شرح فعالیت‌های «قرارگاه کربلا» در دوران جنگ تحمیلی

قرارگاه کربلا ابتدا به عنوان قرارگاه ارشد برای هماهنگی یگان‌های حاضر در عملیات‌های سپاه، ارتش و حتی جهاد سازندگی تشکیل شده بود.

قرارگاه کربلا ابتدا به عنوان قرارگاه ارشد برای هماهنگی یگان‌های حاضر در عملیات‌های سپاه، ارتش و حتی جهاد سازندگی تشکیل شده بود.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، قرارگاه کربلا اولین قرارگاه عملیاتی برای هماهنگ سازی یگان‌های عمل‌کننده در نبرد به شمار‌ می‌آید. این قرارگاه ابتدا به عنوان قرارگاه ارشد برای هماهنگی یگان‌های حاضر در عملیات‌های سپاه، ارتش و حتی جهاد سازندگی تشکیل شد.

سپس با تشکیل قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، در عملیات «خیبر» این نقش به قرارگاه خاتم واگذار شد و قرارگاه کربلا فرماندهی تاکتیکی یگان‌های ارتش را بر عهده گرفت و کلیه نیروهای رزم سپاه تحت امر قرارگاه نجف سازمان یافتند.

پس از عملیات خیبر، قرارگاه کربلا و «نجف» از حالت تفکیک کامل ارتش و سپاه خارج شد و به عنوان رده‌ای بالاتر از لشکر (سپاه عملیاتی) تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) درآمد.

قرارگاه کربلا در نبرد «فتح‌المبین» به عنوان قرارگاه مرکزی عمل می‌کرد و چهار قرارگاه «قدس» و «نصر» و «فجر» و «فتح» را تحت امر خود داشت.

همچنین در عملیات «خیبر» نیز قرارگاه کربلا، تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) هدایت لشکرهای ارتش77 پیاده، 21پیاده، 28 پیاده،81 زرهی، 16زرهی و 92 زرهی و لشکرهای 14 امام حسین (ع)، 7 ولیعصر و تیپ 72زرهی محرم از سپاه را بر عهده داشت.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 93092112602
  • خبرنگار : 71451

برچسب‌ها