شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خاییز از رشد خوبی برخوردار است

رییس محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خاییز از رشد قابل ملاحظه و خوبی برخوردار است.

سید قدرت الله علی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به غنی بودن جمعیت حیات وحش کوه خاییز افزود: از مردم می خواهیم که نسبت به برقراری امنیت و آرامش در این منطقه همکاری لازم را با محیط بانان انجام دهند.

وی اظهارکرد: محیط زیست امانت و ثروت مشترک بشری است و تنها حافظان محیط زیست مردم هستند.

رییس محیط زیست شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: چهار پاسگاه محیط بانی کار حفاظت از منطقه حفاظت شده خاییز را به عهده دارند.

علی پور تصریح کرد: براساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خاییز یکی از زیستگاههای منحصر بفرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.

به گزارش ایسنا؛ منطقه حفاظت شده خاییز در حوزه استحفاظی شهرستان کهگیلویه با مساحتی معادل 33 هزار هکتار واقع است که با گونه های غالب کل و بز، زیستگاه امنی برای گونه های جانوری گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش) ، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است و در سال 77 در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

کوه خاییز مهمترین زیستگاه گرمسیری کهگیلویه با تلاش و کوشش شبانه روزی محیط بانان دارای تنوع زیست محیطی قابل توجهی است.

رشد محسوس جمعیت گونه های نادر این منطقه از جمله کل و بز بیانگر تلاش شبانه روزی و اثربخش ماموران حفاظت از محیط زیست این شهرستان از این سرمایه ی ژنتیک ملی است.

کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، انواع کلاغ و کبوتر از گونه های پرندگان این منطقه حفاظت شده نیز هستند.

پوشش گیاهی با گونه ی غالب بلوط و وجود گیاهان ارزشمند بنه، بادام کوهی ،ارژن ،زالزالک ،افرا(کیکم) و انواع درختچه های کوچک، گیاهان دارویی برتنوع پوشش طبیعی و زیبایی این منطقه افزوده است.

این منطقه با ویژگی های طبیعی تپه ماهوری، کوهستانی و صخره ای و ارتفاع یک هزار و 500 متر از سطح دریا یکی از متنوع ترین مناطق برای گونه های مختلف حیات وحش و جنگل است.

  • سه‌شنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: yasouj-13746
  • خبرنگار : 50223

برچسب‌ها