معاون میراث فرهنگی استان به ایسنا خبر داد؛

مسجد شاهزاده کرمانشاه مراحل پایانی مرمت خود را سپری می کند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: مسجد شاهزاده کرمانشاه مراحل پایانی مرمت خود را سپری می کند.

 

مهندس حسین راعی در گفت و گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: مسجد شاهزاده در شهر کرمانشاه در حال مرمت است و تا اواخر تيرماه امسال مرمت آن به پايان مي‌رسد.

 

وی افزود: از ويژگي‌هاي مسجد شاهزاده وجود يک آب‌انبار همگاني در محوطه و کنار آن است که تمام ويژگي‌هاي يک آب‌انبار ايراني را دارد.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با بيان اين که مرمت اين مسجد از محل اعتبارات ملي انجام مي‌شود، افزود: ساماندهي تأسيسات نورپردازي آب‌انبار، سبک‌سازي بام، بام‌سازي به شيوه سنتي، تعمير و مرمت در و پنجره‌هاي اصيل چوبي و تعويض در و پنجره‌‌هاي الحاقي، نماسازي در جبهه شمالي مسجد که به حسينيه مشرف است، برداشتن الحاقات حجره‌ها و همچنين کف‌سازي آنها برخي از اقدامات مرمتي در اين فاز هستند.

 

راعی اظهار داشت: مسجد شاهزاده در محله فیض آباد و خیابان کزازی شهر کرمانشاه واقع است که از آثار دورهٔ قاجاریه به شمار می آید.

 

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص تاریخچه احداث این مسجد، اظهار داشت: این مسجد در حدود سال ۱۲۳۷ هجری قمری توسط محمدعلی میرزای دولتشاه بنا شده است. صحن اصلی مسجد، مستطیل شکل و مفروش به سنگ تیشه‌ای و نوساز است که در ضلع شمالی آن، حسینیه‌ای نوساز و در ضلع‌های غربی و شرقی آن، کلاس‌ها و کانون‌های فرهنگی قرار دارند.

 

وی یادآور شد: بخش اصلی مسجد در ضلع جنوبی قرار دارد و شبستان ستوندار آن به شکل مستطیل است که پوشش تاق و گنبد آن بر روی هشت ستون و دیوارهای کناری قرار گرفته‌است. محراب بنا در میانهٔ ضلع جنوبی قرار دارد و با کاشی و سنگ مرمر پوشش یافته‌است.

  • شنبه/ ۱۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-29270
  • خبرنگار :