قله سیالان تنکابن با شكوهي وصف ناشدني در انتظار گردشگران

 

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: قله سيالان مرتفع ترين قله تنكابن با شكوهي وصف ناشدني در منطقه دو هزار خودنمايی مي‌كند.

سیف الله فرزانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران ، اظهارداشت:مهمترين جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي تنکابن شامل موزه تاريخي طبيعي و اثر ملي خشكه داران، قلعه تنكا ، پلي خشتي قلعه گردن ،  ساختمان شهرباني ،  ساختمان شهرداري و پل هشت چشمه تنكابن همراه با برخورداري از صنايع تبديلي فرآوري مواد غذايي، مناطق توريستي دوهزار و سه هزار ، ساحل دريا و رودخانه چشمه كيله است که با رونق صنعت گردشگري، متحول خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد:برنج ، گل و گياه ، چاي و مركبات و كيوي از عمده ترین محصولات كشاورزي تنكابن به شمار می رود.

فرزانه با اشاره به اینکه دشت دریاسر منطقه ییلاقی دو هزار ، منطقه ییلاقی سه هزار از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری تنکابن محسوب می شود گفت: پارك جنگلی چالدره در 18 كیلومتری مسیر تنكابن به دو هزار و دركنار جاده قرار دارد و مسیر آسفالت بوده که این پارك زیبا با 94 هكتار مساحت در میان دلتای دو رود سه هزار و دو هزار و محل اتصال آنها قرار دارد.

وی افزود: پارک جنگلی چالدره با پل پاركینگ ،‌سرویس های بهداشتی ،‌آب و برق ،آلاچیق از امكانات این پارك است که طرح هایی برای توسعه این پارك در دست اجرا می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: جاده آسفالته دو هزار و سه هزار كه از تنكابن آغاز می شود و پس از عبور از خرم آباد به مساحت 2 كیلومتر به منطقه قلعه گردن می رسد كه منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات كوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنكابن به نمایش می گذارد.

فرزانه ادامه داد: این محل با تنكابن 8 كیلومتر فاصله دارد و در كنار جاده از تونل انحرافی و تاریكی قلعه تنكا كه آب و لمرود را به رود سه هزار ملحق می كند و آبشاری به نام فرهاد جوی ایجاد شده كه 10 متر ارتفاع دارد و تا 50 متر قابل افزایش است که محیطی زیبا را برای اسکان مسافران به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه آب گرم معدنی فلك ده در لیر سر قرار دارد گفت: مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنكابن و قبل از پل چشمه كیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاك می رسد ، از این محل پس از عبور از پل به فاصله اندك دو راهی سه هزار و لیر سر وجود دارد كه از این محل جاده به صورت خاكی ادامه پیدا می كند كل فاصله تنكابن تا روستای سنتی فلكده 33 كیلومتر است .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: آب گرم با درجه حرارت متوسط در كنار رودخانه لیرسر و یك چشمه آب سرد به همراه جنگل های انبوه و كوه های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروههای مختلف توریستی بسیار جالب است.

فرزانه اظهارداشت: چشمه کیله (سه هزار) به طول حدود ۸۰ کیلومتر با جهت جنوبی - شمالی، دوهزار به طول حدود ۱۰ کیلومتر، چالِک رود به طول حدود ۴۰ کیلومتر، صفارود به طول حدود ۲۴ کیلومتر، اِزارود (هزاررود)، گرمارود (شاخة اصلی سه هزار)، نشتارود، تنگه چال، تیرِم (شیرود)، وَلَم رود، تیله رود ورودخانه میرشمس الدین باطول حدود ۹ کیلومتر از جمله رودهای تنکابن به شمار می رود که این رودها پس از آبیاری اراضی شهرستان به دریای خزر می‌ریزند.

وی افزود: دریاچه‌های کوهستانی و چشمه‌های آب گرم و معدنی در تنکابن وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به آب گرمهای فلکده درلیرسر، آب گرمی در روستای میانرود و آب گرم سه هزار که به گرمای حضرت سلیمان معروف است اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه آب معدنی شلف درنزدیکی چشمه آب گرم سه هزار واقع شده‌است گفت: آب معدنی شلف از آبهای معدنی بسیار گوارا و شفابخش است که برای هضم غذا ، ناراحتی های کبدی و تنظیم دستگاه گوارشی بسیار موثر و مفیدمی باشد.

