/گذری بر بناهای مذهبی کرمانشاه/2

کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه

بناهای مذهبی در هر کشوری از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردارند که ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای هزاران بنای مذهبی با ارزش است و استان کرمانشاه نیز به واسطه عوامل بسیاری هم چون قرار گرفتن در مسیر شاهراه عتبات عالیات از قدیم الایام بناهای مذهبی بسیاری را داشته و این بناها نیز مورد تکریم و احترام مردم و زائران عتبات عالیات قرار گرفته است.

 

علیرضا مرادی بیستونی معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه، گفت: این کلیسا در سال 1914 میلادی به دستور "اسقف یوحنانیان" در زمینی به مساحت 280 متر مربع بنا و توسط وی تقدس شد.

 

وی ادامه داد: زیر بنای این کلیسا با احتساب فضای سرایداری، اتاق ها و سایر تأسیسات 160 متر مربع است.

 

مرادی بیستونی در خصوص مصالح به کار رفته در این کلیسا، اظهار داشت: مصالح به کار رفته در این بنای مذهبی، آجر و دارای مختصر تزیینات و آجرکاری است.

 

مدیر موزه های استان کرمانشاه، گفت: نمای خارجی ضلع غربی کلیسا دارای سه طاق نما است که در طاق نمای میانی ورودی کلیسا قرار دارد و در طاق نماهای طرفین دو پنجره دیده می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در و پنجره های کلیسای قلب مقدس مسیح در کرمانشاه با قالب های آجری که در بالا به قوسی زیبا ختم می شوند، تزیین شده اند.

 

معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، اظهار داشت: تزیین نمای خارجی اضلاع شمالی و جنوبی کلیسای نیز طاق نما و پنجره های قوس داراست، با این تفاوت که در ضلع جنوبی پنجره ها مسدود شده و از آن ها به عنوان طاقچه استفاده می کنند.

 

مرادی بیستونی تصریح کرد: نمای اصلی کلیسا با سنتوری که در وسط یک نورگیر به شکل صلیب تعبیه شده، تزیین شده و بام بنا شیروانی و سقف آن از داخل با چوب کار شده است.

 

گفتنی است؛ سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در نظر دارد که در گزارش های بعدی خود با انجام گفت و گو با این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به معرفی دیگر بناهای مذهبی استان به صورت گزارش های مجزا بپردازد.

  • سه‌شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-5000
  • خبرنگار :