یک مسئول خبر داد

مازندران، دومین استان تولیدکننده سویا

مسئول توسعه کشت دانه های روغنی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه چهار شرکت تولیدکننده بذر سویا در استان داریم که بذرها در داخل استان تولید می شود و وابسته به سایر استان ها و یا خارج کشور نیستیم، گفت: مازندران، دومین استان تولیدکننده سویا است.

سید جعفر ساداتی، درباره کشت سویا در مزارع کشاورزی مازندران گفت: گلستان، مازندران و اردبیل جزو سه استان عمده تولیدکننده سویا در کشور هستند.

وی با بیان اینکه پروتئین سویا مهمتر از روغن است، ادامه داد: سویا ۳۸ درصد پروتئین و ۲۰ درصد روغن دارد.

مسئول توسعه کشت دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سویا به روش بهاره و تابستانه قابلیت کشت دارد که زمان کشت سویا بهاره اواسط اردیبهشت ماه و در فصل تابستان بعد از برداشت گندم، جو و کلزا است.

ساداتی بیان کرد: با توجه به شرایط جوی که استان مازندران دارد کشت بهاره سویا از عملکرد بالاتری نسبت به کشت تابستانه برخوردار است چراکه گیاه زمان بیشتری در خاک می‌ماند و از بارندگی‌های بهاره بیشتری استفاده می کند و به همین دلیل عملکرد محصول در کشت بهاره ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به کشت تابستانه بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سطح زیرکشت سویا در فصل تابستان است چراکه کشاورزان اگر در فصل بهار اقدام به کشت این محصول کنند باید زمین را در مهرماه خالی نگه دارند و زیر کشت نبرند تا بتواند در فصل بهار اقدام به کشت کنند و به همین دلیل کشاورزان کمتر مزارع خود را بلااستفاده نگه می‌دارند.

مسئول توسعه کشت دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: اکثر کشت سویا پس از برداشت گندم، جو و کلزا بوده و کشت در دهه سوم خردادماه انجام می‌شود و به همین دلیل شرایط جوی به گونه‌ای است که معمولا مشکل بارندگی به وجود می‌آید و بارش باران تعیین کننده کشت تابستانه سویا خواهد بود و به همین دلیل سطوح کشت از ۶ هزار هکتار به سه هزار هکتار در سال گذشته رسید.

ساداتی با اشاره به اینکه "ساری، کاسپین، تپور، آرین، نکادور و کتول" جزو ارقام سویا است که از سوی کشاورزان کشت می‎‌شود، گفت: چهار شرکت تولیدکننده بذر سویا در استان داریم که بذرها در داخل استان تولید می شود و وابسته به سایر استان ها و یا خارج کشور نیستیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای کشت سویا از بذور گواهی شده استفاده می‌کنند، ادامه داد: برای کشت سویا ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم بذر در هکتار مصرف می‌شود.

مسئول توسعه کشت دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هر کیلوگرم سویا با قیمت تضمینی سه هزار و ۸۵۳ تومان از کشاورزان خریداری می شود.

وی سویا را از خانواده حبوبات دانست و افزود: میزان کود مصرفی پایه در سویا از کلزا کمتر است و در کشت سویا تاریخ کاشت بسیار مهم است و سبب عملکرد بیشتری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جهاد کشاورزی مازندران، ساداتی اضافه کرد: سویا اگر به صورت بهاره کشت شود دهه سوم مهرماه قابل برداشت است و اگر به صورت تابستانه کشت شود دهه سوم آبان ماه برداشت می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99072719287
  • خبرنگار :