فرزانه با اعلام اینکه طعم آب معدنی شلف شبیه لیموناد و دارای املاح معدنی گوناگونی است افزود: متاسفانه تاکنون به واسطه نبودن راه شوسه اهمیت آن بر همه کس روشن نیست امیدواریم از این آب معدنی مانند آب معدنی چشمه علی مبارک آباد دماوند (یا آب معدنی ویشی که درفرانسه‌است) استفاده وبهره برداری شود.

وی با اشاره به اینکه قله سيالان مرتفع ترين قله تنكابن است كه درمسير صعود داراي مناظري بكر و کم نظير مي‌باشد اظهارداشت: مسير تنكابن به سيالان از ميان جلگه‌هاي سرسبز و كوه‌هاي پوشيده ازگياهان مختلف و روستاهاي زيبا مي‌گذرد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: قله سیالان دارای 4 هزار و 600 متر ارتفاع است که با شكوهي وصف ناشدني از دو هزار خودنمايی مي‌كند و براي رسيدن به قله به صورت پياده حدود 5 ساعت وقت لازم است.

فرزانه افزود: ساختمان شهرباني، پل چشمه كيله ، بناي سنگي كوره سر ،محوطه و گورستان جيرلپه دشت و عمارت شهرداري تنكابن از جمله جاذبه های تاریخی و فرهنگی تنکابن است.

وی با بیان اینکه قلعه تنكا در شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، دهستان بلده، روستای قلعه گردن، تپه جنوبی قهوه خانه آبشار واقع شده است گفت: این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ماه 86 با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهارداشت: قلعه تنكا در 10 متری غرب فرهاد جوی واقع در جاده ی آسفالته قلعه گردن به دو هزار آثاری برجای مانده از سنگ و ساروج به چشم می خورد که این آثار نشانگر وجود قلعه ای در این سامان در روزگاران پیشین می باشد و شکل سنگ و ساروج و مکانی که در آن قامت برافراشته به خوبی نشان می دهد در دوره های قدیم مردمانی جهت دفاع از این سامان دست به کار ساختن قلعه شده اند.

فرزانه ادامه داد: موقعیت مکانی قلعه به گونه ای بوده است که در سمت جنوبی آن رودخانه ولمرود و سینه صاف و صخره ای کوه مانع از دست یابی دشمن به این نقطه شده و در قسمت شمال و شرق وغرب قلعه بر اطراف کاملا اشراف داشته به طوری که اجازه حرکت و ورود به دشمن را نمی داده است .

وی افزود:دژ گليچ ، قلعه «گران» ، قلعه كوتي، قلعه سيالان ، قلعه نرگس ، قلعه ماركو ، قلعه سفيدكوه ، قلعه خشن چال و قلعه دختر ازجمله جاذبه های تاریخی و فرهنگی تنکابن محسوب می شود.

فرزانه یادآور شد: عمارت ديوان خانه و مسجد قديمي ، قلعه پيروز ،عمارت منتظم ديوان ،حمام قديمي گُليجان ،عمارت شيخ نورالدين ، گورستان قديمي ، بقعه آقاشیرعلی ، بقعه آقامیرشمس الدین ، بقعه ایوب پیغمبر، بقعه صالح بن علی ، بقعه سّید علی کیا ، بقعه سیده زیبا خانم، بقعه بی بی نورزاده خانم ، امامزاده درویش ماهرو ، امامزاده سید ابوالحسن الموید بالله ، بقعه سید ابوجعفر ثائری ابیض ، بقعة سیدحبیب اللّه ، بقعة سیدحسین و سیدرضا ، بقعة دو برادران ، بقعة میرسبحان ، امامزاده سیدقوام الدین ، امامزادگان طاهر و مطهر و امامزاده اوج بن علی از دیگر مکان های دیدنی تنکابن به شمار می رود.

 کد خبرنگار:49006

  • یکشنبه/ ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-17581
  • خبرنگار : 50200