پشت کوه‌ها روستایی است، جاده‌ای باید ساخت!

‌شاید برای بسیاری از مردم جهان و حتی مسئولین کشور خودمان هم عجیب باشد که در عصر ارتباطات و پیشروی به‌سوی دهکده جهانی و درحالی‌که بشریت برای ادامه بقا به دنبال ارتباط و دستیابی به سیارات دیگر در کهکشان‌ها کاوش می‌کند؛ هنوز در این کره خاکی مناطقی هستند که یک جاده صاف خاکی و یک خط تلفن برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود ندارند!

به گزارش ایسنا،‌ هرمزگان استانی است با مساحت وسیع که شهرها و روستاهای آنگاه در مسافت‌های بسیار دور از هم در بخش‌ها و شهرستان‌هایش قرارگرفته‌اند، به‌گونه‌ای که مسافت زیاد، نبودن راه‌های مواصلاتی و وجود پایین‌ترین سطح امکانات جاده‌ای موجب شده تا استانداران، فرمانداران و گاها حتی بخشداران مناطق به بسیاری از روستاها دسترسی نداشته باشند و حتی زحمت سرکشی با بالگرد را هم به خود ندهند! و این مشکلات در حالی است که تردد هزاران کامیون در روز در جاده‌های هرمزگان نشان از اهمیت این استان و لزوم ارتقای وضعیت راه‌های آن دارد.

مشکل راه تنها یک مشکل نیست بلکه معضلی است که رساندن امکانات رفاهی و حتی امکانات اولیه زندگی را به مناطقی که از آن بی‌بهره‌اند مشکل و حتی غیرممکن می‌سازد، امکاناتی از جمله برق، تلفن، آب شرب، بهداشت و درمان و غیره... و تعداد روستاها و مناطقی که با این مشکل عجیب در این عصر عجیب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در استان هرمزگان کم نیست.

این بار به سراغ روستای گجگ پشتکوه از توابع بخش تخت در شهرستان بندرعباس رفتیم، از بندرعباس به سمت شمیل حرکت کردیم و از سد شمیل که گذشتیم راه‌های پیچ‌درپیچ بدون آسفالت، علائم راهنمایی و رانندگی و حتی علائم حیات! حتی در روستاهایی که از آن می‌گذشتیم ما را شگفت‌زده کرده بود!

از روستای سلوبلم که گذشتیم دیگر هیچ‌کدام از تلفن‌های همراهمان آنتن نداشت و مسیرهای صعب‌العبور و مال رو، نخلستان‌ها و باغات خشک‌شده و کودکانی که برای رفتن به مدرسه تنها و پای پیاده مسافت زیادی را می‌پیمودند بسیار جلب‌توجه می‌کرد! به هر زحمتی که بود بعد از ساعت‌ها تکان خوردن‌های عجیب و حتی مهیب در طول مسیر به گجگ رسیدیم و پای درد و دل‌های اهالی این روستا نشستیم:

رئیس شورای روستای گجگ پشتکوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه پشتکوه از روستای گردنه شروع‌شده و تا روستای گجگ دارای 8 روستا، 8 شورا و 8 دهیار است.

جهانگیری اضافه کرد: با وجود اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان همواره به توجه به روستاها در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها تأکید دارند اما متأسفانه مسئولین به این فرمایشات بی‌توجه بوده‌اند.

مشکلات راه و حوادث رانندگی جان افراد زیادی را گرفته است

وی با بیان اینکه مسیر منطقه پشتکوه علیرغم صعب‌العبور بودن و همچنین قرار داشتن در منطقه‌ای کوهستانی و وجود پرتگاه های زیاد فاقد هرگونه علائم رانندگی، روشنایی، حفاظ و گاردریل بوده و مسئولین در این خصوص هیچ اقدامی نکرده‌اند، افزود: متأسفانه هرساله به علت نبودن جاده‌ای استاندارد و آسفالته و هرگونه علائم راهنمایی و رانندگی حوادث بسیاری در این مسیر رخ‌داده و جان افراد زیادی را می‌گیرد.

رئیس شورای روستای گجگ پشتکوه  اضافه کرد: با پیگیری‌های بسیاری که از سال 67 بنده و مسئولین پیشین روستا برای رسیدگی به وضعیت راه منطقه پشتکوه از جمله مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و سایر مسئولین در رده‌های کشوری و استانی داشته‌ایم بالاخره در سال 95 خاک‌برداری این جاده به یک پیمانکار سپرده که در قرارداد این پیمانکار قیدشده جاده‌ای به عرض 8 متر خاک‌برداری شود.

