• پنجشنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 00061650887
  • منبع : مطبوعات

حرف‌های خودمانی درباره سربازی اختیاری

حرف‌های خودمانی درباره سربازی اختیاری

بازار تغییرات در قوانین سربازی از اواخر پارسال تا همین امروز داغ است. سنگینی بار کهولت سن نویسنده در اینجا تو ذوق می‌زند که حالا متولدان سال ۸۲ هم مشمول سربازی شده‌اند و این خبر دوباره هیزمی شد بر بازار داغ سربازی.

به گزارش ایسنا، روزنامه «جام جم» در ادامه نوشت: واکنش اقشار مختلف جامعه نسبت به این اتفاق مهم در زندگی پسران ایرانی ضدونقیض است. بعضی می‌گویند سربازی اصولا آدم را مرد می‌کند که احتمالا این دسته افراد از آنهایی هستند که از این دو سال خدمت بیش از ۱۰ سال خاطره دارند. بعضی هم به شدت به این نحوه خدمت‌ سربازی انتقاد دارند و آن را جز وقت تلف کنی‌های بزرگ زندگی می‌دانند. هرچه باشد سربازی همچنان یک کلاف است.

مام وطن

اینکه بپرسند چرا خدمت سربازی وجود دارد، همانقدر عجیب است که پرونده این شماره را سپرده‌اند به یک خانم اما بالاخره هر کشوری برای تامین امنیت و هزارویک مشکل دیگر نیاز به سرباز و نیرویی دارد که اصطلاحا هِر را از بِر تشخیص بدهد و خلاصه اگر خدایی نکرده برای محل زندگی‌اش اتفاقی افتاد، دست‌کم کار با اسلحه و دفاع را بلد باشد. گرچه خیلی وقت است دوران جنگ‌های تن به تن با هزینه‌کردهای هنگفت تمام شده و مملکت به سربازانی که در مقابل جنگ‌های اقتصادی و فرهنگی و ... توانایی مقابله داشته‌ باشند هم نیاز دارد. ولی اگر یک گوشه از این مملکت وسیع، احساس امنیت دارید، یک دلیلش همین سربازها هستند.

قصه قدیمی

سربازی اجباری را ناپلئون باب کرد. آن زمان که ارتش‌های مدرن در جهان در حال شکل‌گیری بود،کشورها به نیروی رایگان مردمی برای استفاده نظامی نیاز داشتند و از همان زمان،نظام وظیفه روشی بود برای تامین منابع‌انسانی سازمان‌های نظامی، در دولت‌های مدرن. در ایران هم خدمت سربازی قصه درازی دارد که البته اجباری شدنش برمی‌گردد به دوره قاجار توسط امیرکبیر که نظام سربازگیری را اجباری و روستایی‌ها را متعهد کرد به عنوان پرداخت مالیات جوانان‌شان را در اختیار حکومت قرار دهند. البته قانون نظام‌وظیفه در سال۵۰ به شکلی جامع‌تر به تصویب مجلس‌شورای ملی رسید و بعد از انقلاب هم در سال ۶۳ به خاطر شرایط جنگی دستخوش تغییرات شد و آخرین بازبینی قوانین مربوط به سربازی هم سال۹۰ اتفاق افتاد. اما در تمام ادوار با انتقاداتی مواجه بوده‌است.

از ما بهتران

فیلم‌های زیادی با محوریت جنگ و دفاع از کشور چه داخلی و چه خارجی تولید شده‌اند که اهمیت وجود و همچنین مصائب سربازها را در میدان جنگ بیان می‌کند. جدیدترینش هم همین۱۹۱۷ بود که سال گذشته از تلویزیون پخش شد.

قانون هرکشوری درباره سربازی به یک طریق است. مثلا آرزوی سربازی‌رفتن گروهی از دخترهای کشور ما در بعضی کشورها بی‌معنی بوده و با اعمال چوب و چماق انجام می‌شود. در مورد سن سربازی و حقوق دریافتی و اهمیت و شأن سرباز در هر کشورهم هر جایی به یک رنگ است. اما موضوع این پرونده بحث اجباری و اختیاری‌بودن است. اجباری کمتر از یک سال، اجباری بیشتر از یک سال، انتخابی و ترکیبی و... انواع مواجهه کشورها با این مسأله است که در پایین صفحه جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

