زنگ خطر برای ایران زمین!

تشنگی "گلبهار"

کم‌آبی یکی از بزرگترین بحران‌های جهان و ایران محسوب می‌شود، با وجود خشکسالی‌های پی در پی در نقاط مختلف، شهرهای دارای آب و هوا و موقعیت مناسب از اهمیت بالاتری برخوردارند که می‌توان از آن‌ها بعنوان مقصدی مناسب برای زندگی و کار نام برد. در همین راستا شهر جدید گلبهار (واقع در دشت چناران و ۳۵ کیلومتری مشهد مقدس) توانسته است با جذب جمعیت مهاجر زیادی از شهر و استان‌های مختلف، بعنوان یکی از مهمترین شهرهای جدید کشور مطرح شود.

حالا نکته قابل توجه، پایین آمدن سطح سفره‌های آب زیر زمینی در دشت چناران و مشهد است که بدلیل حفر چاه‌های غیرمجاز یا اضافه برداشت، آبیاری سنتی، افزایش میزان کارگاه‌های ساختمانی، ویلاها، فضای سبز، استفاده از آب شرب یا چاه جهت آبیاری و ساخت و ساز، تامین آب استخرها و... بیش از پیش به چشم می‌خورد. این موضوع که باعث افت فشار و کیفیت و همچنین قطع آب شده، همواره نگرانی و اعتراض مردم را در پیش داشته است.

سال‌هاست که آب از چاه‌های دشت چناران به مشهد منتقل می‌شود و در همین راستا در دولت نهم، "انتقال پساب فاضلاب مشهد برای استفاده در بخش کشاورزی دشت چناران" مصوب شده است اما تنها انتقال آب از دشت چناران صورت گرفته و خبری از بازگشت پساب نیست.

با این حال نخستین تصفیه خانه فاضلاب احداث شده توسط بخش خصوصی در شرق کشور، در دهه فجر ۱۳۹۷ با حضور وزیر نیرو با هزینه هزار میلیارد ریال و ظرفیت سی هزار مترمکعب در شبانه روز (به روش خرید تضمینی پساب) در گلبهار به بهره برداری رسیده است. اما به گفته جانعلی‌زاده رییس شورای اسلامی گلبهار، "شرکت عمران گلبهار برای برگشت آب فاضلاب (لوله برگشت پساب) نیاندیشیده و زیرساخت‌های لازم را در نظر نگرفته است. در حال حاضر برای انجام این کار باید زمین شکافته شود و مسیر لوله برگشت مشخص و مطالعات لازم را انجام دهد که مستلزم هزینه‌هایی است".بدیهی است اگر به بحران آب شرب و پساب این منطقه توجه و رسیدگی نشود، در آینده‌ای نزدیک با مشکلات بسیار بزرگتری برای آب مشهد، گلبهار و دشت چناران روبرو خواهیم بود.

  • شنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۲:۲۶
  • دسته‌بندی: خبری
  • کد خبر: 99051813246
  • خبرنگار :