ثبت ملی خانه تاریخی طباطبایی میبد

خانه تاریخی و قاجاری "سیدجواد طباطبایی" در محله بفروئیه شهرستان میبد به شماره 31249 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خانه تاریخی و قاجاری "سیدجواد طباطبایی" در محله بفروئیه شهرستان میبد به شماره 31249 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "محسن ذاکری نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: بنای مذکور با توجه به سبک معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی(قاجار) و وجه تسمیه آن متاثر از نام مالک است.

وی اظهار کرد: شاخص بودن بنا در زمینه معماری نسبت به سایر ابنیه هم عصر خود در شهر را از ویژگی‌های شاخص این بنای تاریخی دانست و عنوان کرد: باتوجه به این که بافت تاریخی میبد با شماره 3490 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این بنا داخل بافت ثبتی قرار دارد، حریم بنا از حریم بافت ثبتی آن تبعیت می‌کند.

این مسئول ادامه داد: بنا در یک پلان چهار ضلعی و به صورت حیاط مرکزی طراحی و ساخته شده و ورودی بنا در جهت جنوب و به صورت یک ایوان با پوشش سقف ضربی و با قوس هلالی است که این بخش دارای سکوهایی در طرفین است و بین سکوها پلکانی وجود دارد که به هشتی ختم می‏‏شود و پس از هشتی راهرویی وجود دارد که به حیاط امتداد می‎‎یابد.

ذاکری نیا افزود: حیاط بنا به صورت چهار ضلعی است که در مرکز آن حوضی مستطیل شکل در جهت شمالی – جنوبی (طول حوض) و طرفین آن باغچه وجود دارد. در جهت شمالی حیاط یک اتاق پنج دری در مرکز و دو اتاق در طرفین آن وجود دارد که در حال حاضر کاربری انباری و مسکونی دارد و بخش شرقی دارای یک ایوان در مرکز و راهرو و اتاقهای سه دری در طرفین است.

وی خاطرنشان کرد: بخش جنوبی که مختص سکونت تابستانی است دارای یک ایوان در مرکز است که انتهای آن یک بادگیر طراحی و احداث شده و در طرفین آن دو اتاق است.

به گفته ذاکری نیا، به طور کلی این بنا با مصالح خشت و اجر احداث شده و دارای تزییناتی به صورت سیمگل، دم‌گیری گچی و همچنین کاربندی در بخش ایوان ورودی هشتی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 94040100502
  • خبرنگار :