تو چنین خوب چرایی؟

خدمت‌سربازی با وجود انتقادها، قطعا خوبی‌های فردی و اجتماعی زیادی هم دارد. مثلا برای آن دسته از عزیزکرده‌هایی که صبح و ظهر و شب نیازمند مادر هستند تا وعده غذایی مورد نظر را جلویشان قرار داده و با قربان صدقه‌های مضاعف برایشان لقمه بگیرد، تجربه زندگی مستقل و دور از خانواده قطعا روند زندگی شان را تغییر می‌دهد. مقابله با سختی‌ها و افزایش قدرت تحمل سرباز به خاطر سختی‌ها و صبح بیدار شدن‌های طاقت فرسا، تمرین زندگی با کمترین امکانات، افزایش حس مسؤولیت پذیری، تمرین قانون‌گرایی و نظم‌پذیر شدن برای شلخته‌های بی‌برنامه و زیربار هیچ مسؤولیت نروهای خانه، از مزایای فردی و تمرین صبوری و مدارا با سربازان دیگر در طول خدمت و یادگرفتن کار و زندگی گروهی و تشکیلاتی از مزایای اجتماعی سربازی است که تا یک برادر نداشته‌باشید متوجه این نمی‌شوید که چقدر واجب است.

اگر دردم یکی بودی چه بودی!

اصولا نزدیک به ۱۸ سالگی که می‌شود، پسرها می‌روند روی مود عزای عمومی. در بعضی‌ها اگر هم درس خواندن هیچ شباهتی با شخصیت‌شان نداشته‌باشد، به تحصیل پناه می‌برند که تا جان در بدن است سربازی را به تعویق بیندازند و همین نارضایتی‌ها هم باعث می‌شود سال گذشته نزدیک به سه میلیون سربازفراری داشته‌باشیم!

جدا از اتلاف وقت و انرژی که تا بحث سربازی مطرح می‌شود همه به آن اشاره می‌کنند، یکی از مهم‌ترین انتقادها به دوران خدمت این است که سربازگیری با توجه به توانمندی و حرفه سرباز انجام نمی‌شود هیچ، تازه بنده خدا هرچه درس خوانده‌است را حین این دو سال روی برجک و سر چهارراه‌ها در مقام سرباز راهنمایی و رانندگی از یاد می‌برد. البته قوانینی درباره سربازی در قانون اساسی وجود دارد که امیدواریم به درستی و کامل اجرایی شود؛ مثل حقوق فردی سربازان و توجه به زیست و خوراک و پوشاک‌شان و در تنگنا قرار نگرفتن مالی و معیشتی خانواده سرباز در طول خدمت.

شاید بزرگ‌ترین (کلمه اول رمز) ضعف‌ سربازی که اصولا گریبان والدین را می‌گیرد فقدان کار تربیتی بر سربازان است. مخصوصا جوانانی که در سنین پایین تر اعزام به خدمت می‌شوند و در همنشینی با سربازان دیگر آسیب‌پذیرتر هستند.

آخرش که چی؟

این‌طوری نگاه نکنید. نکند واقعا انتظار دارید ما الان بگوییم حق با همه آنهایی است که دنبال اختیاری‌شدن سربازی هستند؟ آن هم در حالی که سردار کمالی همان‌طور که خوانده‌اید و اگر هم نخوانده‌اید الان می‌روید و می‌خوانید، گفته‌اند وضعیت نیاز کشور به سرباز چگونه است. اما شک نکنید ما یقه‌مان آماده‌است که برای شما پاره شود و حق و حقوق‌تان را از هر کس و هر جایی بگیریم. مطالبه ما هم چیزی نیست جز اصلاح قوانین سربازی و توجه به توانمندی‌های مهارتی هر فرد در گذراندن دوران سربازی‌اش و از همه مهم‌تر ایجاد فضایی جذاب و روشن و انگیزشی برای پسرها تا وقتی سه گزینه ادامه‌تحصیل، کار یا رفتن به سربازی، در اوج نوجوانی و ابتدای جوانی جلوی رویشان قرار گرفت؛ آخرین چیزی که ممکن است انتخاب کنند، همین فعل مقدس و مهم نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۱:۰۹

سربازی فقط آموزشی اول ک دوماه است بایدباشدبعقیه وقت تلف کنی ست وبایداختیاری باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۷:۲۳

