• جمعه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 00061672702
  • منبع : فضای مجازی

برهانی: افزایش تنش در یمن به نفع مقاومت فلسطینی نیست

برهانی: افزایش تنش در یمن به نفع مقاومت فلسطینی نیست

استاد مطالعات اسرائیل در دانشگاه تهران گفت: افزایش تنش در یمن به نفع مقاومت فلسطینی نیست.

به گزارش ایسنا، سید هادی برهانی در مقاله‌ای نوشت: 

· در غزه جنگ سختی میان سازمان‌های مقاوم فلسطینی و اسرائیل در گرفته است. ابعاد این جنگ بی سابقه تلقی می شود. برای اولین بار سازمانهای فلسطینی تمامی خاک اسرائیل را زیر آتش گرفته اند. همه فرودگاههای اسرائیل تعطیل شده است. زندگی عادی در شهرهای بسیاری در اسرائیل از حرکت باز ایستاده است. علاوه بر اینها در یک تحول بسیار مهم و تعیین کننده، کرانه باختری و حتی شهرهای عرب نشین اسرائیل صحنه درگیری فلسطینی ها و صهیونیستها شده و کنترل برخی از این شهرها از دست پلیس اسرائیل خارج شده است. این یک رویارویی مهم در تاریخ مبارزات ملت فلسطین و تاریخ منطقه تلقی می شود و نتایج آن بر آینده این منازعه تاثیرگذار خواهد بود و شاید مسیر تحولات آتی را تعیین نماید.

· با درک این اهمیت، کشورهای اسلامی متعددی از جمله ایران، ترکیه، قطر و برخی کشورهای دیگر برای حمایت از مقاومت مردم فلسطین به میدان آمده و تلاش می کنند مانع پیشروی ماشین سرکوب ارتش اسرائیل شده و آن را تحت فشار قرار دهند. تقریبا همه کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از مردم فلسطین هم صدا شده و حملات ارتش اسرائیل را محکوم کرده اند. این هم صدایی و اشتراک موضع را باید به وضعیت جدید منطقه و گسترش فضای صلح و دوستی در میان کشورهای اسلامی نسبت داد.

· این وضعیت فشار مضاعفی را بر اسرائیل وارد می کند. اسرائیل دریافته است که دوران ناامنی و تفرقه کشورهای اسلامی در منطقه سپری شده و کشورها و ملتهای اسلامی دوباره متوجه مسئله فلسطین شده اند. اسرائیل می داند در چنین شرایطی شدت عمل علیه مردم غزه نه تنها واکنش یکپارچه و قوی کشورهای اسلامی را در پی خواهد داشت، بلکه می تواند دستاوردهای عادی سازی با چند کشور عربی (در دوران ترامپ) را نابود نماید.

· در چنین حال و هوایی، که امیدها به همبستگی اسلامی در برابر اسرائیل زنده شده و اسرائیل با نگرانی تحولات مربوطه در جهان اسلام را دنبال می کند، خبر پرتاپ موشک از سوی انصارالله یمن موجب نگرانی و تعجب شده است. به نقل از شبکه المسیره (وابسته به انصارالله)، روز پنج شنبه (مقارن با عید فطر) عملیات هجومی گسترده ای به مناطقی در عربستان، از جمله شرکت آرامکو، فرودگاه نجران و اهداف مهم دیگری در این شهر، با استفاده از هفت موشک بالستیک و پنج پهباد صورت گرفته است.

· درک تاثیرات منفی این عملیات بر جبهه فلسطین به دقت و توجه چندانی نیاز ندارد. چنین عملیاتی می تواند این امید را به اسرائیل منتقل نماید که جبهه اسلامی همچنان دستخوش تفرقه و جنگ است و نمی تواند موضع مشترک و متحدی در برابر حملات اسرائیل داشته باشد. علاوه بر این، این حملات توجه را از فلسطین و موشکهای مبارزان فلسطینی به عربستان و موشکهای یمنی منحرف خواهد کرد.

· کشورهای اسلامی در حال رایزنی برای اتخاذ موضع مشترکی در قبال حملات اسرائیل به غزه هستند و در همین ارتباط قرار است (به پیشنهاد عربستان) نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی در روز یکشنبه (۲۶ اردیبهشت) برگزار شود. از این رو از انصارالله انتظار می رود با رویکردی مسئولانه به موضوع نگریسته و مصلحت عمومی امت اسلامی و به ویژه شرایط ویژه مردم مظلوم غزه را در نظر بگیرد. لازمه چنین توجهی، پرهیز از افزایش تنش در این برهه حساس و متوقف کردن حملات موشکی و پهپادی به عربستان تا پایان بحران غزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۵ ۰۷:۴۹

احسنتم آفرین سیدبزگواربانظرشماصددرصدموافقم یمنی هافعلابایدحملات خودراقطع کنند البته اگرعربستان حمله کردآنوقت مسله فرق میکندوحمله واجب است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۵ ۲۳:۴۴

دلواپس درمانده