گزارشی از واکنش‌ها به مرگ انیو موریکونه

ادای احترام هنرمندان به موتسارت سینما

چهره‌های مهمی از «هانس زیمز» آهنگساز سرشناس آلمانی تا نخست وزیر ایتالیا نسبت به درگذشت «انیو موریکونه» ـ آهنگساز معروف سینمای جهان ـ واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، «انیو موریکونه»، آهنگساز برجسته ایتالیایی که ساخت موسیقی ماندگاری بسیاری از فیلم‌ها از جمله آثار سینمای وسترن را در کارنامه داشت روز گذشته در سن ۹۱ سالگی درگذشت. 

«هانس زیمر»، آهنگساز آلمانی و پرآوازه سینمای جهان که تاکنون موفق به کسب یک جایزه اسکار و چهار جایزه موسیقی گرمی شده است، در واکنش به مرگ «موریکونه» نوشت: «او یک اوسطوره بود و اسطوره‌ها از بین نمی‌روند».

«آنتونیو باندراس»، بازیگر اسپانیانیایی نیز در صفحه توئیترش نوشت: «با اندوه فراوان با استاد بزرگ سینما خداحافظی می‌کنیم. موسیقی او همچنان در خاطرات ما در حال نواخته شدن است». 

«مونیکا بلوچی» بازیگر فیلم «مالنا» که ساخت موسیقی معروف آن را «موریکونه» بر عهده داشته است نیز اظهار کرد: «آدم‌هایی هستند که قابلیت تبدیل کردن جهان به جایی بهتر را دارند؛ چرا که آنها می‌دانند چگونه زیبایی را خلق کنند». 

گروه راک متالیکا که سال‌هاست برای به روی صحنه آمدن از بخشی از موسیقی فیلم «خوب، بد، زشت» استفاده می‌کند، در صفحه اینستاگرام خود در پیامی ضمن ادای احترام به «انیو موریکونه» خطاب به او نوشت: «دوران فعالیت تو افسانه‌ای بود و موسیقی‌های تو محدود به زمان نمی‌شود. برای ایجاد حال و هوای خوب در بسیاری از کنسرت‌های ما از سال ۱۹۸۳ از تو سپاسگزاریم». 

«ادگار رایت» فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی نیز «موریکونه» را فردی توصیف کرد که می‌توانست فیلمی متوسط را به یک فیلم دیدنی، یک فیلم خوب را به یک اثر هنری و یک فیلم فوق‌العاده را به یک شاهکار تبدیل کند. 

«جان کارپنتر» ـ فیلمساز آمریکایی ـ نیز «موریکونه» را یک دوست و همکار با استعدادی بی اندازه توصیف کرد. 

«یو-یو ما» نوازنده نامدار ویولنسل آمریکایی ـ چینی‌ هم درباره موریکونه در توئیتر نوشت: «هرگز توصیف موریکونه از موسیقی به عنوان انرژی، مکان و زمان را فراموش نمی‌کنم. شاید این دقیق‌ترین و صحیح‌ترین تعریفی بود که تاکنون درباره موسیقی شنیده‌ام. حقیقتا دلمان برای او تنگ خواهد شد. 

«ژان میشل ژار» موسیقیدان فرانسوی نیز «موریکونه» را منبع الهام‌بخش همیشگی برای خودش و شبیه یکی از افراد خانواده‌اش دانست که همواره در زندگی‌اش حضور دارد. 

«جوزپه کونته» ـ نخست وزیر ایتالیا ـ نیز در واکنش به درگذشت «موریکونه» در پیامی اظهار کرد:

«او ما را به رویاپردازی واداشت، به حرکت به جلو و تفکر. نت‌های فراموش‌ناشدنی نوشت که در تاریخ سینما و موسیقی جاودان باقی خواهد ماند». 

***

«موریکونه» که ساخت موسیقی بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی و همچنین ۱۰۰ اثر کلاسیک را بر عهده داشته، پنج‌بار با فیلم‌های «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «مأموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد کسب جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز جایزه افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز در سن ۸۷ سالگی برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» ساخته «کوئنتین تارانتینو» جایزه اسکار موسیقی متن را کسب کرد. 

این آهنگساز برجسته که متولد شهر رم است، فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۶۱ آغاز کرد و علاوه‌ بر «سرجیو لئونه» با کارگردانان سرشناسی مانند «برناردو برتولوچی»، «پیر پائولو پازولینی‌»، «پدرو آلمادوار»، «جوزپه تورناتوره»، «اولیور استون»،‌ «ترنس مالیک‌»، «برایان دی‌پالما» و «بری لوینستون» همکاری داشته است.

موسیقی فیلم‌هایی مانند «فاشیست» (۱۹۶۱)، «به خاطر یک مشت دلار» (۱۹۶۴)، «به خاطر چند دلار بیشتر» (۱۹۶۵)، «خوب  بد زشت» (۱۹۶۶)، «روزی روزگاری در غرب» (۱۹۶۸)، «روزی روزگاری در آمریکا»(۱۹۸۴)، «سینما پارادیزو» (۱۹۸۸)، «هملت» (۱۹۹۰)، «افسانه ۱۹۰۰» (۱۹۹۸)، «بهترین پیشنهاد» (۲۰۱۳)، «بیل را بکش» و «حرامزاده‌های لعنتی» از دیگر آثار این موسیقیدان برجسته ایتالیایی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99041712715
  • خبرنگار : 71454