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۱:۱۹

سربازی اگه اجباری می‌باشد حق یک سرباز این نیست ک فقط توی منطقه مرزی باشد حداقل تعداد درنظر گرفته شود یکی ۲سال درشهر خود خدمت میکند یکی ۲سال فقط دورارزشهرومنطقه های دوروخطرناک مرزی واقعا انصاف نیست عدالت کجاست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۱:۱۹

من خودم ۷ساله ک غیبت سربازی دارم،پشیمونم ک نرفتم،خیلی پشیمونم،خیلی تلاش کردم بتونم برم نظام واونجا سربازیمم تموم کنم ولی بازم نشد،من خیلی به نظام وسربازی و...علاقه مندم مثل من خیلی زیادن ولی بخاطر این شرایط اقتصادی و گرونی نمیتونم،من چجوری بیام سربازی وقتی میدونم باحقوق سربازی نمیتونم اقساط بانک روبرگردونم؟چجوری بیام وقتی برام روشنه باحقوق سربازی نمیتونم برای خودم عروسی بگیرم؟چجوری خدمت کنم وقتی هشتم گروعه هشتادمه؟ من و امثال من میخوایم خدمت کنیم ولی مشکلمون حقوق کمه سربازیه، "شما حقوق سربازی رو زیاد کن اختیاری شدنش پیشکش همتون" 😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۳۸

کارت درسته منم همین کارو میکنم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۱:۴۰

من که هیچ وقت نمیرم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۲:۰۵

سربازی فقط باید آموزش نظامی باشد آن هم در حد شش ماه. در حالی که ایران به اندازه کافی و حتی مازاد دارای فنی وحرفه ای، دانشگاه و موسسات آموزشی است سرباز حرفه ای معنی ندارد و کار را باید به اهلش سپرد. تنها جایی که جوانان می توانند آموزش نظامی ببینند در سربازی است. یک دوره شش ماهه و بس.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۵۱

متنفرم از سربازی اصلا نمی‌رم اگه ماهی 100 میلیون هم بدن بازم نمیرم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۲:۳۷

سلام من یک پرستارم واقعا اگ بشه توی بیمارستان کار کنم بجای رفتن توی پادگان و تمرین رژه بجای ۲ سال ۳ سال خدمت میکنم ولی من الان باید برم خدمت و توی این مدت فکر میکنید چهچیزی از درسام رو یادم میمونه؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۷:۵۸

شمایی ک پرستاری خدمتت میفته قسمت درمانگاه وبهداری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۲:۴۸

حالا فکری برای سرباز غایب که به دلیل مشکلات اقتصادی وخانوادگی نتوانسته به خدمت برودوسنش بالارفته بکنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۲:۵۰

اگر حقوق سرباز سه برابر یک کارمند یا کارگر باشد چرا که سرباز ۲۴ ساعت در خدمت است کارگر و کارمند ۸ساعت آنوقت ارزش سربازی جایگاه پیدا می کند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۳:۲۱

این از بی تدبیریه مسئولینه! مثل سال پیش سرکنکور چقد مارو ازیت کردن؟ اخه یکی نیست بگه وقتی هیچ تحقیقی نکردی چرا ایده میدی؟؟؟چرا علکی مارو امید میدین؟؟چرا برا چیزای بی ارزش اعتماد ما ب خودتونو از بین میبرین؟؟ ینی وااااقعا اون مسئول ک اولین بار ب سرش زد بگه سربازی اختیاری نرفت ببینه وضعیت سربازا چیه؟نرفت ببینع سرباز کم دارن؟؟؟منم موافقما منم گیرم ولی اینکه بیان خبر نشر کنن و بعد یکی بیاد بگه ن نمیشع خیلی زشته خیییلی واقعا واسع همچنین کشور بزرگی اینکارا اشتباهه اصلاح بشین لطفاً خواهش میکنم ما ایرانمونو دوست داریم😔

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۱

من خودم یه غایبم و هیچ وقت سربازی نخواهم رفت.خودم اینجا هزار تا مشکل و دردسر دارم. قسط بانک دارم.اونوقت بیام دو سال مفت کاری کنم؟. باید بساط سربازی اجباری جمع بشه و بهترین پیشنهاد را اقای ابوترابی دادن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۱

مطلب نوشته شده به شدت سطح پایین بود و اصلا حدف نداشت اری شاید نباید نوشتن این مطلب را به یک خانم که تجربه ای در موارد ندارد بدهند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۵:۵۹

