تکیه نایب آقامراد فیض آباد؛ بنایی مذهبی در کرمانشاه

تکیه نایب آقامراد فیض آباد کرمانشاه یکی از صدها بنای مذهبی استان کرمانشاه می باشد که در مرکز این شهر واقع شده است.

 

به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، تکیه نایب آقامراد فیض آباد کرمانشاه در محله قدیمی فیض آباد که بخش هایی از آن چند سالی است به واسطه مرمت بخش های قدیمی جابه جا و قطعه به قطعه هم نوسازی شده است، در کنار هیئت مسلم بن عقیل قرار دارد.

 

این تکیه در نزدیکی مسجد زردویی ها، پشت به مسجد ورودی به گذر قدیمی از دور هویداست.

 

مدارکی پیرامون تکیه که وضعیت پیشینه آن را مشخص نماید بدست نیامده اما در مصالحه نامه مرحوم معمار عبداله صیفی به تاریخ 26 فروردین 1324 خورشیدی آمده است: « از حین فوت مصالح الی یکصد سال خورشیدی سه نفر مصالحون و اعقاب آن عوایب و درآمد مورد مصالحه را همه ساله در لیالی دهه عاشورا در تکیه معروف به نایب آقامراد روضه خوانی و اصعام نمایند و اگر مانعی شد، در تکیه مرقوم ممکن نشد...).

 

با این وجود می توان به درستی به نام ساختمان تکیه نایب آقا مراد فیض آباد که برخی از اهالی محل به اشتباه آن را تکیه نایب آقابرار می دانند، پی برد.

 

بنا به آنچه در مصاحبه هایی که با معمرین و اهالی محل به عمل آمده، قبر مرحوم نایب آقامراد که به عنوان بانی تکیه شناخته می شود در درون ساختمان تکیه می باشد.

 

بنای تکیه نایب آقامراد فیض آباد کرمانشاه از لحاظ معماری، بنایی بسیار ساده و شکیل است که دارای روحی خاص و معنوی می باشد.

 

گفتنی است؛ این تکیه نیز با توجه به دلایل ذکر شده و قدمت اش در بین مردم شهر کرمانشاه دارای احترام خاص و جایگاه والایی است.

  • چهارشنبه/ ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-20971
  • خبرنگار :