"باغ چشمه بلقیس چرام"، مسافران نوروزی را فرا می‌خواند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان چرام گفت: باغ چشمه بلقیس در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است.

حشمت باقری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: این باغ از شمال به جاده "چرام -گچساران"، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوه‌های همجوار محدود می ‎ شود .

وی اظهارکرد: چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می ‎ شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان چرام خاطرنشان کرد: باغ چشمه بلقیس بنا به گفته اهل منطقه توسط زنی به نام "بلقیس" حدود اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث شد. در سال 1327 مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام کردند و در سال 1338 شخصی به نام اسکندر خان چرامی آن را خریداری و به گسترش آن اقدام کرد.

باقری تصریح کرد: مدتی نیز این باغ و یک آبادی کوچک نزدیک آن در مکاتبات و اسناد و بعضی از سفرنامه ها به نام اسکندریه شهرت گرفته است... به نظر می‌رسد این باغ مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌باشد.

وی ادامه داد: این باغ با مساحتی در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهایی چون 4برج به ابعاد 70 *150 متر در ضلع غربی باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقی آن صخره‌ای بزرگ به ارتفاع 20 متر تشکیل شده است. این باغ در حال حاضر در تملک شهرداری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان چرام عنوان کرد: پوشش گیاهی این باغ بدلیل گرمسیری بودن این منطقه شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‌ای چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و ... است. همچنین بوته‌های گیاهی گوناگون و گلهای مختلف در آن به چشم می‌خورد.

باقری گفت: نظام آبیاری این باغ بر اساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمة فرعی است که بوسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان می‌یابد و آب مازاد آنها بوسیله جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می ‎ شود. این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1.5 متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی است که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‌ریزد. این استخر، باغچه‌ای به قطر 4 متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گلهای زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است.

وی افزود: چشمه بلقیس یکی از جاذبه های مهم گردشگری این استان و از مناطق هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان چرام بیان کرد: سالانه 600 تا 700هزار گردشگر از باغ "چشمه بلقیس" چرام واقع در شهر چرام مرکز شهرستان چرام در220 ‪ .کیلومتری جنوب غرب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دیدن می‌کنند..

وی اضافه کرد: این باغ زیبا دارای کمپینگ، سرویس بهداشتی، حمام و آلاچیق است.

به گزارش ایسنا، باغ "چشمه بلقیس" در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک "قلعه کره شهبازی" از توابع شهرستان چرام و در 9کیلومتری شرق شهر چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 97121508268
  • خبرنگار :