من هم تا عمر دارم سربازی نمیرم حتا اگه تیکه تیکه هم بشم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۱

بنده الان سر برجکم سربازی خوب نیست ولی بد هم نیست که ادم یه مدت دور از خونواده باشد و تحمل سختی رو یاد بگیره ولی اگه تو شهر خودمون خدمت میکردیم بهتر بود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۲

پول دوسال بیمه تامین اجتماعی سرباز رو باید دولت بده نه اینکه ما از جیبمون بدبم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۳:۵۹

سربازی توی ایران فقط وقت تلف کردنه چون اگر سربازی خوب بود بقیه کشور ها اون رو اختیاری نمی کردن دوسال از وقتت رو الکی هدر بدی که اخرش هیچ و پیچ اونوقت نه پول درستی بهت میدن نه چیزی من خودم الان سال یازدهمم و وارد ۱۸ سالگی شدن از الان استرس این رو دارم که مبادا تو کنکور قبول نشم و مجبور بشم برم سربازی مغزم زمانی که کلمه سرابزی میاد سوت میکشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۹:۳۹

سربازی تو کره .آلمان حد اقل ۲ تا ۱۰سال اونم اجباری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۱:۲۴

انشاءالله قبول میشی ولی بعداز اتمام دانشگاه باید بری خدمت سربازی ،واسه هر کشور‌سرباز نیازه ولی اگر اختیاری وبا حقوق یک کارمند بانگ باشد دیگر در کشور بیکاری جرم وجنایت پیدا نمیشه باید خدمت سربازی با حقوق بالا واختیاری باشد همه میروند وبا علاقه خدمت مکنند به کشور ومردمش

avatar

سلام لطفااطلاع رسانی شود بجای حرف زدن مردعمل باشیدوخدمت اجباری سربازی رابرای همیشه لغوکنیدخدمت اجباری سربازی یک نوع بیگاری است که اسلام و ادیان الهی آن رامنع کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۶:۵۷

سربازغایبی که به خاطرفقرنتوانسته به خدمت برودوحالاسنش بالای سی وچهل سال است محروم ازهمه خدمات اجتماعی چگونه زندگیش رااداره کند بااین اوضاع بداقتصادی. بی عدالتی یعنی همین.باتشکر.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۳۷

من الان 27 سالمه چندساله ازدواج کردم باهزاربدبختی یه شغلی براخوم راه انداختم حالاشما بهم بگید من چطوری تواین وضعیت اقتصادی دوسال همسروشغلو که باهزاربدبختی راه انداختم رهاکنموبرم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۴:۲۵

نه تنها سربازی باید اختیاری بشه بلکه به جای دوره آموزشی نظامی که میگن باید اجباری باشه یک فن و حرفه و کارآفرینی رو آموزش بدن حداقل به درد زندگی آینده شون بخوره که چطوری وارد‌بازار کاربشن نرن وفقط چاره ایی جز پیک موتوری شدن و مسافر کشی نباشه واقعا به فکر جوونا باشین خب کسانی هستن که پرداخت شهریه کلاسا رو برای دیدن دوره های آموزشی ندارن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۴:۲۶

فقط حقوق هارو زیاد کنید وقتی ساعت 3 نصفه شب نه یک بار نه دو بار دوسال میری روی برجک بدون موزد چطور از این سربازی و قانون مزخرف کلافه نمیشی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۴:۳۰

سلام سن پدر ۷۰ سال بشه تک پسر باید معاف بشه نه هر روزی یک قانون بزارید هرسال ۵ سال میبرین رو سن پدر این درست نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۴:۳۱

الان این همه کشور سربازی اجباری ندارن جوون هاشون چجوری مرد میشن!؟ آخه این دلایل مسخره چیه که از دهن یه سری از مردم نمی افته انگاری یه سری از مردم وقتی تو سری نخورن تحقیر نشن نمی تونن زندگی کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۴:۵۶

هیچ وقت نخواهم رفت .حتما خرید سربازز بزارید .چون بااجباری بودن خودتان زحمت میفتید همان بهتر که خرید سربازی و اختیاری کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۵:۱۵

حقوق سربازی رو یکسان سازی کنید ببینید چند میلیون نیروی مازاد دارید به جای اینکه حقوق بدین به این مسئولین مفتخور

