یک روانشناس مطرح کرد:

لزوم استفاده از آموزهای اسلامی در روش‌های تربیتی فرزندان

یک روانشناس بر لزوم استفاده از آموزهای اسلامی در روش‌های تربیتی فرزندان تاکید کرد.

دکتر فیروزه غضنفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  از روش‌های تربیتی که در علوم مختلف مورد بررسی زیادی قرار گرفته و موجب ایجاد مباحثات مختلف و فراگیر در بین نخبگان و مراکز آموزشی کشورهای مختلف شده و حتی در مورد آن سازمان‌های بین‌المللی به ارائه منشور پرداخته‌اند، تعیین حدود و میزان استفاده از تنبیه بدنی در تربیت کودکان است.

وی ادامه داد: تنبیه بدنی یکی از روش‌هایی است که در موارد و موقعیت‌های معینی و با شرایط ویژه‌ای به‌عنوان یک روش حذف رفتار نامطلوب و یادگیری رفتار مطلوب تجویز شده است.

غضنفری اضافه کرد: اما متأسفانه به‌کارگیری بی‌هدف و بی‌مهار و غالباً بدون نتیجه آن، این روش تربیتی را منفور جلوه‌گر کرده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان یادآور شد:  بدون تردید به‌کارگیری خشونت فیزیکی شدید نسبت به کودکان نه‌تنها هیچ آثار مفیدی در پی ندارد که دربرگیرنده آثار متعدد سو در آینده روحی روانی و جسمی کودک می‌تواند باشد.

وی تصریح کرد: در مورد ضرورت تربیت و چگونگی و میزان تأثیر آن در اصلاح رفتار آرا و نظریات مختلفی وجود دارد و تقریباً همه روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت به اظهارنظر و بیان تجربیات و تحقیقات خود در این زمینه پرداخته‌اند.

غضنفری افزود:  دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین ادیان و مکتب شیعه به‌عنوان معتبرترین نماد اسلام حقیقی نیز چون سایر موضوعات مهم برای انسان و حفظ کرامت و سلامت روحی و جسمی او به موضوع تنبیه بدنی اشارات و تصریحات متعددی داشته و پرداخته است.

وی اضافه کرد:  دیدگاه دقیق و مستند اسلام در این زمینه می‌تواند قدمی بلند و ارزشمند در برگزیدن روش تربیتی صحیح و کامل باشد.

غضنفری گفت: پیشنهاد می‌شود برای معلمان و مربیان و والدین کودکان خصوصاً در دوره پیش‌دبستان و دبستان دوره‌های تربیتی مبتنی بر آموزه‌های فاخر دینی و علمی برگزار شود تا با علوم تربیتی و هم دینی آشنایی بیشتری حاصل شود.

وی اظهار کرد: مشاوره‌های پیش از ازدواج، همسرداری، اشتغال، تعلیم و تربیت، مهارت‌های زندگی و ارتباطی از طریق راه‌اندازی مراکز مشاوره با تعرفه‌های پایین با حمایت دولت ارائه شود.

این روانشناس گفت: همچنین لازم است به اوقات فراغت فرزندان و حتی والدین اهمیت داده و ابزارهای تشویقی در حوزه اجتماعی بدین منظور تعیین شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99062921743
  • خبرنگار :