• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 00061655051
  • خبرنگار : 71132

هشدار یک نماینده نسبت به خطر خشکسالی در شرق ایران

هشدار یک نماینده نسبت به خطر خشکسالی در شرق ایران

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطر خشکسالی در شرق ایران به خصوص استان خراسان جنوبی گفت: استمرار این وضعیت باعث خالی شدن روستاها و مناطق عشایری و به تبع آن مشکلات اجتماعی و امنیتی برای کشور خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی نخعی در تذکری ‌در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: خطر خشکسالی در شرق ایران به خصوص استان خراسان جنوبی بسیار جدی است، کاهش بیش از ۷۰ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون واقعاً نگران‌کننده است و این قهقرای مرگبار اقلیمی، مردم ما را به شدت تهدید می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت فوق‌العاده بحرانی دامداران و عشایر افزود: به دلیل فقر مراتع و سهمیه تعیین شده نهاده‌های دامی به هیچ وجه نیاز آنها تأمین نمی‌شود، همچنین تخصیص‌های ناقص و بی‌موقع و فرآیندهای تعریف شده‌ای که برای دریافت سهمیه تعیین شده نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه فشار و سنگینی مضاعفی بر گرده آنها وارد می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کم آبی جدی که در روستاها داریم متأسفانه عملاً امکان زندگی در روستاها را برای روستاییان سلب کرده است که استمرار این وضعیت باعث خالی شدن روستاها و مناطق عشایری استان مرزی و استراتژیک خراسان جنوبی شده که به تبع آن مسبب مشکلات اجتماعی و امنیتی فراوانی برای کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که مردم به واسطه مواردی که اشاره کردم نیازمند حمایت جدی هستند اما متأسفانه دولت نه تنها اقدام مشخصی انجام نداده بلکه در اقدامی عجیب و نابخردانه پرداختی به بسیاری از روستاییان که در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز از سهمیه فروش سوخت به مرزنشینی استفاده می‌کردند را رد کرده است لذا از وزرای مربوطه و مسئولین محترم تقاضا می‌شود هر چه زودتر با درک شرایط خاص به وجود آمده نسبت به اعلام وضعیت بحرانی در استان اقدام کنند و با تخصیص به اندازه نهاده‌های دامی به دامداران و عشایر، همچنین رفع معضل آب روستاییان قبل از شروع فصل گرما کمک‌های شایانی را در این شرایط به مردم استان خراسان جنوبی صورت دهند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: انتظار از وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به قابلیت‌های معدنی شهرستان‌های نهبندان و سربیشه این است که توجه ویژه‌ای به قابلیت‌های بالقوه این دو شهرستان داشته چرا که این دو شهرستان نیازمند استراتژی و برنامه مدون در جهت فعلیت بخشیدن به آنها است چرا که این منطقه از نظر تنوع و ظرفیت معدنی جایگاه ممتازی در کشور دارد ولی شاهد استراتژی توسعه‌ای مشخص از سوی دولت در این منطقه نیستیم، حتی تصمیمی که برای احداث واحد صنعتی تولیدکننده لاستیک در این منطقه گرفته شده و برای مردم امیدواری ایجاد کرده بود اما زمزمه جابجایی و صدور مجوز برای جای دیگر شنیده می‌شود که این درست نیست.

نخعی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم به تصمیم‌گیران این حوزه اخطار می‌دهم که حق این مردم را بیش از این پایمال نکنید، گرچه مردم ما صبر ایوب دارند اما عمر نوح ندارند، با احساسات مردم بیش از این بازی نکنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha