باستان‌شناس برجسته کشور:

اهمیت شکارگاه خسروپرویز بیش از حد تصور است به هیچ وجه با عبور منوریل از شکارگاه موافق نیستم

یک باستان شناس برجسته کشور معتقد است، اهمیت منطقه موسوم به شکارگاه خسروپرویز در کرمانشاه بیش از حد تصور معمول است.


دکتر مهدی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این باره اظهارکرد: منطقه‌ای که در شهر کرمانشاه معروف به شکارگاه خسرو است، به اعتقاد من از دیدگاه تاریخی و باستان‌شناسی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است.


وی که سرپرست هیات کاوش باستان شناسی در این منطقه نیز بوده، گفت: تاکنون دو فصل کاوش باستان‌شناسی در شکارگاه خسرو کرمانشاه انجام شده و به نظرم نیاز به انجام حداقل دو فصل دیگر کاوش باستان شناسی دارد که بتوانیم به نتایج جامعی در مورد آن برسیم.


این باستان شناس برجسته کشور گفت: فصل اول کاوش در این منطقه با تقاضای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صورت گرفت که نتایج خوبی به دست آمد، اما فصل دوم این کاوش به خاطر مسئله عبور منوریل از این محدوده بود که با دستور استانداری کرمانشاه صورت گرفت.


وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه در آن برهه زمانی گفتم که نیازی به کاوش نیست و وجود اثر تاریخی در این محدوده کاملا محرز و مشخص است، اما به دستور استانداری کرمانشاه حفاری انجام شد که نشان دهیم در این محدوده آثار بسیاری وجود دارد و در نهایت همین طور هم شد.


رهبر تاکید کرد: با این وجود در این فصل از کاوش نیز نتایج خوبی به دست آوردیم و متوجه شدیم که برخلاف تصور قبلی، این مکان صرفا یک شکارگاه معمولی نبوده، بلکه محل احداث شهری بزرگ در دوران اشکانیان بوده است.


این باستان شناس برجسته کشور گفت: در این فصل از کاوش به دیوارهای بلندی با قطر 14.60 رسیدیم و مهمتر از آن خندق هایی در اطراف آن کشف کردیم.


وی یادآور شد: این اطلاعات اولیه به ما می گوید که این دیوارها برای آن احداث شده که از شهری که درون آن قرار می‌گرفته محافظت کند و به دلایلی نامعلوم انجام این مهم ناتمام مانده و بعدها در دوران ساسانیان از این محدوده محصور به عنوان شکارگاه استفاده شده است.


رهبر تصریح کرد: همچنین چرخشت‌هایی در این کاوش کشف کردیم که از آن به عنوان کارگاه‌های شراب سازی در دوران تاریخی استفاده می‌شده است.


این باستان شناس برجسته کشور تاکید کرد: بنابراین اهمیت این محدوده بسیار بیشتر از آن است که تاکنون تصور شده است.


وی با اشاره به موضوع عبور منوریل از کنار این شکارگاه گفت: در مورد عبور منوریل به هر شکل ممکن از این محدوده کاملا مخالفم و معتقدم که منوریل کرمانشاه باید در همان منطقه‌ای که در حال حاضر کار شده (سر فرهنگیان) بماند و به هیچ وجه به سمت شکارگاه خسرو ادامه مسیر ندهد.


  • دوشنبه/ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-55567
  • خبرنگار :