معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مطرح کرد

وجود 105 چهره موفق سوادآموزی در مازندران

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام این‌که دولت به سوادآموزان پاداش 134 هزار تومانی پرداخت می‌کند، گفت: در مازندران 105 چهره موفق سوادآموزی وجود دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام این‌که دولت به سوادآموزان پاداش 134 هزار تومانی پرداخت می‌کند، گفت: در مازندران 105 چهره موفق سوادآموزی وجود دارد.

داوود تقی‌نیا -معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران- با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه مازندران، به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

وی درباره فعالیت‌های این معاونت و وضعیت سوادآموزی در استان اظهار کرد: مدیریت سوادآموزی از سال 90 در آموزش و پرورش ادغام شد و معاونت سوادآموزی در اداره کل آموزش و پرورش شکل گرفت.

تقی‌نیا با اعلام اینکه از بدو تاسیس نهضت سوادآموزی و تا کنون که معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مستقر شده است در کل کشور بیش از 22 میلیون نفر باسواد شدند، افزود: در سال 1355 جمعیت با سواد بالای 6 سال از 57.5 درصد به 86 درصد در سال 90 رسیده است و زنان باسواد در سال 55 از 34 درصد به 85 درصد در سال 93 افزایش یافته و درصد با سوادی در مناطق روستایی نیز ار 38 درصد به 83 درصد در سال 93 افزایش داشته است.

تقی‌نیا با اشاره به اینکه حوزه معاونت سوادآموزی دارای سه ساختار شامل دوره سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال است، افزود: سوادآموز کسانی هستند که تحصیلات سوم ابتدایی را ندارند و با شناسایی و جذب آنها طی فرایند آموزشی، 400 ساعت آموزش حضوری و پس از قبولی معادل سوم ابتدایی برای آنها کارنامه تحصیلی صادر می شود.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه تقاضا برای سوادآموزی 10 تا 49 سال به عنوان گروه مخاطبین سوادآموزی بسیار اندک است، تصریح کرد: بر اساس سرشماری نفوس مسکن در سال 90 آمار باسوادی در گروه سنی بین 10 تا 49 سال در استان 98 درصد است.

پاداش 134 هزار تومانی دولت به سوادآموزان

وی با بیان اینکه در سال 94 با حمایت دولت، سوادآموزان پاداش 134 هزار تومانی دریافت می‌کنند، اظهار کرد: فرد سوادآموز اگر در خانه خود افراد باسواد داشته باشد با گذراندان 400 ساعت کلاس مبلغ 665 هزار تومان به عنوان سرانه هر سوادآموز در صورت تائید آموزش و پرورش به حساب سوادآموز واریز می‌شود.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پاسخ به سوالی درباره راستی آزمایی دوره‌های سوادآموزی نیز با اشاره به اینکه در گذشته که سامانه جامع وجود نداشت و به علت روال خوداظهاری امکان خطا بود، افزود: امروز با راه‌اندازی سامانه امکان هیچ دخل و تصرفی در سیستم وجود ندارد و اگر به اشتباه نیز فردی خود را باسواد معرفی کرده باشد تا انتها نمی‌تواند در این زمینه تغییری ایجاد کرده و گواهینامه دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از فعالیت‌های سوادآموزی در مازندران مربوط به دوره تحکیم است، اظهار کرد: با آموزش 200 ساعته به تحکیم و تثبیت سواد کمک می‌کنیم و به صورت رایگان دوره 70 ساعت حضوری و 130 ساعت غیرحضوری برگزار می‌شود.

تقی‌نیا اظهار کرد: در دوره انتقال سواد، افرادی شناسایی شدند که سواد خواندن و نوشتن را دارند و قصد ادامه تحصیل دارند که به آنها 600 ساعت حضوری و 200 ساعت غیر حضوری آموزش رایگان داده می شود و پس از قبولی در آزمون مدرک ششم ابتدایی برای این افراد صادر می شود.

12هزار نفر امسال در مازندران باسواد می‌شوند

معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سال جاری 12 هزار و 500 نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار خواهند گرفت، عنوان کرد: امسال در حوزه سواد آموزی، تحکیم و انتقال سواد 83 درصد مشمولین استان تحت پوشش قرار گرفتند.

جشن پایان بی‌سوادی

این مسئول در پاسخ به سوال ایسنا درباره جشن پایان بی‌سوادی که در سال‌های گذشته در مازندران برگزار شده بود، نیز گفت: در این باره چون در دوره فعالیت من نبوده پاسخ نمی‌دهم و حتما جشن‌ها با آمارهایی که وجود داشته صورت گرفته است.

وی همچنین درباره آموزش بی‌سوادان در مناطق مهاجرپذیر و حاشیه‌ شهرها نیز گفت: متاسفانه فعلا آماری درباره اینکه چه تعداد مهاجر بی‌سواد از آخرین سرشماری به بعد در استان ساکن شدند نداریم و منتظر سرشماری بعدی برای تحت پوشش قراردادن این قشر هستیم.

