مرمت و بهسازی مرکز محله شاه رکن‌الدین دزفول به پايان رسيد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: عملیات مرمت و ساماندهی مرکز محله شاه رکن‌الدین اين شهرستان که از سال 85 آغاز شده بود با صرف اعتباری بالغ بر 470 میلیون تومان در سال جاری به پایان رسید.

به گزارش ايسنا از خوزستان غلام‌علی باغبان افزود: در روند احیای این محله تاریخی و زیبا اقداماتی نظیر اصلاح شبکه آب و فاضلاب، گاز و مخابرات، جابه‌جایی تیرهای برق، نماسازی و مرمت بناهای پیرامون، زیرسازی و سنگ‌فرش مرکز محله و گذرهای منتهی به آن و نورپردازی صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: این محله که طی دهه‌های اخیر به دلیل وجود مجموعه‌ای از بناهای متروکه به مکانی ناامن و غیربهداشتی تبدیل شده بود پس از مرمت و ساماندهی موجب گسترش فعالیت‌های فرهنگی مذهبی بقعه مسجد و مدرسه شاه رکن‌الدین و آغاز فعالیت حمام شاه رکن‌الدین با کاربری جدید کافی نت و کتابخانه به عنوان اولین و مهم‌ترین محور تاریخی احیا شده در بافت قدیم مورد استقبال بی‌نظیر گردشگران واقع شده است.

باغبان گفت: در این محله خانه‌های تاریخی زیبا نظیر مجاهد، محسنی، مهدوی، غفوری و بزرگ‌ترین شوادون دزفول به نام شوادون اتاق وجود دارد که مرمت برخی از آن‌ها در حال انجام است.

گفتنی است حمام شاه رکن‌الدین که از بناهای تاریخی دوره صفوی می‌باشد در مرکز محله‌ای با همین نام و در میان مجموعه‌ای فرهنگی ـ مذهبی شامل مسجد، مدرسه علمیه و بقعه شاه رکن‌الدین  واقع است. این حمام همچون دیگر حمام‌های عمومی عهد قدیم  شامل سربینه، میان در گرمخانه آتشدان و ... می‌باشد.

آب حمام از چاه موجود در بقعه شاه رکن‌الدین تامین می‌شده و در حوض‌هایی که در پشت بام حمام واقع است ذخیره می‌شده است. سربینه حمام که به شکل هشت ضلعی می‌باشد شامل ایوان‌هایی است که در محل رختکن بوده و حوض هشت ضلعی زیبایی در مرکز سربینه قرار دارد. گرمایش گرمخانه توسط یک آتشدان در زیر زمین جای دارد و به وسیله کانال‌هایی که گرما را هدایت می‌کنند تامین می‌شده است. نمای کلیه قسمت‌های این بنا آجری بوده و در پوشش‌ها از طاق و گنبدهای رفیع و زیبا استفاده شده است.

  • یکشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-4256
  • خبرنگار : 50544