ییلدیریم: همه‌پرسی استقلال کردستان "غیرمشروع، بی ارزش و باطل" است

نخست وزیر ترکیه همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را "غیرمشروع، بی ارزش و باطل" خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه امروز (یکشنبه) اظهار کرد: ترکیه همه‌پرسی استقلال برنامه ریزی شده از سوی دولت کردستان عراق را که قرار است فردا (دوشنبه) برگزار شود یک همه‌پرسی "غیرمشروع، بی ارزش و باطل" می‌داند.

نخست وزیر ترکیه در سخنرانی در جریان نشست کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه در پایتخت این کشور، با اشار ه به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت:‌ هرگونه تغییر وضعیت و شکل گیری موجودیت جدید در مرزهای جنوبی ترکیه هرگز تحمل نخواهد شد.

او دولت کردستان عراق را مسئول تحولات بعد از این همه‌پرسی دانسته و گفت:‌ چنین همه پرسی هیچ یک از مشکلات دولت کردستان عراق را حل نخواهد کرد. این همه پرسی هیچ کدام از مسائل میان دولت مرکزی عراق و دولت کردستان عراق را حل نخواهد کرد.

ییلدیریم اظهار داشت : این همه پرسی به جای آن، سبب دامن زدن هر چه بیشتر به بی‌ثباتی موجود، شکاف قدرت و آشوب در منطقه خواهد شد.

در عین حال بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نیز در همین نشست گفت: ما خواهان لغو این همه پرسی هستیم تا اصلا حتی در تاریخ دیگری نیز برگزار نشود.

او گفت: ما به مسعود بازرانی و دولتش می گوییم هنوز همه چیز تمام نشده و از بازی با آتش دست بردارید و همه‌پرسی را لغو کنید.

وی هشدار داد که این همه‌پرسی باعث فاجعه در منطقه و تهدید امنیت ملی عراق و کشورهای همسایه خواهد شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96070201274
  • خبرنگار : 71415