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۵:۲۱

با سلام.. اگه یربازی اختیاری بشه که صد سال نمیشه تکلیف اونایی که ۲سال زندگیشونو با حقوق ناچیز وقف مملکت کردن چی میشه ؟باید قانون برای همه یکی باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۰:۲۱

حالا چون عده‌ای مورد ظلم بوده باید نفرات بعدی هم تحت ظلم برن؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۵:۴۳

دوسال سرباز فراری هستم نیتونم برم سر خدمت انقدر مشکل دارم خودم پارسال تصادف کردم الانم بینی م عمل کردم پام عمل کردم انقدر مشکل دارم اصلا نمیتونم ..ـــ

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۶:۳۹

بيچاره نسل ما بود که به جنگ رفت و ٢٨ماه خدمت کرد بدون هیچ گونه گله و شکایت خیلی هاشهید شدن وخیلی ها مجروح واسیریادوخاطره شان گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۶:۴۷

غیبت های پشت دفترچه‌ای روببخشید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۱۶

لطفا سربازی رو اختیاری کنید من تک فرزندم ولی میگن باید به اجبار برم اگه من برم کی به خانواده من کمک میکنه لطفا اختياری کنید این اصلا درست نیس 🤕🤕🤕

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۳۰

این حرفها همش اراجیفی بیش نیس حداقل اگر لغو نمیشه باید ده ها قانون براش محکم کاری کنن قدر سرمایه جوان رو کشور هایی میدونن که دچار پیری جمعیت شدن اون موقع ما به جوانان بدید آدمای بیلیاقت نگاه می‌کنیم واقعا باید تاسف خورد برای این طرز تفکر

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۳۴

سربازی اجباری وغیبت وفراری برواشته شودچراماهمیشه اماده اییم وسرباز وطنیم مرگ براسراییل وامریکا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۴۴

سربازی اصلا یک چیز اضافیه اگه واقعا به فکر مردم هستید سربازی روحذف کنید بجاش نیروی کادر استخدام کنید تابیکاری کم بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۴۴

لطفا جوانان 30 سال به بالا و جوانان که ازدواج کرده اند معاف شوند. الهی آمین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۸:۵۸

من سربازی نرفتم الان زن وبچه دارم ۴۱ سالمه عمل قلب باز کردم ایا من با این مشکلت میتونم برم چرا بهم معاف نمیدن دولت باید فکری کندمن نمیتونم برم خدای چون خرج زندگیم رو به زور تامین میکنم دخترم دانشجوی جواب بدید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۹:۰۰

سربازی باعث شده نیرو های کادر تمام کار خود را به سرباز بدن. من رفتم، قسمت اداری بودم. بنظرم کلا دوران بیخودی. وقت جونا رو تلف میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۰۴

بابا صحبت کنید به یک نتیجه برسید مردم خوشحال بشوند آموزشی همه بروند و بعد معافیت بدهند خدارو شکر کشور که الان جنگ نیست تو رو خدا به یک نتیجه برسید سه میلیون غایب با خانواده هاشون میشن بیست میلیون دل بیست میلیون شاد و امیدوار میکنید این کجاش بده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۰۹

کاش میشد بگین هر کی عقد کنه این قانون شاملش میشه ما حاضریم جقدر دختر و پسر مجرد داريم چقدر برأي جلوكيري فساد تشكيل خانولده موثرهو دعاي خير همه شاملتون ميشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۱۰

سربازی واقعا فکره همرو مشغوله خودش کرده مخصوصا کسانی که میخان برن، واقعا همون اموزشیش واجبه بقیش اجبار نیست، اصلاح کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۱۶

حداقل قراره سربازی اجباری بمونه فکری به حال ماهایی که متاهل هستیم بکنید و یا قانون پایان خدمت برا استخدام وردارید، خیلیا مثل من هستم با مدرک فوق لیسانس کارگر ساختمونی بشیم، هیچ کجا بهمون کار نمیدن حتی به‌عنوان آبدارچی هم استخدام نمیشیم، یا حداقل کاری کنید حقوق متاهل هارو تو خدمت زیاد کنید، وگرنه من حاضرم حمالی کنم تو سری بخورم، به عنوان ضرب المثل ازم بگن فلانی با مدرک داره توالت میشوره برا مردم، ولی خدمت نرم که جلو خونواده زنم شرمندگی نکشم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۲۱

سربازی اجباری باید لغو شود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۰:۲۷

