مدیرمسئول انتشارات بین‌المللی گاج:

توسعه عدالت آموزشی، هدف آموزش در گاج است

در اولین روزها از پانزدهمین سال فعالیت انتشارات بین‌المللی گاج، پای صحبت موسس و مدیر مسئول این انتشارات نشستیم.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، گاج در ۱۲ شهریور ماه سال ۸۱ تاسیس شد و به شکل رسمی شروع به کار کرد و تاکنون بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از مقطع پیش دبستانی تا دانشگاه منتشر کرده است.

میزان رضایت از عملکرد گاج در این سال‌ها

ابوالفضل جوکار موسس و مدیرمسئول انتشارات بین‌المللی گاج گفت: در خصوص عملکرد ما، دانش‌آموزان و معلمان باید اظهار نظر کنند اما تمام سعی من و گروه، عرضه کتاب‌های جامع و کامل بوده که مخاطبان ما هم راضی باشند.

روند کیفیت یا فروش کتاب‌های گاج

موسس انتشارات بین‌المللی گاج افزود: از نظر شمارگان کتاب همواره رشد صعودی داشته‌ایم، ولی گاهی پیش می‌آید که برخی از کتاب‌های ناشران دیگر به صورت موردی از نظر شمارگان، فروش بالاتری داشته باشد.

عامل موفقیت یک کتاب در فروش

وی درباره موفقیت یک کتاب در فروش گفت: موفقیت یک کتاب در فروش به شهرت نویسنده و ناشر آن بستگی دارد. گاهی اوقات یک نویسنده مشهور ، باعث مطرح شدن یک ناشر می‌شود. برای نمونه، ناشری که ۲۰ عنوان کتاب دارد و ۱۹ عنوان آن در سال به طور متوسط در 3000 نسخه عرضه می‌شود و یک کتابش در ۱۰۰ هزار نسخه، بدیهی است اینجا نقش نویسنده کتاب۱۰۰ هزار جلدی پررنگ‌تر از ناشر است و بالعکس یک نویسنده خوب و خوش‌قلم ولی نه چندان معروف ممکن است کتابش در یک نشر در طی یک سال سه هزار نسخه عرضه شود اما همین نویسنده در یک نشر معروف همان کتابش در شمارگان خیلی بالاتر عرضه شود. اینجا نقش ناشر پر رنگتر از مولف است.

وی در ادامه افزود: یک موضوع مهم‌تر نیز وجود دارد و آن قالب‌بندی مطالب کتاب درسی براساس نیاز دانش‌آموزان است، یعنی ابتدا می‌بایست ناشر نیاز مخاطب را تشخیص دهد سپس براساس آن نیاز طرحی را برای تالیف آماده کند و از مولفان مطرح و با تجربه در آن درس بخواهد مطابق آن قالب، به تالیف بپردازند؛ در این صورت ناشر یک سبک ارائه داده است و نویسندگان در درون آن سبک مشغول تالیف هستند و دانش‌آموزان از سردرگمی در دروس مختلف خلاص می‌شوند یعنی می‌دانند که اگر برای نمونه در درس ریاضی با این سبک نگارش راضی هستند و مطالب را راحت‌تر فرا می‌گیرند در دروس دیگر هم می‌توانند از کتاب‌های آن ناشر استفاده کنند.

طراحی کتاب‌های گاج

مدیرمسئول انتشارات بین‌المللی گاج در ادامه گفت: ما از همان ابتدا بر همین اساس فعالیت خودمان را شروع کردیم و من چون خودم معلم درس شیمی بودم، نیاز مخاطب را تا حدودی می‌شناختم و چند سال بعد ساختمان تالیف را تاسیس کردم، به گونه‌ای که نویسندگی را به عنوان شغل اصلی معلم تعریف کرده و معتقد هستم که در طول یک هفته یک نویسنده می‌بایست چهار روز تالیف کند و دو روز تدریس، تا از فضای کلاس درس و دانش‌آموزان دور نباشد و نوشته‌های خود را در آن دو روز در کلاس به بحث و نقد بگذارد و معتقدم این تالیف می‌بایست در یک محیط با تمام امکانات و نیازهای متناسب تالیف باشد و در تعامل با سایر نویسندگان و ویراستاران، بنابراین ضرورت تاسیس ساختمان تالیف از همان روزهای اول برایم قطعی بود.

کم‌رنگ شدن تبلیغات گاج در صدا و سیما

جوکار درباره کم شدن تبلیغات گاج در صدا و سیما گفت: کسانی که کتاب‌های گاج را می‌خوانند فرصت دیدن تلویزیون را ندارد؛ همه ساله تیزرهای گاج صرفا جنبه اطلاع‌رسانی داشته و به معرفی محصولات و خدمات جدید خود پرداخته و هیچ‌گاه جنبه تبلیغاتی نداشته است. امسال نیز با توجه به تعداد زیاد محصولات با همین روش اطلاع‌رسانی گسترده داریم.

