استاد "یحیی شیدا" دار فانی را وداع گفت

استاد "یحیی شیدا" شاعر توانا و محقق نامی آذربایجان دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان شرقی،استاد یحیی شیدا عصر پنجشنبه بر اثر کهولت سن در تبریز چشم از جهان فروبست و به دیار باقی شتافت.

براساس این گزارش استاد شیدا در حوزه شعر و ادبیات خلاقیت منحصربفردی  داشت و آثار ارزشمندی را از خود به یاد گار گذاشته است.

وی به عنوان یکی از ذخایر معنوی و فرهنگی آذربایجان شرقی و کشور به شمار می‌رفت و بازمانده نسل شعرای هم دوره استاد شهریار بود.

زنده یاد یحیی شیدا، از استادان بزرگ نظم و نثر دارالسلام شعر و ادب یعنی آذربایجان  بود و طی 60 سال کار فرهنگی، خدمات ماندگاری به جامعه فرهنگی و ادبی تبریز و ایران ارایه کرد.

وی در طول حیات پربار خود جلسات متعدد ادبی را برگزار کرده و شاگردان موفق و چهره های ادبی ماندگاری  را در جامعه ادبی کشور پرورانده است.

وی در سال 1303 هجری شمسی در تبریز دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم حسن یوزباشی چرندابی از مجاهدان مشروطه محله چرنداب تبریز بود.

وی از سال 1327 همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد و از اساتید وی می توان به زنده یاد استاد "مولانا یتیم" اشاره کرد.

استاد شیدا، مدتی در مدرسه طالبیه تبریز در رشته علوم دینی تحصیل کرد و به زبانهای آلمانی، عربی، ترکی و فارسی آشنایی کامل داشت.

وی عضو انجمن نویسندگان باکو بود و دکترای افتخاری ادبیات از این مرکز داشت.

از آثار و تالیفات وی می توان به "فرآورده ها"، در زوایای تاریخ "نثر"، "تلواسه ها"، قصاید، غزلیات، "پسرخان (رمان)"، "دریای متلاطم"، "جنایات زن یا شاهکارهای طبیعت" (در زوایای ادبیات)، "ادبیات اوجاغی" در سه جلد،" اودلار وطنی"، "اودلی سوزلر"، "اون جزوه"، "بی ریانین اوره ک سوزلری" و "خاطره ها و بدیهه‌گویی ها" و "ساری کوینک" که اخیرا منتشر شده است اشاره کرد.

پیکر این ادیب فرزانه ساعت 10 صبح روز  شنبه 3/7/90  با حضور ادبا، شاعران، اهالی فرهنگ و هنر و نیز مسئولان فرهنگی آذربایجان شرقی از محل مجتمع فرهنگی - هنری 29 بهمن تبریز به سوی قطعه هنرمندان "وادی رحمت" ‌این شهر تشییع می شود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با گرامیداشت یاد و خاطره این استاد گرانقدر، درگذشت وی را به خانواده و جامعه ادبی استان و کشور تسلیت می گوید.
  • شنبه/ ۳۰ مهر ۱۳۹۰ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-21067
  • خبرنگار :