یک وکیل دادگستری:

شفاف‌سازی بودجه انگیزه پرداخت مالیات را تقویت می‌کند

یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی بودجه کشور، گفت: زمانی که شهروندان از نحوه هزینه کردن بودجه برای خدمات عمرانی، رفاهی و اجتماعی آگاهی یابند تامین بودجه کل کشور را وظیفه و تکلیف خود خواهند دانست.

منصور پورنوری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با «ضرورت شفاف‌سازی بودجه کشور و حق شهروندان بر آگاهی از آن»، اظهار کرد: از آن جایی که منابع عمده تامین بودجه، درآمدهای دولت از مالیات‌های مستقیم و عوارضی است که شهروندان از درآمد حاصله از فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌مندی از خدمات عمومی می‌پردازند، شفاف‌سازی بودجه از دو بُعد نقش مهمی دارد.

وی عنوان کرد: یکی از ابعاد موثر در شفاف‌سازی بودجه این است که شفاف‌سازی فی نفسه جزء حقوق بشر، حقوق شهروندی و تکلیف دولت به آگاهی و اطلاع رسانی در اجرای تعهدات بین‌المللی محسوب می‌شود. از دلایل دیگر اهمیت شفاف سازی بودجه این است که شفاف‌سازی، ایجاد انگیزه پرداخت مالیات و عوارض را در شهروندان تقویت می‌کند و منجر به جلوگیری از مالیات‌گریزی می‌شود.

وی، افزود: زمانی که شهروندان از نحوه هزینه کردن بودجه برای خدمات عمرانی، رفاهی و اجتماعی آگاهی یابند تامین بودجه کل کشور را وظیفه و تکلیف خود خواهند دانست.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، تصریح کرد: در حال حاضر شفاف‌سازی تا حدودی با طرح بودجه کل کشور در مجلس و بحث پیرامون آن انجام می‌شود اما به نظر کافی نیست بلکه باید فرهنگ لازم از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های عمومی تقویت و نهادینه شود.

وی گفت: شفاف‌سازی بودجه و تقویت فرهنگ لازم در این زمینه از طریق رسانه‌های عمومی و مطبوعات می‌تواند از طرق مختلف اطلاع‌رسانی مانند نمایش فیلم و گفت‌وگو در رسانه‌های عمومی به ویژه در سازمان‌های متولی خدمات و رفاه عمومی کشور صورت گیرد تا اعتقاد به تامین هزینه‌های زندگی شهروندی در بودجه کشور به درستی در شهروندان شکل بگیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ دی ۱۳۹۷ / ۰۲:۰۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 97102211724
  • خبرنگار : 71571