سلام داداشیایه گلم، یه سوال داشتم میخواستم بدونم بغیره خندیدن چه جوابی میدید،،، من ۱۳۶۱/۱۰/۲۸متولد شدم یعنی رفتم تو ۳۹ سال،۲۰ سالی هست سربازی نرفتم ،،این گوی و این میدان بفرمایید من الان وضعییتم چطوره؟؟برم فکر کنم تیربارونم کنن!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۰:۳۰

شهر خودت سرباز میشی زیاد بهت سخت نمیگیرن ریش سفید خوابگاه میشی اواخر خدمتت هم دوره غیبت رو می‌بخشند و میگن فقط برو

avatar

چرا بچه های مسولین نمیرن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۱:۲۹

از رهبر عزیزمان که پیوسته بفکر جوانان هستند خواهش می کنیم در این امر ورود کنند. و سربازی را که خو است همه جوانان است اختیاری کنند.در زمان جنگ اکثر مدافعین نیروهای داوطلب بودند نه سربازان وظیفه.اگر این قانون موفق نبود دوباره به جای اول بر گردید.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۱:۳۶

واقع‌ بی‌ انصافیه‌ یه‌ سری‌ تو‌ شهر‌ خودشون‌ به‌ صورت‌ وقت‌ اداری‌ خدمت‌ میکنن‌ ویه‌ سری‌ لب‌ مرز‌ و‌ به‌ دور‌ از‌ خانودهاشون‌ خدمت‌ میکنن‌ پس‌ این‌ عدالت‌ کجاست‌

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۱:۵۲

سرباز وابروی کشور هرکس عشق به وطن داشته باشه عمرا نمیگه من از سربازی متنفرم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۲:۰۹

سلام عاشق سربازیم خودم 23ماه سربازی کردم اگه قبول کن جای مردم میرم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۲:۵۸

باید دو سال اجبار باشد ولی تا جهل سالگی اگر کشور نیاز نداست انها ازاد باشند اگر جنگی رخ داد به خدمت اجبار شوند ولی اگر جنگی رخ نداد وسن انها از چهل سال گذشت دیگر انها معاف از سربازی باشند ضمنا حقوق سربازی نیز نصف حقوق یک کار مند عادی باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۳:۰۴

سربازی اجباری باید جمع شود... و وجود این دوره ی دوساله در زندگی جوانان سدی عظیم برای موفقیت های زندگیشان هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۳:۰۸

سربازی باید برای تمامی قشر باشد.اگر نیرو زیاد شد خدمت کمتر باشد نه یکی 2سال عمرش را درخدمت بگزراند ویکی دوسال سرمایه جمع کند بعد هم هیچ فرقی با آنکه خدمت رفته نکند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۳:۲۸

شدیدا با سرباز ی اجباری مخالفم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۱:۱۰

تو کره شمالی اگه ۸سال هست تو این ۸ سال خونه کسب و کاسبی و زن بهشون میدن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۳:۴۷

خیلی مزخرفه یعنی چه که اگرسربازنباشدامنیت کم میشه اگراینقدرمهمند پس حقوق ودیگر مزایاشونوزیادکنندومثل کادریها صبح بیایند وبعدازظهربرن وشیفتی بشه بصورت چرخشی تا دوسال تمام بشه یا هم که در کل حذف بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۰:۳۷

بنظرم هر سرباز رو بذارن تو شهر خودش خدمت کنه همه این قضیه ها حل میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۰:۴۶

بهتراست دولتمردان وبزرگان ستادکل نیروهای مسلح جلسات کارشناسی داشته باشندودرموردنحوه خدمت سربازی به چگونگی خدمت سربازی کشورهای اسکاندیناوی مانند:سوئدونروژتوجه داشته باشند که هیچ مشکلی به وجودنیامده است.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۰:۵۴

سلام چون بچه های مسولیین با بچه های ما فرق دارن من خودم چند تا از بچه های آشنا رو میشناسن که سربازی تو شهر خودشون وجای خوب بودند حتی با توجه به اینکه سواد کافی نداشتن تا کی فرق بین بچه های مردم عادی ومسولیین سربازی مزخرفه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۰:۵۴

سلام من دیسک عمل باز کردم متولد هفتاد هستم چهارماه هم کسری خدمت دارم واقعا توانایی سربازی رفتن ندارم آیا بنظرتون معافیت میدن بهم ؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۴:۰۰

