/گزارش/

سیرجان، شهر خاطرات شیرین مسافران نوروزی

شهرستان سیرجان با همه زیبایی های بی نهایت دلفریب خود بهار امسال نیز میزبانی میهمان نواز برای هموطنان است تا شکوه زیبایی خود را به بهترین نحو عرضه نماید .

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، شهرستان سیرجان در استان کرمان یکی از کلیدی ترین شهرستانهای کرمان برای مسافرت محسوب می شود این شهر در واقع محل گذر مسافران استانهای مرکزی از سمت کرمان به استان شیراز و بندر عباس است و از این رو  هر ساله در ایام نوروز پذیرای جمع زیادی از گردشگران نوروزی است .

 

"ابراهیم نژاد" مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این باره به ایسنا می گوید: سیرجان، از جمله شهرستانهایی است که با وجود جاذبه های مختلف گردشگری، تجاری، اقتصادی، صنعتی، معدنی، فرهنگی و اجتماعی جایگاه رفیعی را به خود اختصاص داده است.

 

وی می گوید: سیرجان شهری ریشه‌دار در تاریخ است که روزگاری پرچم مرکزیت این استان در آن در اهتزاز بوده است.

 

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه سیرجان از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است، معروف‌ترین آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری سیرجان را قلعه سنگ، منبرسنگی، قلعه‌ها و برجهای قدیمی، شاه‌فیروز، میر زبیر، کاروانسراها و خانه‌های قدیمی، بازارها، مساجد، چشمه‌ها، یخدان‌ها، بادگیر چپقی و باغ سنگی معرفی می‌کند.

 

ابراهیم نژاد می گوید: این شهرستان علاوه بر موقعیت ویژه اقتصادی دارای جاذبه های گردشگری بیشماری است که از معروف ترین آنها می توان به باغ سنگی، آرامگاه شاه فیروز و یخدان دوقلو اشاره کرد.

 

وی درخصوص یخدانهای این شهرستان می گوید: ساخت این یخدانها به سال 1274 هجری شمسی نسبت داده می شود که یخ مصرفی شهر قدیم سیرجان را تامین می کردند و توسط افراد خیر ساخته شده اند، این یخدانها دارای دیوارهای بلند و مخازن یخ بوده که از خشت خام و ملات گل ساخته شده اند.

 

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان می افزاید: این یخدان ها جزء آثاری هستند که هم جنبه گردشگری دارند و هم یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد به شمار می روند.

 

ابراهیم نژاد با بیان اینکه بازار سیرجان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر است ، می‌گوید: این بازار با ارتفاع بلند و دهانه ای متناسب با ستون های آجری و قوس های جناقی ساخته شده است، خشت خام و آجر از مصالح این بنا هستند و در تزیین روکار نیز از اندود گچ استفاده شده است.

 

وی ادامه می دهد: شاه فیروز از دیگر نقاط دیدنی سیرجان می باشد که  در فاصله ۱۲ کیلومتری سیرجان بر بلندای تپه ای واقع شده است که طبق کنده کاری های صخره ای در این محل، می توان آن را به دوره ساسانیان نسبت داد.

 

ابراهیم نژاد می‌گوید: بیش از ۲۰۰ مورد نقوش مختلف بر پیکره سنگ های تپه شاه فیروز اجرا شده است در تمام سطح تپه ای که بنا بر روی آن ساخته شده، قسمتهای شکسته شده و باقیمانده ظروف سفالی به چشم می خورد و وجود تمدنی عظیم را در این نواحی نشان می دهد.

 

وی می گوید: این اثر از بناهای چهار طاقی با هشت ستون و سقف گنبدی است که  40 سال پیش به عنوان نخستین اثر تاریخی شهرستان سیرجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان می‌گوید: باد گیرهای چپقی سیرجان از دیگر جاذبه های گردشگری سیرجان هستند که در دوره پهلوی اول و با الگو گرفتن از دودکش کشتی هایی که به سواحل بندرعباس می آمدند ساخته شده است.

 

ابراهیم نژاد می‌افزاید: این  که نمادی از تلفیق معماری و صنعت است، با شبکه های هندسی منظم که با لوله های چپقی شکل خود و دهانه باز آنها به چهار جهت، هوای تازه را به درون خود برده و باعث خنک کردن قسمت تابستان نشین منزل می شود.

 

ابراهیم نژاد در خصوص قلعه سنگی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان می گوید: قلعه سنگ، قدیمی ترین مرکز کرمان در دوره اسلامی از زمان ساسانیان تا قرن چهارم هجری بوده و منبر سنگی قلعه سنگ با ارتفاع ۱.۵متر و وزن تقریبی بیش از دو تن از دوران سلطنت سلطان احمد مظفری است و تاریخ حک شده بر روی آن ۷۸۹ هجری قمری یعنی هفت سال قبل از خرابی شهر قدیم سیرجان را نشان می دهد که به این صورت حجاری شده است ،  اثری که در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰، به عنوان پنجاه و سومین میراث ارزشمند ملی ایران در فهرست ماندگار میراث ملی ثبت شد .

 

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در خصوص کفه نمک سیرجان نیز می گوید: منطقه زیبای کفه نمک در 27 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان و محور روستای خیرآباد واقع است که بیش از 35 هزار هکتار وسعت دارد و از نمک پوشیده شده است.

 

ابراهیم نژاد ادامه داد: کفه نمک سیرجان با فضای بکر و دست نخورده‌اش در دل کویر کرمان به یکی از قطب‌های گردشگری سیرجان تبدیل شده است و مردم مناطق مختلف کشور برای دیدن زیبایی‌های این منطقه به سیرجان سفر می‌کنند، بطوری که روزانه هزاران نفر در هنگام غروب آفتاب به این منطقه مراجعه کرده و از زیبایی‌های دریاچه کفه نمک استفاده می‌کنند.

 

ابراهیم نژاد در خصوص باغ سنگی سیرجان می‌گوید: باغ سنگی یکی از جاذبه‌های گردشگری سیرجان‌، ‌نمادی از آرزوهای بر باد رفته و شیوه‌ای نو برای مبارزه با ظلم و ستم است‌.

 

وی می‌گوید: این باغ به شکل شش ضلعی نامنظم است و متعلق به شخصی به نام «درویش خان اسفندیارپور» است. در خصوص پیدایش این باغ گفته می‌شود که در یکی از روزهای سال 1340 خورشیدی و در جریان اصلاحات ارضی، درویش خان که از زمین‌داران این منطقه بوده و از راه کشاورزی گذران زندگی می‌کرده است، مقدار زیادی از زمین‌های خود را از دست می‌دهد و او که از نعمت تکلم و شنیدن محروم بوده است، به نشانه اعتراض درخت‌های خشک شده باغش را با سنگ‌ها تزئین می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، امام زاده علی، آرامگاه میر زبیر، قلعه سنگ ، منبر سنگی، خانه تاریخی سعیدی، قلعه ها و برجهای قدیمی، کاروانسراها، مساجد، امامزاده ها و چشمه های آبگرم از دیگر جاذبه های گردشگری سیرجان محسوب می شوند و از سوغاتی های سیرجان نیز می توان به مسقطی، پسته، پشمک، گلیم شیریکی پیچ و پته اشاره کرد.   

 

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

  • پنجشنبه/ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: kerman-26723
  • خبرنگار :

برچسب‌ها