بیشترین نقد به گاج

موسس انتشارات بین‌المللی گاج  درباره موضوع مورد نقد در انتشارات گاج گفت: مخاطبان ما معتقدند که قیمت کتاب‌های گاج بالا است و این حرف درستی است ولی حجم کتاب‌های ما نیز زیاد است برخی دانش‌آموزان، بین ناشران، قیمت هر درس را با هم مقایسه می‌کنند؛ برای نمونه  می‌گویند کتاب فیزیک گاج گران‌تر از کتاب فیزیک یک ناشر دیگر است. البته حجم کتاب هم مهم است چون قیمت‌گذاری در ایران براساس تعداد صفحات صورت می‌گیرد اما در مجموع قیمت کتاب در ایران در سال‌های اخیر برای مخاطبان واقعاً بالا و آزاردهنده است.

وی افزود: تا پیش از سال ۱۳۸۶ ناشران سهمیه کاغذ دولتی دریافت می‌کردند و قیمت کتاب مناسب‌تر بود اما در طول حدوداً یک دهه اخیر همه مراحل تولید یک کتاب با نرخ آزاد طی می‌شود و مسئله مهم‌تر اینجاست که کاغذ مصرفی کتاب‌ها عمدتاً وارداتی است و افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ ارز در دهه ۹۰ باعث افزایش ۳۰۰ درصد قیمت کاغذ به عنوان اصلی‌ترین هزینه تولید کتاب شد.

جوکار درباره اینکه چند درصد از کاغذ مصرفی در کشور تولید داخل است، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد از کاغذ مصرفی در کشور تولید داخل است. ما در کشور دو کارخانه نسبتاً فعال و البته بسیار قدیمی و با تکنولوژی به‌روز نشده داریم .

راهکاری برای حل مشکل قیمت کتاب

 مدیرمسئول انتشارات بین‌المللی گاج بیان کرد: تا زمانی که مطالب آموزشی از طریق کتاب‌های کاغذی ارائه می‌شود این مشکل وجود دارد، کاهش حجم کتاب به محتوای آن و آموزش به زبان ساده لطمه می‌زند. بی‌شک در سال‌های آتی مطالب آموزشی در سطح گسترده از طریق اپلیکیشن‌ها، کتاب‌های شنیداری و ویدئوهای آموزشی عرضه می‌شوند و کمتر نیاز به کتاب‌های کاغذی است و آموزش از این روش‌ها تا ۹۰درصد کاهش هزینه را برای مخاطبان به همراه دارد.

اقدام انتشارات گاج در حل مشکل قیمت کتاب

جوکار با اشاره به طراحی سایت دکتر آی کیو هدف آموزش رایگان برای همه افزود: تقریبا از دو سال پیش با طراحی این سایت به ضبط صدها ساعت فیلم آموزشی در همه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه به صورت کامل و حرفه‌ای توسط برترین اساتید آموزشی اقدام کرده‌ایم و قصد داریم در سامانه دکتر آی کیو تمام این فیلم‌ها را به صورت کاملا رایگان ارائه دهیم؛ یعنی دانش‌آموزان از اول مهر ماه سال جاری می‌توانند تمام فیلم‌های مورد نیاز خود را در هر مبحثی به صورت رایگان انتخاب و با کیفیت بالا دانلود کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برای تنوع فیلم‌های آموزشی در سامانه دکتر آی کیو ایده دیگری داریم که به زودی اجرا می‌کنیم و آن برگزاری جشنواره فیلم آموزشی است؛ در این جشنواره طی یک فراخوان عمومی از همه معلمان و اساتید سراسر کشور طی یک طرح جامع تدوین شده تقاضا می‌کنیم در مباحث تعیین شده  از روش تدریسشان مطابق با آئین‌نامه اعلامی فیلم بگیرند و آن را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و دبیرخانه جشنواره طبق ضوابط از قبل اعلام شده، از فیلم‌ها در سامانه دکتر آی کیو استفاده کرده و آن‌ها را نیز به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

تاثیر فیلم‌های سامانه دکتر آی‌کیو بر فروش کتاب‌های گاج

جوکار با اشاره به تاثیر فیلم‌های سامانه دکتر آی‌کیو بر فروش کتاب‌های گاج افزود: این عامل قطعا منجر به کاهش فروش کتاب می‌شود ولی این موضوع برای ما مهم نیست، ما هدف بزرگ‌تری داریم و آن توسعه عدالت آموزشی است و علاقه‌مندیم مطالب آموزشی به صورت رایگان در اختیار همه دانش‌آموزان و دانشجویان قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 95062314657
  • خبرنگار : 30054

برچسب‌ها