یک پیشنهاد هم داشتم که این را کسانی درک می کنند که خودشان در زمان جنگ به سر بازی رفته اند اولیل جنگ سربازی دو سال بود و عده ی زیادی تمام دو سال را در جبهه بودند حالا تقصیر آنها چه بوده کع سربازی دو سال بوده و الان بچه آنها نباید معاف شود و یا یه عده مقداری از سربازی آنها بعد از قطعنامه بوده ولی تا آخر خدمت در جبهه انجام وظیفه کرده و از کشور خود پاسداری کرده ان به نظر من آنها هم باید یک فرزندشان مفاف شود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۵:۳۸

من که خدمت رفتم تمومم شد. ولی پشیمونم. 2 سال عمرم تو سربازی تلف کردم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۵:۴۶

سلام ساعت 5:44صبحه دارم پست میدم😐 خداییش بیاین سربازی خیلی حال میده😂

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۵:۵۹

من ۲۸ سالمه.وضع خوبی ندارم.خانواده تگ دستی داشتم.من میخواستم بیام پادگان ولی واقعا کرایه نمیموند .بابا مرده.خواهر و مادر پیش من هستن.حقوق سربازی قطع بود دفترچه نداشتم.من تو خدمت و کار کم اوردم...سعی کردم ولی نشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۶:۴۱

از سربازی بسیار متتفرم زندگی منو کام داغون کرده‌ ۳۴ سالمه‌

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۷:۳۵

من یه نظر نمیتونم بدم که پاک میکنید وای بر شما نباید بهتره سربازی من تو ارتش یکسال شده حقوقم افزایش پیدا نکرده از غذا نگم که بهتره حیف واقعا جوان باید برود کرونا یکسال اومده همه خسته از ماسک حالا این دوسال میری و بر میگردی هی آواز دهل از دور شنیدن خوش است.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۷:۳۷

سربازی شاید چیز بدی نباشه ولی برای کسایی که شرایط سختی دارند باید یه فکری کرد من برادرم سرباز هست خودم هم بیست و سه سالمه پنج سال غیبت دارم ولی شرایط زندگی ما جوری هست که هیچ جوره نمیتونم خدمت کنم چون پدر و مادرم جدا شدن و من باید هر روز کار کنم اگه یه روز کار نکنم عقب میوفتم همینجوریش هم عقبم حداقل برای کسایی که شرایط خدمت رفتن ندارن یه راهی بزارن معاف بشن یا حداقل باید خدمت رفتن اختیاری بشه وگرنه وضع جوونای از هم بدتر میشه با این وضعیت اقتصادی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۸:۱۷

بخاطر خدا سربازی اجباری را حذف کنید و اونو اختیاری کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۱:۰۸

برید سربازی خیلی خوش میگذره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۳:۳۶

خواهشمندم سربازان در استان خود عمر هدر دهند تا مادران در آرامش باشند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۳:۴۷

رحمتی آیا این قانون درسته من با ۳۹ سال با مادری ۸۰ ساله و۳ خواهر مجرد که یکی هم معلوله باید با هزار بدبختی پول یه لقمه نون در بیارم هیچ شرکت واداره ای به ما کار نمیده چون کارت پایان خدمت یا معافیت نداریم میرم دنبال معافیت میگن غیبت دارم شما بفرمایید حق یک مسلمان تو کشور مسلمان اینه ...؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۴:۰۰

من حدود دوازده ماه سال 90 خدمت کردم ارتش اهواز ولی به دلیل شرایط بد اب وهوا اونجا نتونستم ادامه خدمتم بکنم هرچه تلاش هم کردم انتقالی شهر خودم نزدیک شهر خودم مناطق سرد سیر ندادن این شد که مرخصی امدم به خدمت برنگشتم و بخاطر همین نداشتن پایان خدمت از زندگی از کار از همه چیز عقب ماندم وبدبخت شدم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۵:۵۷

معافیت دوبرادری را اجرا کنید خانواده هایی که دو فرزندشان به خدمت رفته اند حق شان است فرزند سوم معاف شود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۶:۱۴

سربازی نیاین پشیمون میشین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۲۰:۱۷

من الان خودم سربازم حقوقم ماهی ۳۳۰ هزار تومنه خدایی این مبلغ کرایمم نمیشه حداقل حقوقارو زیاد کنن