به گزارش ایسنا،ب نابراعلام آروند، تعریف کلی خدمات پس از فروش طبق نظریهی برایان کوهن تعهدی است که فروشنده یا شرکتها در زمان فروش به مشتریان خود میدهند که شامل تعمیر یا تعویض قطعات یا اجناس فروخته شده است.
ضمانتنامه یا گارانتی به معنای تاوانداری و پایندانی در فرهنگ لغت است که در مقابل محصول یا خدماتی ارائه میشود و به تعبیر دیگر ابزاری برای وفادارسازی مشتریان است.
گارانتی یا وارانتی
گارانتی قول یا ضمانتی است که به مشتری داده میشود، در زمان کمتر از موعد گارانتی و درصورت بروز مشکل، خدمت گیرنده میتواند از خرید منصرف شده و پول خود را پس بگیرد یا دستگاه جدیدی در قبال دستگاه معیوب خود دریافت کند.
وارانتی خدماتی در زمان طولانیتر نسبت به گارانتی است که در آن خدمت گیرنده در صورت بروز مشکل با خدمات تعمیر و تعویض قطعه خراب مواجه میشو نه تعویض کلی دستگاه یا استرداد وجه. با توجه به شرایط ذکر شده معمولاً زمان دورهی گارانتی محدودتر خواهد بود.
در اصطلاح، گارانتی قولی شفاهی اما محکمتر از وارانتی است، وارانتی قراردادی نوشته شده و طولانی مدتتر با خدماتی محدودتر جهت تضمین خدمترسانی کالای خریداری شده برای شماست. البته در دنیای امروز این قول شفاهی قالباً مکتوب در قراردادهای وارانتی یا به صورت جداگانه در اختیار خدمت گیرنده قرار میگیرد.
Extended warranty یا وارانتی تکمیلی
با توجه به مفهومی که از گارانتی و وارانتی تعریف کردهایم، گارانتی اضافه یا تکمیلی (extended garantee) اصطلاح درستی نیست، آنچه قابل گسترش است وارانتی است که قراردادی برای پشتیبانی و حفظ خدمترسانی به شماست، گارانتی قولی است در جهت تضمین کیفیت که به طبع قابل گسترش نیست.
اما وارانتی تکمیلی به دو حالت وارانتی برای محصولات و قطعاتی است که در حالت عادی مشمول امور وارانتی نمیشوند. در هر دو حالت وارانتی تکمیلی شامل هزینهای اضافهتر میشود که شما به هنگام دریافت کالا پرداخت خواهید کرد تا از طول مدت خدمات و کیفیت کالای خریداری شده خود اطمینان حاصل کنید.
وارانتی تکمیلی معمولاً به دو صورت در اختیار خدمت گیرنده قرار میگیرد. یا خود شرکت اصلی تولیدکننده این خدمات را به وارانتی اصلی خود اضافه میکند، مانند اپل و مایکروسافت که خدمات وارانتی تکمیلی دارند یا شرکتهای دیگری که حرفهی تخصصیشان ارائه خدمات وارانتی است.
این خدمات را در قالب قراردادی جداگانه در اختیار شما قرار میدهند همچون شرکت square trade که از مبتکرین خدمات وارانتی تکمیلی در حوزه IT در دنیا محسوب میشود. خدمات وارانتی اسکوارترید در قراردادهای متفاوت تقریباً همه چیز را شامل میشود و خیال شما را به طور کلی از خدمت گرفتن از دستگاه خود راحت میکند.
وارانتی در ایران
در ایران بسیاری از برندهای مطرح به دلیل وجود بازار بستهی ایران نسبتبه بازارهای جهانی و به دلایلی که همهی ما از آنها آگاهیم همچون تحریم و … توانایی ارائهی گارانتی و خدمات پس از فروش به مخاطبان خود را ندارند.
از همین رو ما در ایران با شکلگیری شرکتهای وارانتی تکمیلی مواجه شدهایم، البته در دیگر نقاط دنیا نیز از این قبیل شرکتها فعالیت میکنند منتهی در ایران میزان رشد این شرکتها بالاتر است.
امروزه شرکتهای گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران با گسترش خود و قوانین و نظارتهای صنفی و بازار رقابتی، خدماتی در حد بینالمللی یا فراتر از آن را ارائه میدهند، خدماتی که سعی کردهاند جلب رضایت مشتریان را در اولویت کاری خود قرار دهند.
در ایران نیز “شرکت آروند” از مبتکران و نوآوران خدمات ارائهی وارانتی و وارانتی تکمیلی است.
به چه اعتباری کالاهای بدون ضمانت نامه تهیه کنیم؟
تهیهی کالاهای بدون ضمانت در گذشته راحتتر بود اما امروزه که هزینهی زیادی برای تهیهی کالاهای مختلف میپردازیم، پرداخت مبلغ ناچیزی برای ضمانت در برابر مبلغ اصلی کالا میتواند منطقی باشد.
دنیل کانمن در این زمینه میگوید “ناراحتی از دست دادن چیزی دو برابر بیشتر از خوشحالی بهدستآوردن همان چیز است” که به آن قاعدهی زیانگریزی نیز گفته میشود. پس پیشنهاد میکنیم اگر شما هم از این قاعده مستثنی نیستید، حتماً از خدمات وارانتی استفاده کنید.
چگونه به ضمانت نامه ها اعتماد کنیم؟!
معمولاً ضمانتنامه به شکل قراردادی بین طرفین است که احتمالات و شرایط استفاده از ضمانتنامه را توضیح میدهد و با استناد به آن میتوانید از خدمت مورد نظر خود بهره بجویید. در این قراردادها به وضوح دربارهی امکانی که ضمانتنامه به شما میدهد صحبت شده است.
در دوران پسا کرونا چه تغییری در نحوه وارانتی ها به وجود آمده است؟
کرونا ویروس علیرغم اندازهی کوچک خود، احتمالاً تاثیرگذارترین ویروس بر زندگی افراد بوده است. کار، خرید، تفریح، تعمیر، معاشرت و روزمرههای دیگر تحتتاثیر این ویروس از حالت عادی خود دور شدهاند. طبیعی است که تغییراتی را در نحوهی برقراری وارانتیها شاهد باشیم.
ارتباط وارانتی کالا و کووید ۱۹
در بسیاری از شهرها و کشورها کووید ۱۹ یا کرونا باعث ایجاد محدودیت رفتوآمد یا ارسال کالاها بهصورت بین شهری و حتی واردات آنها شده است. مشکل نبود قطعات یا دیرکرد در ارسال آنها از مشکلاتی است که در این دوره شاهد آن بودهایم.
راه حل
با وجود پاندمی کووید ۱۹ تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم درک شرایط موجود و کم کردن فشار روی اقشار مختلف جامعه است. ارسال کالاها به صورت بینشهری به دلیل خطر انتقال ویروس، در زمانی طولانیتر از قبل انجام میپذیرد و واردات کالا نیز با مشکلی مشابه مواجه شده است.
از معتبرترین نمونهی ضمانتهای تکمیلی میتوان به وارانتی تکمیلی آروند اشاره کرد که در هنگام فروش به مشتریان پیشنهاد میشود. ضمانتنامهای فراتر از تعهدات بینالمللی و با سطح پوششهای متفاوت.
انتهای رپرتاژ آگهی