي تنظيم نمايش «باجه تلفن»

سردبير: ندا هنگامي سردبير نمايشهاي « پلكان» و «روز واقعه»

بازيگر مرد: مصطفي عبداللهي براي بازي در نمايش « پلكان»

بازيگر زن: فاطمه سيمزاري تقدير شد و جايزه اين بخش به شهين نجف‌زاده براي بازي در نمايش «روز واقعه» اهدا شد.

تهيه كننده: محمود احمدي تهيه كننده نمايش «روزواقعه»

نويسنده: محموداستاد محمد نويسنده نمايش « تهرن»

كارگردان: علي عمراني براي كارگرداني نمايشهاي« پلكان» و «روز واقعه» جوايز اين بخش‌ها را دريافت كردند.

جايزه بهترين كاردر اين بخش به گروه نمايش «پلكان» اهدا شد.

بخش نمايشهاي تلويزيوني:

هيات داوران اين بخش مركب از نادر برهاني مرند، محمدخزاعي ، رحمان سيفي‌آزاد برگزيدگان خود را به اين شرح اعلام كرد:

طراحي صحنه : منوچهر شجاع طراح صحنه نمايش « سفر به گمسك»‌

بازيگري مرد: فرهاد آئيش بازيگر نمايشهاي «هنر» و «خانواده تت»

بازيگر زن: رويا ميرعلمي بازيگر نمايش «بچه‌هاي من افريقاي من»

نويسندگي: در اين بخش با تقدير از استاد علي نصيريان و فرهاد ناظرزاده‌ي كرماني تنديس جشنواره به عليرضا نادري نويسنده نمايش « چهار حكايت از چندين حكايت رحمان» اهدا شد.

كارگرداني تلويزيوني: با تقدير از مسعودفروتن، جايزه اين بخش به بيژن صمصامي كارگردان تلويزيوني نمايشمهاي «روژانو» و« سكوت و دغه‌غه‌هاي پرچين» اهدا شد.

كارگرداني هنري: مهرداد راياني مخصوص كارگردان هنري نمايش « سكوت»

آراء و كانديداهاي مسابقه‌ي نمايشهاي خياباني :

هيات داوران اين بخش مركب از امير دژاكام،مريم معترف و علي موذني برگزيدگان خود را به اين شرح اعلام كرد:

موسيقي:با تقدير از حميد رضا نوري آهنگساز نمايش « كانال كميل» ، جايزه اين بخش به گروه موسيقي نمايش « تراژادي آب» از مرند اهدا شد.

طراحي:

با تقديراز پوريا كريمي طراح نمايش « ما همه مي‌دونيم» از لاهيجان و سامان خليليان و احمدصميمي طراحان نمايش «شما چي مي‌گيد» از تهران، جايزه اين بخش به مهدي حبيبي طراح نمايش « اعترافات يك مساجر» از ملاير اهدا شد.

بازيگر زن:

نرگش خاك كار بازيگر نمايش « اعترافات يك مستاجر» ازملاير

بازيگري مرد:

با تقدير از محمد موسوي و ابوذر چهل اميراني جايزه اين بخش را به بهنام شرفي بازيگر نمايش « اعترافات يك مستاجر» ازملاير اهدا شد.

طرح و ايده:

جمشيد عسگري براي طرح و ايده نمايش « غني» ازتهران و حميد رضا نوري براي طرح و ايده‌ نمايش « كانال كميل» ازتهران تقدير شدند و جايزه اين بخش به نرگس خاك‌كار براي طرح وايده نمايش «اعترافات يك مستاجر» از ملاير اهدا شد.

هيات داوران با اهداء لوح تقدير و مهدي صالح‌يار به نمايندگي از گروه نمايش « تراژدي آب» تقدير كردند.

كارگرداني:

با تقدير از جمشيد عسگري كارگردان نمايش « غني» از تهران وسامان خليليان كارگردان نمايش « شما چي مي‌گيد»، نرگس خاك‌كار كارگردان نمايش « اعترافات يك مستاجر» ازملاير جايزه اين بخش را دريافت كرد.

گفتني است: جوايز نقدي برگزيدگان از 3 تا 10 ميليون ريال بود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۹ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8811-04765
  • خبرنگار : 71342