پایان کار پروژه تائید شده؛ بیایند راهی که می‌گویند ساخته‌شده را نشان دهند!

جهانگیری ادامه داد: علیرغم اینکه تنها بخش کمی از این جاده و خارج از دستورالعمل قیدشده در قرارداد خاک‌برداری شده اما متأسفانه آقای شیری، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان پایان کار این پروژه را برای پیمانکار تائید کرده  و تاکنون مبلغ 40 میلیون تومان به وی پرداخت و 220 میلیون تومان دیگر از این مبلغ باقی‌مانده و به‌زودی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پی اقدام مدیرکل راه و شهرسازی در جهت تائید پایان کار این پروژه، پیمانکار وکیل گرفته و از این اداره کل جهت پرداخت باقی مبلغ قیدشده در قرارداد که معدل 22 میلیون تومان بوده شکایت کرده است، تصریح کرد: متأسفانه برخلاف تائید پایان کار این پروژه کاری صورت نگرفته، از کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی می‌خواهم بیایند بخش خاک‌برداری شده را بررسی کنند و 8 متری که می‌گویند کارشده را به من نشان دهند!

6.5 کیلومتر خاک‌برداری و به حال خودش رهایش کردند!

رئیس شورای روستای گجگ پشتکوه  عنوان کرد: در پی نامه‌ای که به ریاست جمهوری نوشته بودیم و با دستور ایشان از مردادماه سال 96 آمدند و شش و نیم کیلومتر از مسیر منطقه پشتکوه از روستای سلوبلم تا روستای گردنه را خاک‌برداری و شن‌ریزی کرده‌اند و آماده آسفالت است اما متأسفانه آن را رها کرده و به حال خود گذاشته‌اند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: از روستای گردنه تا گجگ حدود 17 کیلومتر است که پس از نقشه‌برداری به 10 کیلومتر کاهش‌یافته است؛ با توجه به اینکه اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده بود به ازای هر کیلومتر 100 میلیون تومان هزینه آسفالت این جاده می‌شود، وقتی 7 کیلومتر از این مسیر کم شود به نفع دولت است؛ ما می‌خواهیم هم‌خرج‌های دولت کم شده و هم مشکلات مردم حل شود.

با بازگشایی جاده پشتکوه بسیاری از مسیرها به استان‌های دیگر کوتاه می‌شود

وی با بیان اینکه از روستای گردنه تا گجگ طبق نقشه‌برداری اداره کل راه و شهرسازی 10 کیلومتر است و پس‌ازآن از گجگ تا روستای کلوچان نیز 12 کیلومتر است، ابراز کرد: روستای کلوچان به سیاهو وصل شده و در جاده سیاهو به دو مسیر تقسیم می‌شود، یک مسیر به سمت احمدی و سپس دولت‌آباد، بافت و نهایتاً کرمان می‌رود و مسیر دیگر به سمت بندرعباس و سپس حاجی‌آباد، سیرجان و راه داراب و شیراز می‌رود.

رئیس شورای روستای گجگ پشتکوه  ادامه داد: اگر جاده‌ای که از مسیر روستاهای پشتکوه می‌گذرد بازگشایی و آسفالت شود راه بسیار نزدیک و مسافت کم می‌شود؛ در سال‌های گذشته شاهد بودیم که با توفانی در بخش گنو ارتباط بندرعباس با حاجی‌آباد و فین قطع شد و مشکلات بسیاری را در پیش داشت، اگر این مسیر درست بود عبور و مرور از این راه انجام می‌شد.

صد نامه فرستادم، صد راه‌نشان دادم، یا راه نمی‌دانی یا نامه نمی‌خوانی!

جهانگیری با اشاره به اینکه ما از سال 67 پیگیر این جاده‌ایم، بیان کرد: با دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزیر راه، ریاست مجلس، نمایندگان هرمزگان در مجلس، استانداری هرمزگان، اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداری، بخشداری و هر نهادی که می‌شد مکاتبه و درخواست کمک کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: البته تلاش‌ها و پیگیری‌های آقای مرادی، رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس قابل‌تقدیر است، وی از دوران فرمانداری‌شان در بندرعباس تاکنون که نماینده مجلس است شش بار به منطقه پشتکوه آمده و پیگیری جدی هم برای حل مشکلات ما داشته است اما متأسفانه به قول خودش یکدست صدا ندارد و دیگر نمایندگان و مسئولین با وی همراه نمی‌شوند.

