/گذری بر بناهای مذهبی کرمانشاه/17

آرامگاه احمد بن اسحاق در سرپل ذهاب

بناهای مذهبی در هر کشوری از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردارند که ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای هزاران بنای مذهبی با ارزش است و استان کرمانشاه نیز به واسطه عوامل بسیاری هم چون قرار گرفتن در مسیر شاهراه عتبات عالیات از قدیم الایام بناهای مذهبی بسیاری را داشته و این بناها نیز مورد تکریم و احترام مردم و زائران عتبات عالیات قرار گرفته است.

 

علیرضا مرادی بیستونی معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص بنای آرامگاه احمد بن اسحاق در شهر سرپل ذهاب، گفت: آستان مقدس احمد بن اسحاق یکی از ده ها آثار دیدنی شهرستان سرپل ذهاب است که تقریبا در مرکز شهر قرار دارد و مهمترین زیارتگاه این شهر نیز به حساب می آید.

 

وی ادامه داد: ساختمان قدیمی این بنا در اثر جنگ تحمیلی ویران شد و هم اکنون بارگاهی باشکوه و متناسب با شخصیت آن بزرگوار برپا شده است.

 

مرادی بیستونی تصریح کرد: صحن زیبای حرم که در قسمت شرقی این بنای مذهبی قرار دارد با درختان زیبای اکالیپتوس در اعیاد مذهبی به عنوان مصلی استفاده می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در قسمت دیگری از صحن و اطراف آن قبرستان شهر سرپل ذهاب قرار دارد.

 

مدیر موزه های استان کرمانشاه در خصوص شخصیت احمد بن اسحاق، گفت: احمد بن اسحاق اشعری قمی، وکیل امام حسن عسکری علیه السلام در قم بوده است که مسجد امام حسن عسکری علیه السلام در قم (در چهار راه بازار) به دست ایشان و به امر حضرت ساخته شده است.

 

وی افزود: او از جمله کسانی است که امام قائم (عج) را در طول حیات پدر بزرگوارشان ملاقات کرده است که شیخ طوسی در این باره می گوید: « در دوران نیابت نواب خاصه، عده ای مورد اعتماد و اطمینان بودند، که از سوی حضرت به وسیله ی نواب توقیعاتی برای آنها صادر می شد، یکی از آنها احمد بن اسحاق است.

 

معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، اظهار داشت: این بقعه متبرکه در بین اهالی منطقه و به ویژه مردم شهر سرپل ذهاب دارای احترام خاصی است.

 

گفتنی است؛ سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در نظر دارد که در گزارش های بعدی خود با انجام گفت و گو با این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به معرفی دیگر بناهای مذهبی استان به صورت گزارش های مجزا بپردازد.

  • چهارشنبه/ ۷ مهر ۱۳۸۹ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-5397
  • خبرنگار :