ابن بابویه را برای مسیر ماشین‌رو صاف کردند؟

می‌گوید «خَیِّری پیدا شده و قرار است هزینه ایجاد فضای سبز در این بخش (ضلع شمالی) از قبرستان را بپردازد». از فعالیت بیل مکانیکی در قبرستان که می‌پرسیم، می‌گوید «شاید هم راه ماشین‌رو شود، این‌جا قبری نبود همه‌اش آوارِ زباله بود که ۲۰ تا ۳۰ ماشین آن‌ها را منتقل کردند»؛ اما فیلم‌ منتشرشده از قبرستان ابن‌ بابویه در هفته گذشته چیز دیگری می‌گوید.

به گزارش ایسنا، بیش از گذشت یک ماه از انتشار نخستین خبرها از صاف کردن زمینِ قبرستان ابن ‌بابویه با نام طرحِ ساماندهی قبرهای دومین قبرستان تاریخی پایتخت و از بین بردن بخشی از نشانه‌های آن‌چه در این محوطه به عنوان یک قبرستان تاریخی شناخته می‌شد، فیلمی از این محوطه تاریخی در فضای مجازی منتشر شد که فعالیت بیل مکانیکی کوچکی را نشان می‌داد که در حال کندن زمین است؛ نقطه‌ای که سنگ قبرها هم در آن به وضوح مشخص‌اند و اصلا جای زخمِ تیغ لودر بر تن سنگ‌ها را به وضوح نشان می‌دهد!

حالا همه چیز با هم می‌خوانَد، از یک‌سو سنگ قبرهایی که در طرح ساماندهی شکسته شده و پیمانکار جای آن‌ها سنگ‌های یک‌دست کوچکی را نشانده و از سوی دیگر سنگ قبرهای قدیمی که به واسطه فرونشست زمین چندتکه شده‌اند و زیر سنگ خالی شده یا حتی تکه‌های قدیمی و شکسته‌شده‌ سنگ که بین دیگر قبرها نشانه‌های‌شان به روشنی دیده می‌شود.

تجربه‌اش را قبل‌ترها هم داشتند؛ از همین دو سه سال قبل برای امامزاده عبدالله شهرری که نبود تجربه نه تنها سنگ قبرهای قدیمی را از بین برد بلکه نشانِ اصلی یک قبرستان تاریخی را نیز در بخشِ ورودی امامزاده از بین برد و همه چیز صاف و یک‌دست شد با سنگ‌های مرمری و بعد از آن، تجربه‌ این طرح منجر به این شد تا ابن ‌بابویه در بخش وسیع‌تری نشانه‌های تاریخی‌اش را از دست بدهد. کارگران با یکسان کردن سطح زمین و قبرها، سنگ قبرهای قدیمی را که توانسته‌اند به هر روشی از دل زمین جدا کنند دست‌کم چندده میلی‌متر بالاتر از جای قبلی روی سیمان و مصالح سخت، جاساز می‌کنند و بعضا با این روش در بخش‌هایی زیرِ قبر زمین به مرور خالی می‌شود و سنگ قبرها به مرور نشست پیدا می‌کنند و می‌شکنند.

و حالا در کنار این همه تجربه، متولیان ابن ‌بابویه گویا طرحِ جدیدتری در دست اجرا دارند. در مدت زمانِ حدودی سه تا چهار روز بخشی نوارمانند در  ضلع شمالی قبرستان را که به درِ ورود و خروجِ بزرگراه آوینی می‌رسد تا شعاع حدود ۱۰۰ متر صاف کرده‌اند و کارگرانِ در حال کار می‌گویند؛ «خیری پیدا شده که می‌خواهد برای ایجاد فضای سبز و شاید ورود و خروج ماشین به قبرستان هزینه کند تا این مسیر ساماندهی شود»!

ورودی قبرستان ابن بابویه از بزرگراه آوینی و مسیری که با حذف احتمالی سنگ قبرها به مسیر ماشین‌رو تبدیل می‌شود

حالا همه نشانه‌ها صاف شده‌اند و بخش‌های مسطح‌شده‌ زمین و سنگ قبرها، نوع استفاده از این فضاها را نشان می‌دهد. در نقطه‌ای خانواده‌ای دور قبری نشسته‌اند و آشِ عصر روز تعطیل خود را می‌خورند و در نقطه‌های دیگر خدمه قبرستان در حال چیدنِ صندلی‌هایی به ردیف و پشت یکدیگر برای برگزاری مراسم‌ هستند.

هر چند در پاسخ به همه‌ اعتراضات، متولیان دو قبرستان تاریخی به طور دائم تاکید دارند که سنگ قبرهای قدیمی را سر جای اصلی خود برگردانده‌اند، اما به نظر می‌رسد حتی میراث فرهنگی هم نکته‌ اصلی را برای این محوطه‌های تاریخی فراموش کرده است، آن هم نشانه‌هایی که اصلا به واسطه‌ آن‌ها «امامزاده عبدالله» و «قبرستان ابن‌ بابویه» را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساندند، یعنی علاوه بر سنگ قبرهایی که امروز بخش زیادی از آن‌ها به هر دلیلی از بین رفته‌اند، شاکله‌ اصلی قبرستانی که نخستین گورستان شهرری و دومین قبرستانِ تهران هم محسوب می‌شود، از بین رفته است

.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99061006946
  • خبرنگار : 71191