همه مشارکت کنند

وی با بیان اینکه نیاز است در زمینه شناسایی و جذب سوادآموزان همه نهادها و سازمان‌ها مشارکت داشته باشد، ادامه داد: در شهرستان‌ها فرمانداران، و در بخش‌ها بخشداران و در روستاها نیز شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران می توانند به در این زمینه بسیار کمک کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران تصریح کرد: جنس آموزش سوادآموزی با جنس آموزش رسمی متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه سوادآموزان اگر با سواد نشوند چون قشر آسیب‌دیده جامعه هستند آسیب بیشتری متوجه آنها خواهد شد، افزود: هرچه جامعه باسوادتر شوند توسعه کشور نیز رشد بیشتری خواهد داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه توسعه هر کشور به میزان با سوادی آن کشور ارتباط دارد از سویی در آموزه‌های دینی ما نیز طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان واجب است، گفت: بنابراین کسب علم و دانش واجب است و مقدمه علم نیز سوادآموزی است که باید تلاش می کنیم افراد جامعه از این نعمت برخوردار شوند.

برون‌سپاری آموزش سوادآموزان به بخش دولتی و خصوصی

تقی‌نیا در خصوص وضعیت آموزش دهندگان گفت: مربیان سوادآموزی می‌توانند کارکنان دولت باشند که بر اساس بخشنامه 737 همه کارکنان دولت می‌توانند در خارج از ساعات اداری به آموزش سوادآموز بپردازند و از مزایای آن نیز بهرمند شوند که به ازای آموزش هر یک از سوادآموزان 665 هزار تومان و برای هر یک از دوره انتقال 800 هزار تومان و برای دوره تحکیم و تثبیت نیز 120 هزار تومان پرداخت می شوند که 10 درصد نیز مالیات از این مبالغ کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: اکثر فعالیت‌های سوادآموزی از طریق برون سپاری صورت می‌گیرد و با شرکت‌های و موسسات آموزشی مختلف قرارداد منعقد شده است که آموزش و پرورش عنوان پیمانکار سوادآموزی بوده و از این رو معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به عنوان ناظر فعالیت می‌کند و این شرکت‌ها و موسسات آموزشی پس از دریافت یک تا پنج درصد سود مدیریتی مبلغ قرارداد اقدام به تامین آموزش دهندگان جهت آموزش سوادآموزان اقدام می‌کنند.

تقی‌نیا با اشاره به اینکه با نزدیک به 35 موسسه در استان طرف قرارداد هستیم، اظهار کرد: این مبالغ بعد از قبولی سوادآموزان به این موسسات پرداخت می‌شود و هیچگونه تعهد استخدامی در زمینه آموزش‌دهندگان سوادآموزان در این زمینه وجود ندارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران با تاکید بر اینکه بر فعالیت‌های موسسات نظارت جدی می‌شود، تصریح کرد: کمیته بهبود کیفیت آموزشی برای سوادآموزان در اداره کل آموزش و پرورش تشکیل شده است و بر نحوه آموزش نظارت می‌کند و همانگونه که کمیت مهم است کیفیت نیز مهم بوده و ملزم به نظارت بر این مؤسسات خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در سال جاری 15 میلیون تومان برای آموزش ضمن خدمت آموزش دهندگان توسط بیش از 50 نفر از مربیان میدانی در سطح استان هزینه شده است تا مربیان با روش‌های نوین آموزش آشنا شده و هیچ آموزش‌دهنده ای بدون آموزش نمی‌توانند در کلاس های آموزشی حضور یابند.

وجود 105 چهره موفق سوادآموزی در مازندران

این مسئول اشاره به وجود 105 چهره موفق سوادآموزی در استان گفت: در استان مازندران 105 چهره موفق وجود دارد که از بی‌سوادی مطلق موفق به دریافت مدارک دیپلم تا فوق لیسانس شده اند و دکتر احمد اسفندیار هم که در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است از سوادآموزان مازندرانی بودند.

قائم‌شهر باسوادترین شهر مازندران

وی با سوادترین شهر استان را قائم‌شهر اعلام و اضافه کرد: اگر همه این سوادآموزان در سال جاری در آزمون قبول شوند هزینه ای معادل شش میلیارد و 100 میلیون تومان از طرف دولت به مربیان پرداخت خواهد شد که رقم قابل توجهی است که دولت برای ارتقاء سواد در کشور هزینه می‌کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان سه عنوان کتاب ریاضی، فارسی و قرآن برای بانوان سوادآموز کشور تالیف و چاپ شده است که در دو استان مازندران و خراسان جنوبی به صورت آزمایشی در حال آموزش است و از سال آینده این کتب در تمامی استان‌های کشور در کلاس‌های دوره سوادآموزی تدریس می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 94112616589
  • خبرنگار :