نگذاشتند با استاندار ملاقات داشته باشم

رئیس شورای روستای گجگ پشتکوه  با بیان اینکه از زمانی که آقای همتی به هرمزگان آمد تلاش کردم با وی ملاقاتی داشته باشم اما نشد و نگذاشتند با استاندار ملاقات داشته باشم، افزود: از پست مرکزی بندرعباس دو نامه در فاصله یک ماه به استانداری هرمزگان پست کردم، متأسفانه بعد از پیگیری‌هایی که کردم فهمیدم نامه‌ها به استانداری رسیده اما از جواب خبری نیست و وقت ملاقات هم به ما نمی‌دهند، این موارد در خصوص فرماندار هم صدق می‌کند.

جهانگیری اضافه کرد: به هر جا که دستمان می‌رسید نامه نوشتیم و قبض ارسال همه این نامه‌ها را دارم و بایگانی کرده‌ام، تمامی نامه‌ها، جوابیه‌ها و مدارک را از سال 67 تاکنون در یک پوشه گذاشته و برای مسئولین ارسال کردم اما تاکنون هیچ‌کدام جوابی به ما نداده‌اند.

پراکندگی جمعیت، خدمات‌رسانی را سخت کرده است

یکی از اهالی و رئیس سابق شورای روستای گجگ پشتکوه نیز در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: متأسفانه به علت مشکلات فراوانی که در منطقه پشت کوه با آن مواجهیم؛ بخش زیادی از جمعیت این منطقه به شهرها مهاجرت کرده‌اند و در هر روستا تعداد کم و پراکنده‌ای از اهالی باقی‌مانده‌اند؛ همین افراد هم به‌صورت پراکنده و دور از هم ساکن‌اند که خدمت‌رسانی به آن‌ها را بخصوص در بخش آب و بهداشت و درمان سخت‌تر می‌کند.

محمد جهانگیری افزود: روستای گجگ و توابع اطراف آن در منطقه‌ای به نام سرحنایان قرار دارد، ما خواستار این بودیم که در قسمتی که ساختمان دهیاری روستا قرار دارد تسطیح شده و اهالی روستا که به‌صورت پراکنده زندگی می‌کنند در یک بخش جمع شوند وزندگی کنند.

بنیاد مسکن هم آمد، عکس گرفت، رفت و دیگر نیامد!

وی ادامه داد: حدود 6 سال پیش کارشناسانی از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اینجا آمده نقشه‌برداری، عکس‌برداری و فیلم‌برداری کردند و قرار شد این منطقه تسطیح شده و در ادامه یا زمین در اختیار مردم گذاشته شود و یا اینکه خانه بسازند و به‌صورت اقساطی در اختیار مردم قرار دهند تا پراکندگی که مردم این روستاها گریبان گیر آن هستند از بین رفته و خیلی افرادی که از سر ناچاری به شهرها مهاجرت کرده‌اند امیدی برای بازگشت به زادگاه خود داشته باشند.

رئیس سابق شورای روستا گجگ پشتکوه با تأکید بر اینکه اگر این مکان تسطیح شده و در اختیار مردم قرار گیرد مطمئناً جمعیت زیادی خانواده تشکیل داده و از خانه‌هایی که در اختیارشان قرارگرفته استفاده می‌کنند، تصریح کرد: طبق آخرین آمار 605 خانوار در منطقه پشتکوه زندگی می‌کنند که این جمعیت درگذشته خیلی بیشتر بود و اگر در این منطقه شهرک‌سازی شود مطمئناً بالای هزار خانوار ساکن می‌شوند و امیدوارم این موضوع به گوش مسئولین برسد.

آب داریم اگر آبرسانی باشد!

جهانگیری یکی دیگر از مشکلات مردم این منطقه را آبرسانی به باغات و خانه‌ها با توجه به پراکندگی جمعیت آن دانست و افزود: با توجه به اینکه 18 سال است در این منطقه بازندگی زیادی نشده اما خوشبختانه هنوز برخی چشمه‌های آب جاری هستند و مردم می‌توانند در صورت وجود امکانات آبرسانی باغات و نخیلات خود را آبیاری می‌کنند که این امر نیاز به جدول‌سازی جهت هدایت آب این چشمه‌ها توسط جهاد سازندگی دارد؛ مطمئناً مردم با این اتفاق مردم دیگر با کمبود آب مواجه نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات بسیار اما همچنان مشکل اصلی ما نبودن راه است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما سیم‌کشی‌های غیراستاندارد برق است؛ وقتی در فصل بارندگی برق قطع می‌شود گاها حتی یک هفته هم به دلیل نبودن راه انتقال پیمانکاران برق جهت تعمیر و برطرف کردن مشکلات برق  به این منطقه طول می‌کشد و برق ما یک هفته و بیشتر قطع می‌شود؛ وقتی راه نباشد، برق نیست و وقتی برق نباشد آب هم قطع می‌شود و مشکلات از پس یکدیگر سرازیر می‌شوند.

