انتقاد معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از نابرابری در شیوه‌ جذب دانشجو:

از سازمان سنجش و دانشگاه آزاد گله‌مندیم

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با انتقاد از رویکرد دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجو خارج از ضوابط و مصوبات شورای سنجش و پذیرش تاکید کرد: انتظار داریم قانون شورای سنجش و پذیرش به طور یکسان از طریق زیر نظام‌های آموزشی رعایت شود و وزارت علوم نیز رویکرد و رویه های یکسان با زیرنظام‌ها داشته باشد.

دکتر محمدصادق بیجندی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح شیوه پذیرش بدون آزمون دانشجو در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: بر اساس مصوبه کلی مجلس شورای اسلامی قرار بر این شده است کنکور در یک پروسه زمان بندی شده، منظم، هدفمند و با برنامه از حالت فعلی خارج و به مرور زمان پذیرش دانشجو بر اساس فرایند های جدید مانند پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی  و معدل صورت گیرد. بر این اساس امسال برای اولین بار سازمان سنجش اقدام به پذیرش دانشجو از این شیوه نمود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: بر اساس اعلام سازمان سنجش در حال حاضر ۸۵ درصد پذیرش‌ دانشجویان بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مختلف پذیرش می شوند و همه زیر نظام‌های آموزشی اعم از مراکز دولتی، غیر دولتی،‌ آزاد، پیام نور، غیر حضوری، علمی و کاربردی  و فنی حرفه‌ای در مقاطع کاردانی،  کارشناسی ناپیوسته و پیوسته از طریق سوابق تحصیلی باید پذیرش دانشجو داشته باشند. در این بین تمامی زیر نظام ها بجز دانشگاه آزاد از سیستم جامع سنجش و پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور تبعیت می کنند اما همکاران دانشگاه آزاد متاسفانه راه و روش خود را می‌روند و این موضوع قطعا به ساختار، اهداف، برنامه ها و فرآیندهای آموزش عالی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آسیب های جدی خواهد زد.

وی همچنین افزود: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در جامعه و افکار عمومی جایگاه ویژه و خاصی  داشته و دارند، مراقبت کنیم با عملکرد و برخی تصمیم گیری ها به این سرمایه بی نظیر خدشه وارد نکنیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همچنین از نوع برنامه ریزی و عملکرد سازمان سنجش در فرایند ثبت نام و اعلام نتایج دوره های بدون آزمون گلایه کرد و بخشی از مباحث موجود و سردرگمی داوطلبان و خانواده ها را ناشی از عدم توجه سازمان سنجش به پیشنهادات عملیاتی و اجرایی زیر نظام های مختلف ازجمله اتحادیه دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی دانست.   

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تدبیر و مدیریت شایسته وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور و همراهی و همکاری دانشگاه آزاد شاهد رفع نگرانی های درست و منطقی مجموعه فعالان زیر نظام های آموزش عالی در کشور در فرایند پذیرش دانشجو در کشور باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98070604389
  • خبرنگار : 71567