یک مسئول:

با مفهوم واقعی عدالت آموزشی فاصله داریم

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بوشهر عنوان کرد: عدالت آموزشی فقط در هوشمندسازی مدارس خلاصه نمی شود، یکی از مصادیق عدالت آموزشی شامل فرصت های برابر آموزشی است که دانش آموز در دورترین نقاط روستایی و عشایری با مرکز استان فرصت های برابری در اختیار داشته باشند که معمولا اینگونه نیست.

‌حسین درتاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: استانداردهای آموزشی شامل حداقل هایی چون کلاس، تابلو، معلم، و تجهیزات و امکاناتی چون برق، آب، حداقل فضا، ماژیک و تخته وایت برد و... است. ما در استان مدرسه کانکسی یا کپری نداریم، البته مدارسی وجود دارد که به دلیل کمبود جا یک یا دو کلاس آن از یک یا چند کانکس در کنار فضای آموزشی خود استفاده می ‌کنند که من به شخصه این موضوع را در شهرستان دشتی و یا سعدآباد دیده ام. 

سعی شده عدالت آموزشی در همه مدارس استان رعایت شود

وی اظهار کرد: مدارس روستایی از نظر فضای آموزشی نسبت به مدارس شهری شرایط خوبی دارند، ولی از بقیه جهات مانند نیروی انسانی هنوز بین آنها فاصله است که البته ایجاد مدارس نمونه شبانه روزی برای دانش آموزان محروم مستعد گامی در زمینه عدالت آموزشی بوده است.

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان بوشهر تصریح کرد: سعی کردیم عدالت آموزشی را در سطح استان رعایت کنیم‌ که البته در برخی شهرستان ها به دلیل ارتباط هایی که وجود داشته است مانند نمایندگان مجلس، و یا تلاش ادارات آموزش و پرورش آن شهرستان ها در کمیته برنامه ریزی، توانسته اند اعتبار خوبی گرفته و به عنوان‌ مثال درصد مدارس هوشمند بیشتری نسبت به سایر شهرستان ها داشته باشند. 

فاصله ۱۶ درصدی مدارس هوشمند شهری و روستایی

درتاج با بیان اینکه عدالت آموزشی فقط در هوشمندسازی مدارس خلاصه نمی شود، گفت: در حال حاضر هیچ مدرسه ای در سطح استان وجود ندارد که حداقل یک کلاس هوشمند نداشته باشد، و میانگین استان بوشهر به لحاظ هوشمندسازی کلاس ها از میانگین کشوری بالاتر است. حدود ۴۵ درصد کل کلاس‌های استان هوشمند است و به عبارتی تا پایان سال گذشته از بین ۹ هزار و ۸۶۴ کلاس درس، ۴ هزار و ۴۸۸ کلاس هوشمند بوده اند.

وی افزود: از جمله مصادیق دیگر عدالت آموزشی شامل فرصت های برابر آموزشی است که دانش آموز در دورترین نقاط روستایی و عشایری با مرکز استان فرصت های برابری از لحاظ امکانات، معلم خوب و غیره... در اختیار داشته باشند که معمولا اینگونه نیست و از این منظر با مفهوم واقعی عدالت آموزشی فاصله داریم. 

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بوشهر بیان کرد: اگر بخواهیم درصد هوشمندسازی را در مقایسه مدارس روستایی با شهری عنوان کنیم، در مورد حدود ۳۴ درصد مدارس روستایی و ۵۰ درصد مدارس شهری کار هوشمندسازی کلاس‌ها صورت گرفته است و یک فاصله ۱۶ درصدی وجود دارد. 

هیچ دانش آموز بوشهری به دلیل عدم دسترسی به مدرسه از تحصیل باز نمانده است

حسین درتاج تصریح کرد: از لحاظ کیفیت فضا نمی توان این موضوع را بی عدالتی صرف خواند، چون در روستاها نیز مدارس خوب و نوساز با امکانات مناسب وجود دارد و حتی ممکن است به دلیل تراکم و فشردگی بالای دانش آموزان در شهر مشکل کمبود فضای بیشتری داشته باشیم، ولی از نظر تجهیزات و سایر مواردچون نیروی انسانی و برنامه های جنبی مدارس شهری به خصوص مرکز استان وضعیت بهتری دارند چون مدارس خاص نیز در مرکز مستقر هستند. 

این مسئول وجود انواع و اقسام مدارس موجود در استان و کشور را نیز به دور از عدالت آموزشی خواند و تصریح کرد: فرصت استفاده از مدارس غیرانتفاعی برای اقشار ثروتمند جامعه وجود دارد، و یا مدارس خاص مانند تیزهوشان، شاهد و... که این مدارس در مقاطع مختلف زمانی به وجود آمده و هم‌اکنون نیز کسی قدرت براندازی آنها را ندارد. 

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: مدارس نمونه و شبانه روزی عمدتا به منظور تحصیل دانش آموزان محروم روستایی مستعد در شرایط بهتر ایجاد شده اند. ایجاد شبانه روزی ها با هدف توسعه عدالت آموزشی و دسترسی روستاییان و همه دانش آموزان به مدارس بوده و در استان بوشهر هیچ دانش آموزی - دختر یا پسر- به دلیل عدم دسترسی به مدرسه از تحصیل بازنمانده است. 


انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98053014762
  • خبرنگار :