«قلعه دختر»بشرویه سالم‌ترین قلعه کوهستانی خراسان‌جنوبی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه گفت: «قلعه دختر» بشرویه یکی از سالم‌ترین قلعه‌های کوهستانی استان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه گفت: «قلعه دختر» بشرویه یکی از سالم‌ترین قلعه‌های کوهستانی استان است.

«هاشم اتفاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه قلعه دختر در ارتباط با سکونت‌گاه­‌های کهن رقه و بشرویه شکل گرفته و دژ دفاعی این منطقه باستانی است، گفت: در این قلعه نیز مانند دیگر قلاع خراسان‌جنوبی توسط اسماعیلیان(دوره سلجوقی تا حمله مغول) ساخت و ساز عمده­‌ای انجام شده و اغلب ساختارهای برجا مانده، متعلق به آن دوره است.

وی ادامه داد: باقی ماندن فضاهای متعدد از جمله دالان‌های عریض و مسقف، برج‌های مدور دیده‌بانی، تالارها و اتاق‌های وسیع و آب­‌انبارها باعث شده که قلعه دختر بشرویه بنا به نظر کارشناسان یکی از سالم‌ترین قلعه­‌های کوهستانی استان بشمار آید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه تصریح کرد: این قلعه با ارتفاع تقریبی 400 متر از سطح دریا در مجاورت آسیاب دهنه و تقریباً در فاصله 12 کیلومتری غرب بشرویه واقع شده است.

اتفاقی ادامه داد: این قلعه از سه طرف مشرف بر پرتگاه تقریباً غیرقابل عبوری است و فقط از سمت جنوبی آن راه برای عبور سختی وجود دارد.

وی افزود: بر بالای قلعه برج‌های متعددی وجود دارد به ارتفاع تقریبی 3 تا 4 متر با دیوارهای به هم پیوسته که چند محفظه و اتاقک که به نظر محل جمع‌آوری آب و نزولات آسمانی و سکونت بوده اطراف آن ساخته شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه خاطرنشان کرد: موقعیت این بنا طوری انتخاب شده که بر همه‌ی دشت مجاور مسلط است طوری‌که از فاصله چند کیلومتری آثار آن کاملاً مشهود است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 93082713921
  • خبرنگار :