معاون صنایع دستی استان:

کرمانشاه بهشت صنایع دستی ایران است

معاون صنایع دستی ا داره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: صنایع دستی کرمانشاه به جهت تنوع در رنگ، طرح و شکل بهشت صنایع دستی کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، نصرت اله سپهر در این رابطه اظهار داشت: بدلیل نبود اطلاعات و عدم مطالعات عمیق و شناخت کم متاسفانه برخی بر این تصورند که گلیم کرمانشاه فقط یک نوع است در صورتی که اصل گلیم سنتی با شناسنامه ویژه خاص استان داریم و گلیم نقش برجسته در این استان که برای چمدانهای جاجیمی عشایری می بافند تلیس نام داشته که قدمتی هزار ساله دارد.

وی افزود: این گلیم نقوشی کاملا سنتی و بومی و محلی به زیبایی تمام دارد که چشم هر بیننده را خیره می کند، علاوه بر این رفه که از بافتنی های سنتی به صورت دار افقی است و از تلفیق گلیم سنتی و بعد با استفاده از نخهای رنگی گیاهی با استفاده از روش سوزن دوزی نقشهای هندسی بسیار زیبایی بر روی آن ایجاد می کنند و جلوه ای خاص پیدا می کند.

سپهر تصریح کرد: با این روش و آثار موجود قدیمی و تولیدات جدید می توان اذعان داشت که در این منطقه سوزن دوزی سابقه بیش از هزار سال دارد. الان هم در مناطق عشایری رفه های سوزن دوزی شده به وفور تولید و بافت می شود.

معاون صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: گلهای بهشتی ارتفاعات استان با چشمه سارهای زیبا و انواع پرندگان آواز خوان ... و حتی موسیقی دلنواز زندگی را می توان از میان تار و پود صنایع دستی کرمانشاه دید و در حقیقت صنایع دستی این مرز و بوم بهشت صنایع دستی ایران است.

وی که در جمع هنرمندان صحبت می کرد گفت: باید برای حفظ توسعه این هنر صنعت ارزشمند با تمام وجود تلاش کنیم.

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-29801
  • خبرنگار :