نظر ریاضی‌دان برجسته خوزستانی درباره حذف "انتگرال" از کتب دبیرستان

ریاضی‌دان برجسته خوزستانی در خصوص حذف انتگرال از کتب دبیرستان گفت: حذف انتگرال، بدون در نظر گرفتن تاثیر آن بر دروس دانشگاهی اشکال دارد.

پروفسور امیدعلی شهنی کرم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشجویان در درس فیزیک از ابتدای شروع، به انتگرال نیاز دارند یعنی دانشجو باید پیش از آنکه وارد دانشگاه شود، انتگرال را فرا گرفته باشد. در واقع دانشجو به دانشی که در دبیرستان به دست می‌آورد، نیاز دارد.

وی افزود: کسانی که برای دروس دبیرستان تصمیم‌گیری می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که برای اتخاذ تصمیم، با اساتید دانشگاه مشورت کنند و باید یک ناظر از دانشگاه وجود داشته باشد تا بتواند نظر خود را ارائه دهد. حذف انتگرال بدون در نظر گرفتن تاثیر آن بر دروس دانشگاه، اشکال دارد.

این ریاضی‌دان برجسته خوزستانی با بیان اینکه آموزش و پرورش همکاری کمی با نیروهای مجرب دارد، ادامه داد: در دبیرستان مفهوم سه بُعدی در درس هندسه تدریس نمی‌شود و دانش‌آموزی که مفهوم فضای سه بُعدی را درک نکند از نظر فکری هم تبدیل به یک موجود دو بُعدی می‌شود و در دروس ریاضی و فیزیک دچار اشکال می‌شود.

پروفسور کرم‌زاده تاکید کرد: باید با افراد متخصص دانشگاهی یا دبیران زبده و با تجربه مشورت شود و با تجربه‌ها کتب درسی را تدوین کنند. تجربه معلم در کلاس درس بسیار مهم است، بنابراین معلمان با تجربه باید کتب را تدوین کنند و حتما هم  با دانشگاهیان مشورت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سخت بودن انتگرال دلیلی منطقی برای حذف آن است؟ گفت: باید دانش‌آموز متوجه شود که هر درسِ سختی، روشی دارد. اگر فکر می‌کنند مطلبی سخت است باید روش ارائه آن تغییر کند و مطلب ساده‌تر بیان شود. اما آن مطلب باید وجود داشته باشد چرا که دانشجویان و دانش‌آموزان به آن نیاز دارند.

این ریاضی‌دان خوزستانی در پایان گفت: دانشجویان پیش از آنکه درس فیزیک را بگذرانند، باید انتگرال را یاد بگیرند. کسانی که انتگرال را حذف کرده‌اند، باید به کتب دانشگاهی نیز توجه می‌کردند. چرا که در برخی از دروس به انتگرال نیاز است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 98112921212
  • خبرنگار : 50300