دو خانه بهداشت داریم که یک قرص مسکن هم در آن‌ها پیدا نمی‌شود!

رئیس سابق شورای روستا گجگ پشتکوه با بیان اینکه مشکل دیگر ما بی‌بهره بودن از خطوط تلفن و دکل تلفن همراه است، ابراز کرد: از دیگر مشکلات اساسی‌مان نداشتن درمانگاه است، تنها در روستاهای زنهی و گردنه یک‌خانه بهداشت قرار دارد که یک قرص مسکن هم در آن‌ها پیدا نمی‌شود.

جهانگیری ادامه داد: اگر مارگزیدگی، عقرب گزیدگی، یا بیماری اورژانسی پیش بیاید برای درمان هیچ مرکزی وجود ندارد، ما بارها با مسئولین مرکز بهداشت صحبت کرده‌ایم و می‌گویند ما برای پیشگیری کار می‌کنیم و درمان جز مسئولیت‌های ما نیست! بنابراین نیاز است یک درمانگاه در این منطقه ساخته شود و یا لااقل در هفته یک یا دو بار پزشک به خانه‌های بهداشت موجود آمده و مردم روستا را معاینه کند.

پاسگاه و امنیت هم نداریم‌

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه در این منطقه امنیت هم نداریم چون از شمیل تا کلوچان هیچ پاسگاهی وجود ندارد و برای مأمورین پاسگاه شمیل هم به علت راه صعب‌العبوری که این منطقه دارد گشت زنی مقدور نیست و به همین سبب جان و مال و دام و باغ مردم در خطر بوده و سال‌هاست سارقین از مناطق دیگر به این منطقه آمده و امنیت را از جاده‌ها و روستاهای ما می‌گیرند.

یکی دیگر از اهالی روستای گجگ پشتکوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه پس‌ازآن اسلامی بسیاری از مشکلات و مسائل روستاها به لطف نظام جمهوری اسلامی تا بخشی حل‌وفصل شده اما ما هنوز با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

مشکل راه به مشکلات بهداشتی و درمانی‌مان دامن زده است

علی مددی افزود: همان‌طور که گفته شد مشکل اصلی ما راه است و در اثر نبودن جاده آسفالته بارها جان مادران در هنگام وضع حمل و بسیاری بیماران اورژانسی از بین رفته است، ما درمانگاه هم نداریم که مشکل راه نیز به مشکلات بهداشتی و درمانی این منطقه دامن زده است.

وی با بیان اینکه طول جاده‌ای که نیاز به آسفالت دارد حدود 15 کیلومتر است که ما مردم محروم دورافتاده از مسئولین انتظار داریم در این خصوص کاری برای ما انجام دهند، افزود: متأسفانه به علت نداشتن خطوط تلفن و آنتن تلفن همراه برقراری ارتباط با یکدیگر و با عزیزانمان در شهرها و همچنین با مسئولین برای ما بسیار سخت است.

‌با توجه به‌سختی راه بسیاری از فرزندانمان ترک تحصیل می‌کنند

یکی از اهالی روستای گجگ پشتکوه خاطرنشان کرد: متأسفانه فرزندان ما در مقطع دبیرستان مدرسه‌ای ندارند و باید برای ادامه تحصیل به شهر مراجعه کنند و با توجه به‌سختی راه بسیاری از افراد ترک تحصیل می‌کنند و به علت نبودن امکانات رفاهی اکثریت مردم به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

مددی با تأکید بر اینکه مشکل دیگرمان نبودن اشتغال برای جوانان است، افزود: عدم دسترسی به امکانات تحصیلی، نبودن امکانات کشاورزی و آبیاری استاندارد و از بین رفتن بسیاری از باغات و دام‌ها، نبودن امنیت و ... باعث شده جوانان راهی برای تأمین معیشت و اشتغال نداشته و در نتیجه انگیزه‌ای نیز برای ماندن در روستا نداشته باشند.

وی در پایان عنوان کرد: از مسئولین خواهشمندم نسبت به عمران و آبادی و اشتغال جوانان در این منطقه توجه بیشتری از خود نشان دهند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری در راستای رسالت خود آمادگی انعکاس سخنان تمامی مسئولین و افراد نامبرده شده در این گزارش را دارد و مشکلات این روستا را در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی دنبال می‌کند.

گزارش از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

 

انتهذای پیام

انتهای پیام
  • یکشنبه/ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 97020201106
  • خبرنگار :