تلفیق هنر و صنعت؛

تاثیر نگارگری در رونق صادرات

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قم گفت: می‌توان از نگارگری در صنعت و تبلیغات محصولات صادراتی استفاده کرد ولی این امر مستلزم این است که صاحبان صنایع ذوق خود را در این امر نشان دهند و نگارگران را حمایت کنند.

علی سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: نگارگری همان نقاشی در حال و هوای ایرانی  است که عده‌ای آن را با عنوان مینیاتور می‌شناسند، علت مشهور شدن نقاشی‌ایرانی به مینیاتور یا شئ مینیاتوری که به معنای شئ کوچک است این بوده که از این نقاشی‌ها در کتب و نسخ خطی استفاده می‌شود که قطع آن‌ها کوچک است و در اصل اصطلاح مناسبی نیست.

وی افزود: نقاشی ایرانی از دوره سلجوقی آغاز شده و در دوران صفویه و قاجار به سمت نقاشی امروزی حرکت می‌کند، نگارگری با آثار ادبیات‌فارسی چه در شعر و چه در نثر ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد، در میان نسخ خطی و کتب نفیسی که از آثار ادبی وجود دارد ارزشمند‌ترین نسخ آن دسته‌ای هستند که نگارگری در آن‌ها به کار رفته‌است.

ارتباط مستقیم نگارگری با ادبیات فارسی

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی قم اضافه کرد: نگارگری‌ها و نقاشی‌هایی که از ادوار گذشته تا کنون در باب داستان‌ها، اشعار و شخصیت آن‌ها وجود دارد، نشان دهنده ارتباط مستقیم ادبیات فارسی با نقاشی ایرانی است.

سلطانی در ادامه گفت: نمی‌توانیم نگارگری را صرفا در شعر بدانیم و در امور دیگر نیز می‌توان از این نوع نقاشی بهره گرفت به طور مثال نگارگری‌های مخصوصی در کتاب منافع‌الحیوانات که یک کتاب علمی_پزشکی است وجود دارد که مرتبط با محتوای کتاب است ولی ارتباطی با ادبیات و شعر یا داستان ندارد.

مکاتب مختلف نگارگری

وی اظهار کرد: نگارگری مکاتب مختلفی دارد، مکت هرات، مکتب سلجوقی، مکتب اصفهان، مکتب شیراز و هر کدام از این مکاتب شیوه به خصوصی دارند، مشهور ترین مکتب که در انجمن هنرهای تجسمی استان قم در کارگروه نگارگری به آن پرداخنه می‌شود مکتب هرات است و از معروف‌ترین اساتید در تاریخ این مکتب می‌توان به استاد کمال‌الدین بهزاد اشاره کرد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد موجود در نگارگری نبود زمان و مکان در این نقاشی‌ها است، مثلا اگر در یک نقاشی به آسمان شب پرداخته شده در همان اثر کنار ماه، خورشید نیز کشیده شده است یا برای درختان در نقاشی ایرانی سایه کشیده نمی‌شود و این باعث می‌شود تا ساعت مد نظر نگارگر مشخص نباشد.

سلطانی گفت: کاتب، نگارگر و کسی که مسئول مجلد سازی این آثار بوده کار تیمی انجام می‌دادند و هر کدام کار مخصوص خود را داشتند اما در باب شیوه تهذیب، شیوه‌های عالی صفحه آرایی و حاشیه نگاری‌ها همکاری پیوسته‌ای داشتند، بسیار محدود این اتفاق می‌افتاد که نگارگری کار کتابت نیز انجام دهد چون تمام این اعمال تخصصی بوده و نیروی خاص خود را می‌طلبیده است.

وی افزود: استان قم از نظر نگارگری در بین استان‌های کشور جایگاه بالایی دارد و هر ساله در جشنواره‌ها و مسابقات استانی، کشوری و بین‌المللی اساتید نگارگری استان قم حضور دارند، اساتید نقاشی ایرانی تلاش می‌کنند تا سنت‌های نگارگری را به صورت به روز شده به کار گیرند و در صنعت نیز استفاده کنند.

سلطانی اضافه کرد: طراحان گرافیک که در صنعت مشغول به کار هستند از تصاویر نگارگری برای بسته بندی محصولاتی که در داخل کشور به فروش می‌روند و یا صادر می‌شود استفاده می‌کنند که این امر در رونق صادرات نقس بسیار زیادی دارد و در این رابطه سعی می‌شود که از نگارگران استان قم بهره بگیرند.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی گفت: انجمن هنرهای تجسمی، کارگروهی مجزا برای نگارگری قرار داده‌است که مسئولیت این کارگروه بر عهده استاد فقیهی از اساتید نگارگری قم است، این کارگروه فعالیت‌های چشم‌گیری از جمله نمایشگاه‌های دوسالانه نگارگری استان قم دارد که در ده دوره برگزار شده است.

وی ادامه داد: می‌توان از نگارگری در صنعت استفاده کرد ولی این امر مستلزم این است که صاحبان صنایع ذوق خود را در این امر نشان دهند و نگارگران را حمایت کنند.

 وی در پایان اضافه کرد: انتظار می‌رود که صاحبان صنایع از این هنر حمایت کنند و سعی کنند که گرافیست‌های این صنف برای طراحی پوسترها و بسته بندی محصولات به ویژه در بخش محصولاتی که صادر می‌شوند از نگارگران استفاده کنند.

انتهای پبام

  • یکشنبه/ ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98090301264
  • خبرنگار : 50155